Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 576668 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
I've asked you twice. You ask me more then twice. You can't count HAHA Engelse humor :)


sylvester1986

  • Gast
Wat een gedoe. ;D


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Maar inderdaad.... zo lang hij op openbare weg staat, kan hij vastleggen wat hij wil.
Haha 04:30 'oh dear'  098uo
Redacteur van


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Semi-gerelateerd aan dit onderwerp maar het moge duidelijk zijn dat dezelfde regels die gelden in de UK ook in Nederland gelden rondom fotograferen vanaf openbare ruimtes / toegankelijke plekken.
Golden Wonder Security

Heb wel eens precies hetzelfde gehad in Zaandam hier bij de detentieboten. Brandweer was voor een klus op het naastliggende terrein en ik stond ze vanaf de openbare weg te fotograferen.

De beveiligers begonnen ook te dreigen (met: als niet, dan...), eiste mijn ID en hebben de politie gebeld. Binnen drie minuten was er een pitauto met twee man die de beveiligers heeft uitgelegd hoe het precies zat.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Heb wel eens precies hetzelfde gehad in Zaandam hier bij de detentieboten. Brandweer was voor een klus op het naastliggende terrein en ik stond ze vanaf de openbare weg te fotograferen.

De beveiligers begonnen ook te dreigen (met: als niet, dan...), eiste mijn ID en hebben de politie gebeld. Binnen drie minuten was er een pitauto met twee man die de beveiligers heeft uitgelegd hoe het precies zat.

Tsja het geeft wel aan met wat voor bedrijf je te maken hebt. Ik heb bij een bedrijf gezeten waar zodra er iets gebeurde het hek dicht ging en eventueel voertuigen voor zichtbeperking zorgen. Stukje bedrijfsgeheimen binnen huis houden. Misschien moet je even begrijpen waarom bedrijven zo paranoïde zijn. De manier waarop zij werken kan, als dat op straat komt te liggen, het verschil zijn tussen wel of geen voortbestaan. Van mijn opdrachtgever mocht ik bijvoorbeeld niet in mijn rapportage vermelden hoeveel reactoren e.d. er waren voor een bepaalde productie. Concurrenten zijn daar erg geintresseerd in. Misschien moet je daar eens aan denken als je een leuke foto wil maken, is jou foto heel veel banen van mensen waard? Staat niet los van de manier van benaderen, maar als een beveiliger uitlegt dat het hierom gaat vind ik dat je daar best gehoor aan mag geven. Je hebt de wet en je hebt fatsoen. Dit valt onder fatsoen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Tsja het geeft wel aan met wat voor bedrijf je te maken hebt. Ik heb bij een bedrijf gezeten waar zodra er iets gebeurde het hek dicht ging en eventueel voertuigen voor zichtbeperking zorgen. Stukje bedrijfsgeheimen binnen huis houden. Misschien moet je even begrijpen waarom bedrijven zo paranoïde zijn. De manier waarop zij werken kan, als dat op straat komt te liggen, het verschil zijn tussen wel of geen voortbestaan. Van mijn opdrachtgever mocht ik bijvoorbeeld niet in mijn rapportage vermelden hoeveel reactoren e.d. er waren voor een bepaalde productie. Concurrenten zijn daar erg geintresseerd in. Misschien moet je daar eens aan denken als je een leuke foto wil maken, is jou foto heel veel banen van mensen waard? Staat niet los van de manier van benaderen, maar als een beveiliger uitlegt dat het hierom gaat vind ik dat je daar best gehoor aan mag geven. Je hebt de wet en je hebt fatsoen. Dit valt onder fatsoen.

Als een bedrijf niet wil dat het eea niet vanaf buiten af is te zien (dus te fotograferen) moeten zij zorgen dat dit niet kan.

Je vergelijkt "bedrijfsgeheimen"(rapportage)  met fotograferen van een gebouw.      Daarnaast heb jij een verplichting tegen over je werkgever.   Welke verplichting heeft een fotograaf tegen over die werkgever?  Geen één.  
Het is rare vergelijking die je maakt.
Banen verlies door een foto van een bedrijfsgebouw................hoe kan je het verzinnen.

Het onfatsoenlijk van een beveiliger om een burger proberen te intimideren.   Zeker als het buiten het terrein van het bedrijf is.
Of geldt het hier niet:  je hebt de wet en je hebt fatsoen.     Het fatsoen komt niet van één kant.  

Trouwens ik denk dat diegene op dat filmpje heel fatsoenlijk bleef tegen die blaaskaken beveiligers........


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Misschien moet je even begrijpen waarom bedrijven zo paranoïde zijn. De manier waarop zij werken kan, als dat op straat komt te liggen, het verschil zijn tussen wel of geen voortbestaan. Van mijn opdrachtgever mocht ik bijvoorbeeld niet in mijn rapportage vermelden hoeveel reactoren e.d. er waren voor een bepaalde productie.

Volgens mij zijn de meeste bedrijven helemaal niet zo paranoïde bij fotograferen vanaf de openbare weg, alleen hun beveiliging personeel soms wel. Dat laatste komt volgens mij vooral voort uit onbekendheid met de wetten en regels die daar voor gelden.
De fotograaf uit bovenstaand filmpje geeft op zijn website ook aan, dat bij meerdere bedrijven er wel beveiligers een kijkje kwamen nemen. Maar slechts 2 keer werd hij aangesproken en gevraagd niet te filmen. In het ene geval werd er ook onderkend door de beveiliger dat hij wel het recht heeft, en was het een vriendelijk gesprek. Het andere geval is bovenstaand filmpje..

Het voorbeeld dat jij geeft lijkt me niet alleen over de foto's op zich te gaan maar over aanvullende informatie bij die foto's. Dat lijkt me toch een beetje ander verhaal.
Bovendien, als de concurrentie zo geïnteresseerd is in de buitenkant van een bedrijf, dan sturen ze zelf er wel iemand op af. Of nog makkelijker, vanuit de kantoorstoel gewoon naar google maps o.i.d. surfen....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Als een bedrijf niet wil dat het eea niet vanaf buiten af is te zien (dus te fotograferen) moeten zij zorgen dat dit niet kan.

Je vergelijkt "bedrijfsgeheimen"(rapportage)  met fotograferen van een gebouw.      Daarnaast heb jij een verplichting tegen over je werkgever.   Welke verplichting heeft een fotograaf tegen over die werkgever?  Geen één.  
Het is rare vergelijking die je maakt.
Banen verlies door een foto van een bedrijfsgebouw................hoe kan je het verzinnen.
Hoe ik het kan verzinnen? Vraag je dat ook aan iedere politieagent hier als hij een boete uitschrijft? Ik heb geruime tijd in de procesindustrie gewerkt, dan ben je bekent met de parnoïde de angst dat zaken naar buiten lekken. Dit gaat echt heel ver.

Citaat
Het onfatsoenlijk van een beveiliger om een burger proberen te intimideren.   Zeker als het buiten het terrein van het bedrijf is.
Of geldt het hier niet:  je hebt de wet en je hebt fatsoen.     Het fatsoen komt niet van één kant.  

Trouwens ik denk dat diegene op dat filmpje heel fatsoenlijk bleef tegen die blaaskaken beveiligers........
Volgens mij geef ik ook aan dat de manier waarop ook niet fijn is. Aan de andere kant is het vaak de company-policy waaraan de beveiligers zich moeten houden. Dat ze dusdanig sociaal incapapabel zijn... tsja dat is te verwachten ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Gisteravond kwam ik aan bij een ongeval (artikel) op een min of meer rechte weg waar een auto tegen een boom was gereden. Ik stapte uit mijn auto en vrijwel direct kwam er een vrouw naar mij toegelopen. Ik gok dat zij een voorbijganger was die het heeft zien gebeuren of dat ze een familielid was. Nog voordat ik uberhaupt mijn cameratas uit de auto had vroeg mevrouw al wat ik kwam doen, ik gaf aan dat ik fotograaf was. Mevrouw zei direct "Hier worden GEEN foto's gemaakt, heb jij dat heel goed begrepen? Ik wil NIET dat jij foto's maak." op een lichte dreigende toon. Ik heb aangegeven dat ik op de openbare weg stond en dat ik wel zou wachten totdat het slachtoffer uit de auto was (sterker nog, tijdens het 'gesprek' werd de persoon al afgevoerd). Mevrouw hield voet bij stuk en zei dat als ze de foto's ergens op internet zou zien, dat ik dan een probleem had. Ik heb toen kalm gezegd dat ik nog steeds op de openbare weg stond, dat mevrouw maar bij de politieagente moest gaan klagen etc. Toen liep ze weg, terug naar de auto die tegen de boom was geklapt. Ik ben vervolgens even naar de (overigens zeer vriendelijke!) politieagente gegaan om aan te geven dat die mevrouw nogal emotioneel en verbaal 'dreigend' over kwam, zodat mocht er iets gebeuren, het niet als verrassing zou komen. Uiteindelijk is de politieagente nog naar de vrouw geweest en heeft haar aangesproken op haar gedrag. Uiteindelijk heb ik zelf nog even gewacht totdat de personen weg waren en heb toen pas foto's gemaakt van de auto van dichtbij.
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


Kusje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
Hoe ik het kan verzinnen? Vraag je dat ook aan iedere politieagent hier als hij een boete uitschrijft? Ik heb geruime tijd in de procesindustrie gewerkt, dan ben je bekent met de parnoïde de angst dat zaken naar buiten lekken.

Nee dat vraag ik niet (hier en buiten) als een agent een boete uitschrijft........want dan heb ik de wet overtreden   de agent zal mij uitleggen welke wet ik overtreden heb........ indien ik er niet mee eens ben kan ik in beroep gaan....

Maar diezelfde agent gaat mij echt geen boete geven omdat ik vanaf de openbare weg een foto maak omdat dat bedrijf angst heeft dan de bedrijfsgeheimen naar buiten zal komen.  Ook het bedrijf heeft geen middelen om mij te dwingen met het stoppen van het maken van foto's...

Misschien als deze foto's misbruikt worden is een kans dat er een economisch delict is gepleegt* ,maar het maken van alleen foto's van een gebouw is toegestaan.     * al vraag ik me dat af.

Er is , volgens mij, geen wet die mij verbied een foto te maken van een particulier gebouw, als ik op openbaar terrein sta.  
Als ik het mis heb dan lees ik het graag.

Er zijn wel bedrijfsregels die mij verbieden om foto's te maken als ik op het terrein ben van het bedrijf. Maar die gelden niet vanaf openbaar terrein.


Aan de andere kant is het vaak de company-policy waaraan de beveiligers zich moeten houden.

Volgens mij gaat de wet boven de bedrijfsregels, dat zou het bedrijf moeten weten én de beveiligers..................   (ook dat kan ik mis hebben dat de wet boven de bedrijfsregels "company-policy" staat....)   En omdat er geen wet is die mij verbied om foto's te maken vanaf openbaar terrein is het niet zo dat de bedrijfsregels gelden voor mij op openbaar terrein....