Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 572779 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

hoefhaan

  • IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 818
  • maak ze beter!
Haha, ja inderdaad. Het is ook meer een principe kwestie dan iets wat in de praktijk geregeld moet worden, maar als er toch iemand even met zijn handen in zijn zakken staat....

Ik hoop eigenlijk vooral dat de jonge fotografen hier zichzelf nog eens achter de oren krabben of dat door hun ouders laten doen!
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT

    
Als pers hebben we hier dus verder niks mee gedaan aangezien berichtgeven over zelfdoding en absolute 'no go' is.


Met alle goede bedoelingen maar jij kunt en mag je echt niet tot pers rekenen.  Hier gaat het wel vaker mis. Mensen eigenen zichzelf titels wat ze niet zijn.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Met alle goede bedoelingen maar jij kunt en mag je echt niet tot pers rekenen.  Hier gaat het wel vaker mis. Mensen eigenen zichzelf titels wat ze niet zijn.

Dat is ook weer een andere discussie, maar het enigste wat ik hiermee wou zeggen is dat de foto's niet verspreid/gepubliceerd zijn nadat bekend is geworden dat het om zelfdoding ging  ;)


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Dat is ook weer een andere discussie, maar het enigste wat ik hiermee wou zeggen is dat de foto's niet verspreid/gepubliceerd zijn nadat bekend is geworden dat het om zelfdoding ging  ;)

Nee hoor is geen discussie maar een gegeven ;)
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


SjoerdvR

  • Fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 352
    • Mijn fotografie site
Nee hoor is geen discussie maar een gegeven ;)

+1  98uiye


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Misschien niet helemaal de goede plek, maar wel aansluitend op deze discussie;

Wat is de exacte definitie van (pers) fotograaf? Ik zie hier namelijk een hele berg fotografen, als ik de tekst in de profielen mag geloven. Zijn die ook ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, heb je een perskaart, hebben ze een gedegen opleiding gehad, een studio aan huis, ben je lid van de NvJ..?

Dat zijn dingen die ik van een echte fotograaf verwacht en pas dan kun je m.i. pas de term "fotograaf" gebruiken. Ik maak ook bergen foto's, net als 99% van de leden hier. Maar om mij dan gelijk fotograaf te noemen is feitelijk onjuist.


guest14264

  • Gast
Citaat
De NVJ verstrekt vanaf 1 januari 2013 de landelijke politieperskaart, die eerder uitgegeven werd door de Stichting Landelijke Politieperskaart.


■De politieperskaart met de bijbehorende rellenkaart en het calamiteitenhesje dient ter identificatie van (foto)journalisten die in door de politie afgezette gebieden hun werk uitoefenen voor de verslaglegging van bijvoorbeeld demonstraties, rellen of calamiteiten.
 ■De politieperskaart is geen toegangsbewijs voor evenementen, grootschalige sportgebeurtenissen, bezoeken van het koninklijk huis e.d. Daar volstaat de NVJ-perskaart.
 ■De politieperskaart wordt erkend door het Ministerie van Justitie en Veiligheid en het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
 
Wie kan de politieperskaart krijgen
 
De politieperskaart is geen gewone perskaart. Daarom zijn er aan de verstrekking drie specifieke voorwaarden verbonden:
 ■De aanvrager is journalist van hoofdberoep. Leden van de organisaties die de landelijke politieperskaart in het leven hebben geroepen, worden geacht aan deze voorwaarde te voldoen. Wie geen lid is van een van deze organisaties, zal door een verklaring van werkgever of opdrachtgever(s) moeten aantonen dat hij journalist van hoofdberoep is.
 ■De aanvrager werkt mee aan de redactionele inhoud van een massamedium.
 ■De aanvrager heeft de politieperskaart voor zijn werk nodig. Het secretariaat van de landelijke politieperskaart beoordeelt dit aan de hand van een verklaring van werkgever of opdrachtgever en/of gepubliceerd journalistiek werk waaruit blijkt dat de journalist een politieperskaart nodig heeft.
 
Als de aanvrager niet aan elk van de drie voorwaarden voldoet, komt hij niet in aanmerking voor de politieperskaart. De kaart kan ook worden geweigerd aan elke journalist die een ander gebruik van de politieperskaart heeft gemaakt dan voor zijn journalistieke werk nodig was, of het werk van politie, brandweer, medische diensten e.d. in ernstige mate heeft gehinderd. Als het secretariaat van plan is op deze grond de kaart te weigeren, zal het betrokkene vooraf horen en pas daarna een besluit nemen.
 
Ook technische, d.w.z. niet-journalistieke medewerkers die de totstandkoming van het journalistieke product faciliteren, kunnen in aanmerking komen voor een politieperskaart. Van hen moet worden aangetoond dat zij onmisbaar zijn voor de totstandkoming van het journalistieke product.

Bron: http://www.nvj.nl/perskaarten/politieperskaart-rellenkaart/

Dit is dus het vereiste voor een PPK.


lennard

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 172
Dat vraagt hij niet ;)  Ik vind dat je jezelf al vrij snel als fotograaf mag noemen, maar dan in de vorm van een hobbyfotograaf. En als je veel aan mediums levert en er je inkomsten van heb gemaakt, dat je dan een beroeps fotograaf ben.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Wat is de exacte definitie van (pers) fotograaf?

De exacte definitie volgens wie, of in wat voor context?
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
De exacte definitie volgens wie, of in wat voor context?
Wanneer iemand zich (pers) fotograaf mag noemen. In mijn beleving moet je iets van een Fotovakschool hebben doolopen en ook erkende afzetkanalen voor je fotowerk hebben. Ik vind dat de term steeds meer onterecht gebruikt wordt, vandaar dat ik daar wat meer duidelijkheid in zou willen zien. Dan zou een definitie oid. wel makkelijk zijn.