Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 580331 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

vleddermuis

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
ach ja... laatst zag ik dat de rouwvervoerder uitgebreid op de film werdt gezet. Nadenken is er dus niet meer bij(niet iedereen) ja en je kan wel mensen onherkenbaar maken, maar feit blijft wel dat je er al stond met je camera... en daar ergeren familieleden zich dus blijkbaar aan.


Sesamzaadje

  • Operationeel Expert
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 739
  • Eenheid ZWB
ach ja... laatst zag ik dat de rouwvervoerder uitgebreid op de film werdt gezet. Nadenken is er dus niet meer bij(niet iedereen) ja en je kan wel mensen onherkenbaar maken, maar feit blijft wel dat je er al stond met je camera... en daar ergeren familieleden zich dus blijkbaar aan.

Geef ze eens ongelijk :-\
De weg is niet de vraag waarheen, de weg is de vraag hoe.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
maar feit blijft wel dat je er al stond met je camera... en daar ergeren familieleden zich dus blijkbaar aan.

En sta je daar puur en alleen omdat je wilt weten wat er aan de hand is of om een ambulancefilmpje/foto te maken óf ga je daar uit andere belangen heen (pers bijvoorbeeld)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


sylvester1986

  • Gast
Voorbeeld hoe het ook kan O0 (tussen 0:14-0:29)
Breaking News Car Crash on Holloway Street.wmv
User: babyboomerbev


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ik ga hier echt geen tijd in investeren als ik hier op straat bij kom. Als iemand in emotie, (je familielid ligt in een ambulance in mogelijk kritieke toestand) wat dingen roept tegen iemand die voor zijn hobby de ambulance staat te filmen ga ik dat familielid echt niet aanhouden.
Wordt het te erg, dan ga ik eerder de filmer wegsturen dan het familielid. Uiteraard zit er wel een limiet aan het gedrag van het familielid en zal ik niet alles tolereren, maar men roept nou eenmaal dingen die men niet meent in emotie.....
Op zich kan ik me dat voorstellen, maar pas op met wat je doet. Er zijn geen wettelijke gronden om de filmer weg te sturen. Ik heb het zelf meegemaakt bij een veroorzaker van een aanrijding. Aan de ene kant pas ik mijn gedrag wel aan, aan de ander kant had ik me niet weg laten sturen. In dit geval werd de man door de politie gemaand zijn gemak te houden omdat hij anders achter in de politiewagen zou verdwijnen. Moet ik er wel bij zeggen dat de man bij de politie bekend stond als recalcitrant.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Zo is het inderdaad gebeurd, alleen de ambulance medewerker vroeg tegen mee of ik toen niet ging filmen terwijl ik bij het huis stond, verder niks.
Vragen is iets anders al bedreigen. Vragen mag, eisen, verbieden en bedreigen mag niet.
In dit geval lijkt het mij dat er geen sprake is van bedreiging.


112Arnhem

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 42
  • Hulpdiensten Fotografie
    • Youtube kanaal
Vragen is iets anders al bedreigen. Vragen mag, eisen, verbieden en bedreigen mag niet.
In dit geval lijkt het mij dat er geen sprake is van bedreiging.

Nee, alleen de vrouw bedreigde mij.
NIKON D3200 & SONY [size


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Nee, alleen de vrouw bedreigde mij.

Wat versta je onder bedreigen? Iets kan bedreigend over komen, maar volgens strafrecht nog helemaal niet bedreigend zijn...


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Op zich kan ik me dat voorstellen, maar pas op met wat je doet. Er zijn geen wettelijke gronden om de filmer weg te sturen. Ik heb het zelf meegemaakt bij een veroorzaker van een aanrijding. Aan de ene kant pas ik mijn gedrag wel aan, aan de ander kant had ik me niet weg laten sturen. In dit geval werd de man door de politie gemaand zijn gemak te houden omdat hij anders achter in de politiewagen zou verdwijnen. Moet ik er wel bij zeggen dat de man bij de politie bekend stond als recalcitrant.
Uiteraard zou ik het eerst vriendelijk vragen in de hoop dat de filmer begrip heeft voor de situatie. Wettelijk zou je eventueel kunnen terugvallen op de APV. Je zou kunnen gaan voor het volgende artikel:

Artikel 2.2 Samenscholing, ongeregeldheden, ordeverstoring en samenkomsten
    3. Degene die op of aan de weg bij een gebeurtenis die tot toeloop van publiek aanleiding geeft of bij enig voorval waardoor ongeregeldheden ontstaan of dreigen te ontstaan aanwezig is dan wel zich in de richting van die gebeurtenis of dat voorval begeeft, vervolgt op een daartoe strekkend bevel van een ambtenaar van politie direct zijn weg in de aangegeven richting.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Artikel 2.2 Samenscholing, ongeregeldheden, ordeverstoring en samenkomsten
    3. Degene die op of aan de weg bij een gebeurtenis die tot toeloop van publiek aanleiding geeft of bij enig voorval waardoor ongeregeldheden ontstaan of dreigen te ontstaan aanwezig is dan wel zich in de richting van die gebeurtenis of dat voorval begeeft, vervolgt op een daartoe strekkend bevel van een ambtenaar van politie direct zijn weg in de aangegeven richting.

Dat zijn wel heel erge paardenmiddelen om in een situatie e.e.a. in jouw voordeel te forceren, als er 'slechts' ethische bezwaren gelden tegen het filmen/fotograferen.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)