Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 580282 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Tsja, of het nou wederom een cameraman is die zijn boekje te buiten gaat nadat hij geweigerd is of dat het een agent met lange tenen is, dat weet je natuurlijk nooit.
Het lijkt mij in ieder geval sterk dat er aangifte tegen de cameraman gedaan is terzake het woord mafkees ....
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Tsja, of het nou wederom een cameraman is die zijn boekje te buiten gaat nadat hij geweigerd is of dat het een agent met lange tenen is, dat weet je natuurlijk nooit.
Het lijkt mij in ieder geval sterk dat er aangifte tegen de cameraman gedaan is terzake het woord mafkees ....
Er zijn agenten met erg lange tenen (geen smiley want ik meen het serieus).


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Van www.dchtbij.nl:
Citaat
Hier bracht de uit Utrecht afkomstige Van de Weerdt vier uur in een cel door, daarna stond hij weer op vrije voeten. ,,De officier zag ook wel in dat hij me geen boete op kan leggen, want met zo'n politieperskaart heb ik het recht om daar te mogen fotograferen," legt Van de Weerdt uit. ,,Het is bovendien al de derde keer dat dit me overkomt. De vorige twee keer kreeg ik achteraf excuses aangeboden van de politie."
Tja, als dat gezegd is zou er wel eens een excuusje kunnen komen....


Gast

  • Gast
Is dat een recht of is het een gunst? En, overruled een opdracht/vordering van een bevoegde, zijnde de agent, niet te allen tijde de spelregels behorende bij die kaart?


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Ja, ik vraag me af of het een recht is. Als mij wordt opgedragen dat niemand, ook geen pers mag passeren, dan passeert er niemand. Als men dan gaat lopen schreeuwen dat ze een perskaart hebben en er wel door mogen dan is het helaas pindakaas. Uiteindelijk bepalen de leidinggevenden ter plaatse wie er binnen het afzettingsgebied mogen komen, daar kan geen politieperskaart verandering in brengen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Is dat een recht of is het een gunst? En, overruled een opdracht/vordering van een bevoegde, zijnde de agent, niet te allen tijde de spelregels behorende bij die kaart?
Persvrijheid is geen gunst van een toevallig aanwezige politieagent. Een absoluut recht is het ook niet. Daarom is er een 'Leidraad voor de Pers'.
Een een opdracht/vordering van een agent zal toch altijd de toets der kritiek moeten doorstaan.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Ja, ik vraag me af of het een recht is. Als mij wordt opgedragen dat niemand, ook geen pers mag passeren, dan passeert er niemand. Als men dan gaat lopen schreeuwen dat ze een perskaart hebben en er wel door mogen dan is het helaas pindakaas. Uiteindelijk bepalen de leidinggevenden ter plaatse wie er binnen het afzettingsgebied mogen komen, daar kan geen politieperskaart verandering in brengen.
In dat geval doe jij je werk goed, maar je leidinggevende niet. Vaak wordt overigens bedoeld dat het publiek niet door mag, maar de pers wel. Daarom is het altijd handig om de leidingevende daar naar te vragen.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Persvrijheid is geen gunst van een toevallig aanwezige politieagent. Een absoluut recht is het ook niet. Daarom is er een 'Leidraad voor de Pers'.
Een een opdracht/vordering van een agent zal toch altijd de toets der kritiek moeten doorstaan.

Het toelaten van journalisten tot afzettingen lijkt me meer een tegemoetkoming. Nieuwsgaring is een groot goed, dus in principe toegang, tenzij er redelijke argumenten zijn om die toegang niet te verlenen. Ik vind het jammer om te lezen dat dit in de praktijk regelmatig mis gaat. Misschien moeten agenten wat meer op de hoogte worden gebracht van de afspraken en journalisten wat minder de confrontatie zoeken als het er een keer niet in zit.

(gelukkig gaat het vaak ook wel goed!)
Senior GGP / Oost-Brabant


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Het toelaten van journalisten tot afzettingen lijkt me meer een tegemoetkoming. Nieuwsgaring is een groot goed, dus in principe toegang, tenzij er redelijke argumenten zijn om die toegang niet te verlenen. Ik vind het jammer om te lezen dat dit in de praktijk regelmatig mis gaat. Misschien moeten agenten wat meer op de hoogte worden gebracht van de afspraken en journalisten wat minder de confrontatie zoeken als het er een keer niet in zit.
(gelukkig gaat het vaak ook wel goed!)
Dus het zou toch een gunst zijn? Lees dan de leidraad nog maar even goed door ;-)


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Dus het zou toch een gunst zijn? Lees dan de leidraad nog maar even goed door ;-)

Nee hoor, dat bedoel ik niet en dat blijkt denk ik ook wel uit de tweede zin van mijn reactie. Het is echter ook geen absoluut recht zoals je zelf al aangeeft. Wat het dan is? Tegemoetkoming leek me een mooie omschrijving ;). Uiteraard omvat in afspraken en regelingen, die echter veel ruimte open laten mbt het verlenen van toegang 'achter het lint'.

De leidraad die aangehaald wordt omschrijft het ook vrij vaag:
Citaat
Met het oog op de betekenis van de journalistiek voor de realisering van de vrijheid inlichtingen te verzamelen en door te geven wordt veelal aan journalisten toegang verleend tot plaatsen, die voor anderen ontoegankelijk zijn, bijvoorbeeld afgezette gedeelten van de openbare weg.
Senior GGP / Oost-Brabant