Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 569292 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Martijn de Vries

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,163
nou als je er perongeluk op staat heb jij ff pech maar dan zet ik wel ff een streep door je gezicht hoor ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Als ik niet wil dat er foto's van mij gemaakt worden, dan worden er gewoon geen foto's gemaakt.
En ik vraag het maar een keer.... De rest mag je raden....
Stoere praat hoor...  8) Als ik foto's van jou maak zoek ik dat zelf wel uit....  :P (zolang ik ze maar niet herkenbaar publiceer).

En wat ga je nu doen bij de tweede keer vragen? Ben ik toch wel nieuwsgierig naar.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Stoere praat hoor...  8) Als ik foto's van jou maak zoek ik dat zelf wel uit....  :P (zolang ik ze maar niet herkenbaar publiceer).

En wat ga je nu doen bij de tweede keer vragen? Ben ik toch wel nieuwsgierig naar.
Ik ook :)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


mark_b

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 221
    • Brandweer Mook & Middelaar
Je moet dan toch al gauw denken aan zo een goedkope actiefilm met veel explosies en nog meer ketchup-bloed.
Dus probeer het maar niet en beschouw mijn nee ook maar echt als nee.
En ik zeg het alleen als het gewoon ook zo is, ik maak zelf ook graag foto's dus ik zal iemand echt niet zn kiekjes onthouden als het niet echt nodig is.
En daar wilde ik mijn reactie bij laten....
 :-X
TWITTER foto's suck....


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Jammer, jouw reactie zou dan niet overeenkomen met de professionaliteit die verwacht wordt van hulpverleners in het veld.
Gelukkig meen je er volgens mij maar weinig van gezien de gevolgen die het zou kunnen hebben voor jou en je brandweercarrière. Het is dan ook niet aan te raden om met een fotograaf een goedkope actiefilm na te spelen. Tenzij je ook ééns een inside story wilt mee maken bij de blauwe vrienden.  ;)  ;D


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Je moet dan toch al gauw denken aan zo een goedkope actiefilm met veel explosies en nog meer ketchup-bloed.
Dus probeer het maar niet en beschouw mijn nee ook maar echt als nee.
En ik zeg het alleen als het gewoon ook zo is, ik maak zelf ook graag foto's dus ik zal iemand echt niet zn kiekjes onthouden als het niet echt nodig is.
En daar wilde ik mijn reactie bij laten....
 :-X
Ik denk dat het weinig nut heeft om op deze grote bluf verder in te gaan.
Als jij al daadwerkelijk brandweerman bent,heb je tijdens een inzet je eigen nog steeds profesioneel te gedragen.En ga je op de vuist met een fotograaf is er maar 1 die aan  een zeer kort eind zal trekken,en die gene ben jijzelf.Waarschijnlijk is het dan meteen einde brandweercariere voor je


reddingssite

  • Gast
FF wat anders hé.. maar laatst had ik ook weer een klein ergernisje. Ik stond foto's te maken van een brand, achter mij staan tien meter verderop een stuk of vijftig buurtbewoners en voorbijgangers (al dan niet met illegaal vuurwerk). Er zijn twee agenten ter plaatse. En waar houden die zich mee bezig? 1: De fotograaf (ik) weghouden, terwijl ik niet in de weg liep en me netjes op de achtergrond hield en agent 2: het verkeer omleiden. Over de tweede agent is niets te zeggen maar over de eerste wel. Er was geen lintje of niks en achter de rug van de agent wordt constant illegaal vuurwerk afgestoken, maar ik was wel veel belangrijker dan al die jongeren die daar overlast veroorzaakten...

Weet je wat ik in zulke gevallen denk? Waar ben je nu politieman voor. Om je werk uit te voeren. Maar houdt dat dan in dat je iemands anders werk dusdanig belemmert dat hij of zij geen foto's kan maken? Er was geen enkele reden om mij überhaupt aan te spreken en dan zeker niet constant te volgen om te kijken of ik me wel of niet aan zijn regeltjes hield (fotograven opstellen achter brandweervoertuigen).

Kijk, hulpverleners mogen van mij best wat te zeggen hebben, maar ze moeten niet overdrijven. De fotograaf weet in 99 van de 100 gevallen zelf echt wel wat wel of niet kan. Al moet ik zeggen dat het over het algemeen alleen politiemensen zijn die af en toe moeilijk doen. Brandweerlieden spreken meestal vol lof maar bij de politie zit er soms een ouwe lul tussen (en dat is eigenlijk wel letterlijk want de meeste jonge agenten vinden het ook gewoon oké....

Dat even als reactie op de eerste + de tweede keer vragen  ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Ik denk dat wat je zegt over de tolerantie om toegelaten te worden tussen een agent of een brandweerman verschillende belangen zitten.

De politie is denk ik eerder bang dat er dingen op foto vastgelegd worden die ze liever nog niet naar buiten willen brengen.....Een brandweerman bekommert zich daar meestal niet zo om.

Blijft wel mijn mening, en is niets persoonlijk, dat er tegenwoordig wel erg veel mensen zijn die foto's willen maken voor websites etc. Persoonlijk vind ik daar niets mis mee en is best leuk om terug te zien en de eigen collectie van meegemaakte inzetten aan te vullen. Maar als er 15 man aan een lint staan te dringen om een plaatje te kunnen maken kan ik me voorstellen dat oom agent daar een beetje wanhopig van wordt.

Vaak scheelt het al als mensen je kennen en weten of je deskundig bezig bent, maar ik ken ook mensen die rijden op elke melding, staan overal met hun giechel vooraan en willen zo ver mogelijk doorlopen. Ik bedoel het moet ook werkbaar blijven en bij ons staat iedereen achter het lijntje behalve de fotograven die werken voor de krant of omroep. Die mensen worden ook bij een serieuze melding gewaarschuwd en gaan dan ook voorbij het lintje. De rest staat dus aan de andere kant van de lijn net als de rest van het publiek ;)


reddingssite

  • Gast
Ik ben de categorie die bij veel inzetten is vanwege interesse, maar tegelijkertijd ook voor de media. Ik maak video's + foto's voor kranten en lokale tv. Ik heb ook een perskaart overigens (regionale zender). Ik sta dus vrijwel altijd ook voor het lintje. Ik stond er overigens in m'n eentje  ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Ik ben de categorie die bij veel inzetten is vanwege interesse, maar tegelijkertijd ook voor de media. Ik maak video's + foto's voor kranten en lokale tv. Ik heb ook een perskaart overigens (regionale zender). Ik sta dus vrijwel altijd ook voor het lintje. Ik stond er overigens in m'n eentje  ;)
ja die interesse is niets mis mee vind ik, iedereen moet kunnen doen wat hij wilt. Alleen tegenwoordig maken bijvoorbeeld regionale nieuwszenders zoals maximaal bij jullie, maar in den lande bijvoorbeeld regionale omroepen veelvuldig gebruik van foto's de door jullie gemaakt worden. Allemaal leuk en aardig, maar ik ken voorbeelden van mensen die in het weekend met een groep van pak em beet 10 man gaan "scanner" rijden. Elke melding komen ze aan met de hele groep, en zolang ze op de juiste plek achter het lint blijven staan hoor je hier niemand over, maar vaak willen ze ook verder en dan gaat het hinderen. Zeker als de brandweer maar met 8 man ter plaatse is en er 10 fotografen staan komt dit niet echt over vind ik zelf.

Daarnaast is een (politie)perskaart ook makkelijk te krijgen want die gasten hebben er allemaal eentje.

Blijft wel zo dat ik persoonlijk vind, in jou geval dus, best een uitzondering zou kunnen maken gezien je dus toch met je website ook wel redelijk bekend bent en er vanuit kan gaan je met alles discreet omgaat. Blijft dus vaak afhankelijk van de persoon die het voor het zeggen heeft ter plaatse.