Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 572175 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Als ik dit soort discussies lees is het eerste wat er in mij opkomt "gelukkig werk ik in geen van de beroepsgroepen" toch heb ik hier wel een standpunt in.

ten eerste: Statuten politieperskaart zeggen: "In principe laat de politie vertegenwoordigers van de media op vertoon van de politieperskaart toe in afgezette gebieden"
 Het feit dat er wordt gesproken over een principe geeft bijvoorbaat al aan dat dit niet vanzelf sprekend is !! je kunt m.i. om diverse redenen evengoed achter het lintje geweigerd worden een daarvan, en ik denk de belangrijkste, is de veiligheid van jou en andere betrokkenen

ten tweede: het vastleggen van s.o. op foto het m.i. geen enkele nieuwswaarde en is een inbreuk op de privacy van het s.o. (al of niet herkenbaar, het eerste zeker niet)

ten derde: er kan een situatie met amateurfotograven ontstaan die ook achter het lintje willen er daar erg lastig overdoen en dus kan de politie beslissen niemand die niets met de HV van doen heeft achter het lint toe te laten oftwel, het probleem ontstaat door je eigen collega's die zich net zo bot opstellen als jij.

Ten vierde: er is nog een categorie HV-ers die jullie allen vergeten, namelijk de eerst aanwezigen bij een incident, dit zijn meestal de passanten die de eerste hulp opzich nemen, al was het maar het aanspreken van een so of het inschakellen van proffesionele HV ook deze passanten hebben enig recht op privacy.

Om de vierde stelling te illustreren verwijs ik naar het topic van Jelmer een tijd geleden, het ongeval waar ik toen bij betrokken was heeft op mij een behoorlijke impact gehad, ook al was ik geen partij maar passant, indien daar een lintje had gehangen en achter het lintje door een fotograaf was geknipt had ik de fotograaf ook laten verzoeken de foto te verwijderen, ik denk dat je als fotograaf aan zo'n verzoek hebt te voldoen ook al zie je als fotograaf het nut er niet van. Ik ben daar gelukkig daags na het ongeval door de betrokken HV-ers goed opgevangen en hreeg de mogelijkheden om zowel bij de politie als in het ziekenhuis, ook bij het so, mijn verhaal te doen maar, ik kan me zo voorstellen dat iereen dat op zijn manier doet en misschien wel een kwartiertje ergens op een hoekje gaat zitten huilen, je hebt dan geen enkele behoefte aan een fotograaf met of zonder politiekaart.

Kortom, wanneer een HV-er of agent bij een fotograaf aangeeft om bepaalde zaken niet vast te leggen c.q. naar buiten te brengen neem dan aan dat de mensen daar een reden voor hebben en respecteer dat, volgens mij zul je dan merken dat je na verloop van tijd bekent wordt als "de fotograaf die luisterd als er wat gevraagd wordt" en daarmee bereik je uit eindeijk meer als met dit kortzichtige topic dat er m.i. alle schijn van heeft dat we hier met een persoon vandoen hebben die er juist de oorzaak van is dat de HV-er steeds minder mensen toelaten achter een lintje.
De zaak wordt al een stuk duidelijk als we vernemen hoe 112Brabant tegenover de gemiddelde hulpverlener aankijkt,het getuigt wel van het feit van weinig respect voor hulpverleners  :-\
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10834.30


Target77

  • Gast
Naar aanleiding van zijn gedrag hier mag hij wat mij betreft nu echt achter het lintje blijven staan. Het is een situatie van geven en nemen. Alleen denkt dit individu blijkbaar dat "alles voor Bassie is". Mag hij van geluk spreken dat hij niet binnen mijn regio werkzaam is. Een schande vind ik het!   ???

En voor wat betreft de politie perskaart: Deze is aan jouw uitgereikt onder voorwaarde dat zolang jij je aan de spelregels houdt jij "in princpe" voorbij het lint mag zodra de situatie onder controle is en veilig bevonden is. Dit beslist op dat moment de bevelvoerder of OVD en niet de fotograaf. Dit heeft niks met schending van de grondwet te maken maar met uit de wet voortvloeiende aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid die op dat moment, op de eerste plaats, bij het commando van de brandweer ligt en ten tweede bij de politie. Kort samengevoegd: metbjouw kaart kan je geen bevoegdheid afdwingen.  ;)


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Beste iedereen,

112Brabant heeft nadrukkelijk gevraagd niet met modder te gooien. Nu is hier geen sprake van maar de sfeer kan elk moment omslaan als ik het zo lees.  ;)
Ik denk dat het belangrijk is dat we geen oude koeien uit de sloot gaan halen. Iemand kan zijn mening in tussentijd ook hebben verandert.

Hopelijk gaat dit draadje niet uitlopen op moddergooien, ik wil proberen deze discussie op een waardige manier te voeren.
Laat je maar eens horen, maar ga niet met modder gooien aub ;). :'(

Er wordt nu niemand op de vingers getikt, maar zie het als een preventief berichtje.  ;)

Prettige discussie.

Ger@rd
Moderator


Karim

  • Gast
Dan ben ik toch wel heel benieuwd wat jullie wél toelaatbaar vinden.

foto x3

Hoe veilig zit die brandweerman daar? Waarom doen we dit niet vanuit de korf van de hoogwerker? Ik heb met dit soort plaatjes altijd zoiets van "Dat doen brandweermensen zichzelf aan. Als je zo niet op de foto wilt komen omdat je bang bent voor gezeur van je baas doe het dan gewoon niet".

Ik heb geen moeite met die 3 foto's, enkel met het commentaar op de laatste.

Ik denk niet dat jij als fotograaf een brandweeropleiding hebt gevolgd dus om dan brandweermensen te gaan bekritiseren dat ze hun werk niet goed doen vindt ik niet kunnen, wat weet jij van hun werk af ? Maar wel zeuren als de brandweermensen zich zogenaamd met jou werk gaan bemoeien als ze jou zeggen wat ze wel en niet willen hebben....  ::)


Ten vierde: er is nog een categorie HV-ers die jullie allen vergeten, namelijk de eerst aanwezigen bij een incident, dit zijn meestal de passanten die de eerste hulp opzich nemen, al was het maar het aanspreken van een so of het inschakellen van proffesionele HV ook deze passanten hebben enig recht op privacy.


Inderdaad, die groep was ik even helemaal vergeten.

Ook die mensen hebben echt geen behoefte aan 'n camera boven op hun neus als ze nog helemaal van de kaart zijn van het ongeluk wat ze zojuist gezien/bij geassisteerd hebben.
Zo iemand is, in tegenstelling tot ons (rood en geel) niet gewend aan zware ongevallen enzo en zal dat op z'n eigen manier moeten verwerken, en ook hun privacy heb je te respecteren.

Naar aanleiding van zijn gedrag hier mag hij wat mij betreft nu echt achter het lintje blijven staan. Het is een situatie van geven en nemen. Alleen denkt dit individu blijkbaar dat "alles voor Bassie is". Mag hij van geluk spreken dat hij niet binnen mijn regio werkzaam is. Een schande vind ik het!   ???

En voor wat betreft de politie perskaart: Deze is aan jouw uitgereikt onder voorwaarde dat zolang jij je aan de spelregels houdt jij "in princpe" voorbij het lint mag zodra de situatie onder controle is en veilig bevonden is.

Dit beslist op dat moment de bevelvoerder of OVD en niet de fotograaf.

Dit heeft niks met schending van de grondwet te maken maar met uit de wet voortvloeiende aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid die op dat moment, op de eerste plaats, bij het commando van de brandweer ligt en ten tweede bij de politie. Kort samengevoegd: metbjouw kaart kan je geen bevoegdheid afdwingen.  ;)

Precies, niks meer aan toe te voegen.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Beste iedereen,

112Brabant heeft nadrukkelijk gevraagd niet met modder te gooien. Nu is hier geen sprake van maar de sfeer kan elk moment omslaan als ik het zo lees.  ;)
Ik denk dat het belangrijk is dat we geen oude koeien uit de sloot gaan halen. Iemand kan zijn mening in tussentijd ook hebben verandert.
 
Prettige discussie.

Ger@rd
Moderator

Volgens mij mis je een aantal berichten,en moet je nog eens goed de berichtgevingen doorlezen.Ook in de topic die ik al eerder aangaf.En bedenk dat nog eens wie in feite allang begonnen is met modder gooien.1 door de manier waarop deze topic is gestart 2 door de laagdunkende mening die door datzelfde persoon wordt gegeven in de topic
 http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10834.30

Dus zelf vragen om niet met modder te gooien,maar uiteindelijk zelf wel bakken vol te gaan gooien.Die vlieger gaat bij mij niet op,en ik geef nog steeds op een nette manier tegenberichten


Karim

  • Gast
Volgens mij mis je een aantal berichten,en moet je nog eens goed de berichtgevingen doorlezen.Ook in de topic die ik al eerder aangaf.En bedenk dat nog eens wie in feite allang begonnen is met modder gooien.1 door de manier waarop deze topic is gestart 2 door de laagdunkende mening die door datzelfde persoon wordt gegeven in de topic
 http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=10834.30

Dus zelf vragen om niet met modder te gooien,maar uiteindelijk zelf wel bakken vol te gaan gooien.Die vlieger gaat bij mij niet op,en ik geef nog steeds op een nette manier tegenberichten

Ach volgens mij wordt er nog niet echt met modder gegooid, beide partijen zijn het duidelijk niet eens, en de fotograaf steld zich in mijn ogen nogal asociaal op, maar het wordt door beide partijen nog wel netjes verwoord allemaal, dus ik zie nog geen reden voor 'n modje om te hoeven grijpen.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Ik heb geen moeite met die 3 foto's, enkel met het commentaar op de laatste.

Ik denk niet dat jij als fotograaf een brandweeropleiding hebt gevolgd dus om dan brandweermensen te gaan bekritiseren dat ze hun werk niet goed doen vindt ik niet kunnen, wat weet jij van hun werk af ? Maar wel zeuren als de brandweermensen zich zogenaamd met jou werk gaan bemoeien als ze jou zeggen wat ze wel en niet willen hebben....  ::)

Mjah mischien ook niet goed verwoord. Was ook meer een foto ter illustratie van het geval wanneer brandweermensen zeuren over foto's of videobeelden die je maakt wanneer zij zich niet aan de voorscriften houden uit angst voor represailles. Tuurlijk ga ik niet voor die brandweerman bepalen wat ie wel en niet moet doen. Daar hebben zij inderdaad voor geleerd en die afweging kunnen zij het beste maken. Maar kom dan niet bij mij aan van""Die foto van die brandweerman op dat dak ga je nu wissen" (fictief voorbeeld, is niet gebeurd) of "Die foto met onze mensen zonder uitrukjas aan mag je niet publiceren".
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Karim

  • Gast
Tuurlijk ga ik niet voor die brandweerman bepalen wat ie wel en niet moet doen. Daar hebben zij inderdaad voor geleerd en die afweging kunnen zij het beste maken. Maar kom dan niet bij mij aan van""Die foto van die brandweerman op dat dak ga je nu wissen" (fictief voorbeeld, is niet gebeurd) of "Die foto met onze mensen zonder uitrukjas aan mag je niet publiceren".

Hou maar je in achterhoofd dat zo'n reactie nooit tegen jou persoonlijk is gericht, maar dat er meestal al heel wat aan vooraf is gegaan.

Sinds de invoering van P2000 is het aantal "fotograven" minstens vertienvoudigd en in 'n heleboel regio's heeft dat duidelijk tot botsingen, conflicten en vervelende situatie's geleid dus vandaar dat er tegenwoordig wat feller op fotograven met 'n grote mond gereageerd wordt  ;)


ltdoka

  • Gast
Ik heb de link die Peter 71 aangaf even bekeken en tot mijn schrik de reactie van 112 brabant door genomen.

Zonder iemand af te willen branden denk ik dat hij een aantal zaken over het hoofd ziet.

1. Achter een afzetting mogen officieel geen onbevoegden komen (leer je in elke opleiding of dat nu een HV opleiding of een civiele opleiding betreft, (denk bijv. aan het VCA) achter een lint horen geen onbevoegden, dus zomaar door banjeren zonder je PPK te tonen en daarmee zonder legitimatie achter de afzetting te begeven toont al dat je werkwijze niet strookt met de regelgeving !! Je hebt namelijk in "principe" toegang tot het afgezette gebied OP VERTOON VAN je PPK dat betekent zoveel als het vertonen van je kaart alvorens het afgezette gebied te betreden !!

2. Jij kunt aan een lint niet zien aan welke gevaren je je bloot stelt, je gaat af op je eigen waarnemingen en eventueel een alarmering toch is de eindverantwoordelijke de betreffende bevelvoerder of diens meerdere (al naar gelang het incident want het kan ook een agent betreffen) en ik kan me zo voorstellen dat je als verantwoordelijke graag wilt weten wie er waar en wanneer onder jouw verantwoording vallen, door dom weg door te banjeren onttrek je je aan de verantwoording van de bevelvoerder en ben je ongewenst / onbevoegd bezoeker, op het onbevoegd betreden van een afgezet gebeid staat volgens mij zelf minimaal een geldboete (welke je van mij ook per direct zou krijgen of je nu wel of geen kaart kunt tonen als je geen naam kunt noemen van de persoon die jou toegang heeft verschaft ben je gewoon onbevoegd)

112 brabant, stel je nu heel simpel voor (en dan neem ik een ernstig incident als voorbeeld) je loopt met je camera en je PPK bij een brand als de Koningskerk in Haarlem, alles verloopt zoals het werkelijk is voorgevallen (helaas met 3 doden) en jij loopt zonder medeweten van de verantwoordlijke je sensatie plaatjes te schieten en komt ook onder de betreffende muur terecht, niemand weet dat je er bent want je hebt je niet gemeld en bent gewoon door gebanjerd want je hebt volgens jou met een PPK schijt aan een afzetting, de drie verongelukte brandweer lieden worden gevonden en verder wordt er niemand vermist, immers wie er niet is raak je ook niet kwijt toch....., de brand is geblust en het opruimen van de ruine gaat beginnen, we hebben enige respect voor de nabestaanden van de brandweerlieden en we wachten dus even met opruimen tot de SO's begraven zijn.
Ondertussen beginne  omwonenden te klagen dat er meer hangt dan alleen een brandlucht en tijdens de opruim werkzaamheden vinden ze de overblijfselen van wie eens 112 brabant was, uit sectie blijkt vervolgens dat je het ongeval had overleeft indien je je had gemeld alvorens het afgezette gebied te betreden, als de bevelvoerder dus had geweten dat je er was had je nog geleefd.
Nu is er niet alleen een onnodig dodelijk slachtoffer extra ook de betreffende bevelvoerder krijgt nog een klap extra want men zal eerst bij hem, die toch al drie collega's is kwijt geraakt, om opheldering vragen waarom men na ruim een week nog een stoffelijk overschot heeft gevonden, iemand die nog geen twee meter van een ander SO verwijderd was maar nooit is opgemerkt.

Denk eens aan de gevolgen voor die bevelvoerder die dat op zijn boterhammetje krijgt en verzin dan nog eens een smoes om zonder toestemming en zonder het vooraf tonen van je PPK domweg een afzetting te negeren en het negeren van verzoeken en bevelen van HV-ers ter plaatse.

Ik zal het je heel eenvoudig stellen, in mijn werk zetten we ook wel eens iets af met een lint, dit doen wij ook uit veiligheids overwegingen en iedereen die achter de afzetting komt zonder onze toestemming (zelfs eventueel agenten) schoppen we weer vierkant achter het lintje want wij maken uit wie er achter ons lintje komen en niet de personen die er graag achter willen staan om welke reden ook.


Gast48368

  • Gast
Kijkend naar een SO, vind ik persoonlijk dat je nimmer ook maar iets van een SO mag publiceren. Zelfs geen "onderdeeltje".
Als je enig respect hebt voor een SO, hou je je daaraan............


Als fotograaf weet je toch helemaal niet wat het SO hiervan vindt, en al helemaal niet over familieleden en/of bekenden te spreken........soms zitten de familieleden nog onwetend thuis, en staan de eerste foto's al online......... :-X :-X :-X


En wat als het SO alsnog komt te overlijden........een fotograaf is hiervan vaak ook niet  op de hoogte.


Kortom> Een professionele fotograaf zet per definitie geen SO's op de foto, ook niet voor je eigen verzameling........