Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 572792 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Heijnsbergen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 388
Het knettert hier aardig heen en weer zonder dat er volgens mij enige voortgang wort geboekt. Als je als diender werkt in een organisatie die er, zeker op voorlichtingsgebied, zelf een potje van maakt, dan mag je van mij wel een potje breken en op straat op dat moment even het laatste woord hebben. Want laten we eerlijk zijn: tijdens Oud & Nieuw werd door de politie verklaard dat een aangereden collega werd gereanimeerd en dat de hulpverleners ter plaatse waren bekogeld en bedreigd. Bericht moest binnen 26 uur worden gerectificeerd. Vandaag werd iemand dood verklaard ten gevolge van vuurwerkletsel, binnen 12 uur gerectificeerd.......
Dus welk verwijt valt dan de agent op straat nog te maken? Die staat inderdaad onder toenemende druk, zijn/haar gezag is niet meer vanzelfsprekend en is ingebed in een emotioneel verwaarloosde organisatie. Ik begrijp het wel, dat is nog iets anders dan het goedkeuren trouwens..... en als het je werk als pers echt onmogelijk heeft gemaakt, wees dan een vent. Stel de politie civiel aansprakelijk vanwege 'onrechtmatige daad'. Want daar heeft de diender verder geen last van en de politieorganisatie, als het bij herhaling gebeurd, des te meer.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Misschien leg ik bij het lezen de toon van de tekst niet goed maar "het laatste woord op straat heb ik" komt niet lekker over.
Vind je dat soms vervelend? Het zou wat zijn als op straat bij een incident, 168 eigengereide baasjes het voor het zeggen zouden willen hebben. Loodgieters, banketbakkers, bloemisten, taxichauffeurs, straatvegers, en alle voorbijgangers...

Nee daarvoor is de politieagent.  ;)


Bert65

  • Heden vervoersbranche, voorheen medewerker Dierenambulance
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,998
Het is de toon die de muziek maakt. In jouw instelling zitten echter wat valse noten...


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Het is de toon die de muziek maakt. In jouw instelling zitten echter wat valse noten...
Nou brand los...


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Citaat van: Sem van der Wal link=msg=1470535 date=1483293910
Ik vind dit nog wel een harde uitspraak wat een interessante discussie kan worden. In hoeverre heeft deze man gelijk en waar staat dan dat dit niet mag? Wat was er gebeurd als ik wél door had gefotografeerd? Heeft het nog zin om hierover contact op te nemen met afdeling communicatie?

Ik heb het nagevraagd bij een maatje die voorheen bij de Spoorwegpolitie op Amsterdam CS zat. Voor privé- en persdoeleinden fotograferen behoeft geen vergunning. Wel mag uiteraard niet het treinverkeer of de goede orde op het station in gevaar gebracht worden. Voor het fotograferen of filmen met een specifieke commerciële doelstelling (lees: documentaire, speelfilm etc) is wel toestemming vereist.

Wel kan, gelet op de terreurdreiging, het fotograferen leiden tot staandehouding om te controleren of er geen kwade bedoelingen achter het fotograferen zitten.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,398
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: DiNozzo link=msg=1471109 date=1483526450
Ik heb het nagevraagd bij een maatje die voorheen bij de Spoorwegpolitie op Amsterdam CS zat. Voor privé- en persdoeleinden fotograferen behoeft geen vergunning. Wel mag uiteraard niet het treinverkeer of de goede orde op het station in gevaar gebracht worden. Voor het fotograferen of filmen met een specifieke commerciële doelstelling (lees: documentaire, speelfilm etc) is wel toestemming vereist.

Wel kan, gelet op de terreurdreiging, het fotograferen leiden tot staandehouding om te controleren of er geen kwade bedoelingen achter het fotograferen zitten.
En nu zijn we terug bij hetgeen waar het om ging. Dan je wel DiNozzo voor de informatie.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1471042 date=1483477933
Vind je dat soms vervelend? Het zou wat zijn als op straat bij een incident, 168 eigengereide baasjes het voor het zeggen zouden willen hebben. Loodgieters, banketbakkers, bloemisten, taxichauffeurs, straatvegers, en alle voorbijgangers...
Allemaal mensen die niets van doen hebben met de media. Je sleept er weer van alles bij wat niet aan de orde is.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Allemaal mensen die niets van doen hebben met de media. Je sleept er weer van alles bij wat niet aan de orde is.

Ja dat is onderdeel van de discussie.
Als dat offtopic zou zijn haalt een mod dat wel weg.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Heijnsbergen link=msg=1471041 date=1483476965
en als het je werk als pers echt onmogelijk heeft gemaakt, wees dan een vent. Stel de politie civiel aansprakelijk vanwege 'onrechtmatige daad'. Want daar heeft de diender verder geen last van en de politieorganisatie, als het bij herhaling gebeurd, des te meer.
Ik ben zelf in ieder geval zo van 'je mag er best wat van zeggen'; dus de organisatie erop aanspreken. Dat is overigens ook precies wat we een aantal jaren geleden hebben gedaan. Eerst wel een aantal klachten naar n.a.v. concrete voorbeelden op straat, en toen die allemaal gegrond waren verklaard, dan een brief aan de korpschef 'gaan we door met klagen en telkens gelijk krijgen, of gaan we het structureel aanpakken'. Daar is uiteindelijk een verbeterprogramma uit gekomen (met inspanningen zowel vanuit de politie als vanuit onze organisatie); en dat heeft die ommezwaai 'ten goede' opgeleverd.

Laten we duidelijk zijn: bij ons in de regio is het dus ECHT een stuk verbeterd. Slechts incidenteel gaat het nog fout, maar dan heb je het echt over 'in minder dan 5% van de gevallen'.

Ik hoor dat het in andere delen van NL een groter probleem is: en ik hoor geluiden uit die streken dat ze daar inderdaad dergelijke civielrechtelijke stappen overwegen.

Peen
Redacteur van


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Treinverkeer op last van de brandweer gestremd, flatgebouw door de brandweer ontruimd, snelweg door de brandweer afgesloten, scheepvaartverkeer door de brandweer stilgelegd etc. Allemaal zaken met een weliswaar denkbeeldig afzetlintje. In menig geval blijkt er weinig noodzaak tot het afzetlintje te zijn geweest.
Waarom zo ontzettend veel aandacht voor fotograferen vanachter een afzetlintje en waarom geen aandacht voor die duizenden reizigers,honderden flatbewoners,vele honderden automobilisten en tientallen schepen.
Is het vanwege de omzet van sommige betrokkenen mbt digitale ramptoerisme, naarmate meer betere en sensationelere foto,s des te hoger de omzet voor een gedeelte van deze figuren.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Thor link=msg=1471172 date=1483540424
Treinverkeer op last van de brandweer gestremd, flatgebouw door de brandweer ontruimd, snelweg door de brandweer afgesloten, scheepvaartverkeer door de brandweer stilgelegd etc. Allemaal zaken met een weliswaar denkbeeldig afzetlintje. In menig geval blijkt er weinig noodzaak tot het afzetlintje te zijn geweest.
Waarom zo ontzettend veel aandacht voor fotograferen vanachter een afzetlintje en waarom geen aandacht voor die duizenden reizigers,honderden flatbewoners,vele honderden automobilisten en tientallen schepen.
Is het vanwege de omzet van sommige betrokkenen mbt digitale ramptoerisme, naarmate meer betere en sensationelere foto,s des te hoger de omzet voor een gedeelte van deze figuren.
Nee, als de reporters er bij kunnen, kunnen zij de bevolking informeren wat er aan de hand is en waarom de snelweg/het flatgebouw is ontruimd of het scheepvaartverkeer is stilgelegd. Dat is al decennia lang de taak van de massamedia. Kijk bijvoorbeeld eens in de archieven terug naar de Bijlmerramp, de brand in Hotel Polen of de treinkaping bij De Punt. Het enige verschil is dat het bericht tegenwoordig veel sneller gepubliceerd kan worden, met kwalitatief betere beelden.

Je zou voor de aardigheid eens moeten zien wat wij zien als er 'iets' gebeurt in onze regio. Als er een politieheli laag vliegt, of als er een rookkolom aan de horizon te zien. Als de snelwegen rondom het Prins Clausplein weer eens vast staan door een aanrijding, of een brand naast de weg.

Tegenwoordig explodeert de WhatsApp tiplijn, en sowieso neemt het aantal bezoekers op de website op zo'n moment gelijk met een factor 10 toe. Waarom: 'men' is benieuwd waarom ze niet met de trein/auto verder kunnen, wat die rookkolom is, en waarom die heli vliegt.

Peen
Redacteur van