Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 569245 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Stefan Verkerk

  • Fotograaf Wezep e.o.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,968
  • Weerliefhebber
    • StefanVerkerk.nl
Van Dale:



Beroepshalve staat (terecht) tussen haakjes. Waarom kan iemand die zeer toegewijd is aan fotografie, maar die het niet beroepsmatig doet, geen fotograaf zijn? Ik ken fotografen die het hobbymatig doen, maar betere foto's maken dan professionele fotografen. Net zo goed zegt het hebben van een papiertje van bijvoorbeeld de Fotovakschool nog niet of je ook echt mooie foto's kunt maken. Misschien zijn ze technisch redelijk, maar als je daarmee je klanten niet kunt boeien en er alsnog niks mee kunt verdienen, is zo'n papiertje waardeloos.

Ik zelf heb bewust de keuze gemaakt om niet meer verder te gaan met mijn opleiding fotografie, omdat ik al geld kon gaan verdienen met fotografie. Nu heb ik een prima inkomen, lever ik foto's voor grote bedrijven en lever ik middels foto- en video ook beelden aan landelijke media. Door jarenlang hard te werken, niet op te geven, etc. heb ik accreditatie gekregen als 'officiële pers'. Maar was ik voor dat ik zo'n blauw pasje kreeg dan nog geen fotograaf?

Waar ik het wel mee eens ben is dat het tegenwoordig makkelijker is geworden om foto's te maken. Camera's zijn goedkoper geworden, er is een ongelimiteerde afzetmarkt (het internet) en met Twitter en Facebook (in combinatie met P2000) is er altijd wel iets om te fotograferen als incidentfotograaf. Dat het betekent dat het ook kinderen (8-16 jaar) aantrekt is logisch. Maar op een gegeven moment is het toch wel duidelijk wie er niet binnen de lijntjes hoort en wie wel? Allereerst kijk je dan naar een PPK, en lokaal gezien moet je het gewoon hebben van de bekende gezichten bij de hulpdiensten. Ben jij een keer niet in je woonplaats aan het fotograferen en sta je er niet beroepsmatig (= met PPK)? Dan behoor je wat mij betreft buiten de lintjes. Fotografeer je in je eigen woonplaats, ben je actief bezig voor een lokale omroep, een krant etc. en ben je goed bekend met de hulpdiensten en zij met jou? Dan is een plaatsje binnen de lintjes wat mij betreft geen probleem.

Dat er hulpverleners zijn die het absoluut onprettig vinden dat er grote groepen fotografen bij incidenten zijn: gebruik je positie (/macht) om dit een halt toe te roepen. Hoe vaak ik al wel niet heb gezien dat agenten moeite hebben om fotografen op afstand te houden, terwijl ze in de kofferbak van de auto gewoon een rolletje rood-witte lintjes hebben liggen. Je hebt het, gebruik het dan ook als je het denkt nodig te hebben. 98uiye
www.stefanverkerk.nl | www.hmpaal.nl | PPK houder | Canon


NikonDirk

  • Leeft op een eiland.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,223
    • Opvallende politievoertuigen.
Het gaat mij er meer om dat je hier niet weet wat voor vlees je soms in de kuip hebt. Is iemand wel "fotograaf"? En met een fotograaf bedoel ik een erkend vak man/vrouw. Al slacht ik wekelijks 40 konijnen in mijn schuurtje, dan mag ik mij nog geen poelier noemen. Om maar een voorbeeld te geven.

Geef in het profiel dmv aanvinken van keuzes aan wat men precies is . Beroepsmatig, hobbymatig, geinteresseerde in HV diensten, ......, dat soort zaken. Zo weet je meteen met wat voor achtergrond/interesse iemand reageert.


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Wanneer iemand zich (pers) fotograaf mag noemen. In mijn beleving moet je iets van een Fotovakschool hebben doolopen en ook erkende afzetkanalen voor je fotowerk hebben. Ik vind dat de term steeds meer onterecht gebruikt wordt, vandaar dat ik daar wat meer duidelijkheid in zou willen zien. Dan zou een definitie oid. wel makkelijk zijn.

DE definitie bestaat niet, duidelijkheid zal je niet krijgen. Er zijn geen regels voor het zich (pers)fotograaf noemen.
Dus ik begrijp het nog niet zo goed. Wil je met de mensen in dit topic een eigen definitie vaststellen?

Er is ook al het topic over 112 cowboys, waar dit ook ter sprake komt....
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Wanneer iemand zich (pers) fotograaf mag noemen. In mijn beleving moet je iets van een Fotovakschool hebben doolopen en ook erkende afzetkanalen voor je fotowerk hebben. Ik vind dat de term steeds meer onterecht gebruikt wordt, vandaar dat ik daar wat meer duidelijkheid in zou willen zien. Dan zou een definitie oid. wel makkelijk zijn.

Heb je helemaal gelijk in! Vooral bij incidentfotografie. Je hebt toch mensen in een onveilig gebied rond rennen. worst case scenario, maar niet ondenkbaar.... Nou stel een pan valt van het dak, een muurtje valt om en de hobbyfotograaf raakt zwaar gewond of overlijd. Wie is verantwoordelijk?  Los van het juridisch vraagstuk zie ik de bui al hangen! Denk dat ze je in de media figuurlijk ophangen. WIj als hulpverleners hebben tenslotte een kind binnen een gevaarlijk afgezet gebied toegelaten!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Aangezien de discussie over wanneer wel/geen fotografie hier wordt aangekaat, wil ik nog even reageren op de berichten van 90-8.

Met alle goede bedoelingen maar jij kunt en mag je echt niet tot pers rekenen.  Hier gaat het wel vaker mis. Mensen eigenen zichzelf titels wat ze niet zijn.

Ik heb eens opgezocht naar de definitie van pers:
.

Ik fotografeer voor kranten en tijdschriften (paar weken terug stond er nog een grote foto in Telegraaf. Daarnaast worden mijn foto's om de haverklap gebruikt in tijdschriften, onder andere in tijdschriften over de bouw) dus volgens mij is dat zeker een reden om mij te rekenen tot de pers.

Als je dan ook nog eens verder gaat kijken naar de betekenis van journalist, staat er onder andere verslaggever:


Als je dan verder gaat zoeken op verslaggever, dan zie je de volgende betekenis:


Ik breng verslag uit van gebeurtenissen in mijn omgeving. Soms is dat van leuke dingen (evenementen), soms is dat van minder leuke dingen (incidenten). Dus nog een reden om mij te rekenen tot de pers.

Ben nu wel benieuwd waarom jij vindt dat ik mij 'echt niet' tot de pers mag rekenen!  ;)


RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Het is ook net wie je voor je hebt. Ik heb in een gebied gewerkt waar drie 112-sites actief waren. Het toppunt is dat ik bij een incident van een jongen die uit de boom gevallen was maarliefst 12 fotografen op een rij heb zien staan. Toch werkten deze sites subtiel en deden van afstand hun werk tot de hulpverlening klaar was en kwamen dan pas wat naar voren om wat close-ups te maken. Je had er dan nooit echt last van. Aan de andere kant reed in datzelfde gebied een cameraman rond die veel werk deed voor de lokale omroep en waar we continu mee overhoop lagen. Altijd dwars over de PD willen wandelen, grote mond, bovenop het slachtoffer willen staan enzovoort. Je kan je voorstellen dat dit bij de aanwezige hulpverleners veel irritatie veroorzaakte en de wederzijdse medewerking niet beter werd.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Rutger038

  • Medewerker incidentenbestrijding Prorail
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,426
Procedure afzetlint

Achtergrondinformatie

Dit document is ontwikkeld door Landelijke Netwerk Materieel en Verwerving. Het document is gedeeld met politie NL, GHOR NL en ambulancedienst NL.

Doelstelling

Doelstelling van dit document is het bevorderen van eenduidig gebruik van afzetlinten door operationele diensten in Nederland tijdens trainingen, oefeningen en operationele inzetten. Aan de hand van dit document kunnen de operationele diensten hun personeel informeren over soorten, betekenis en gebruik van afzetlinten.

Dit document is bestemd voor:

Brandweer
Politie
GHOR
Ambulancediensten
Journalisten in het bezit van de politieperskaart

Link voor PFD http://www.brandweernederland.nl/algemene_onderdelen/bovenbalk/zoeken-0/zoeken/@7646/procedure_afzetlint/

Bron: BrandweerNederland.nl


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Het lijkt natuurlijk allemaal erg leuk dit, maar met dit soort 'professionele' verslaglegging vraag je er natuurlijk om dat je een volgende keer als omroep ook niet echt serieus genomen meer zal worden door de politie(woordvoerder)...

GPTV: Politielint spannen is best moeilijk

GPTV: Politielint spannen is best moeilijk
GPTVfriesland·    
Gepubliceerd op 13 mei 2013
Samen sterk in de hulpverlening!


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Het lijkt natuurlijk allemaal erg leuk dit, maar met dit soort 'professionele' verslaglegging vraag je er natuurlijk om dat je een volgende keer als omroep ook niet echt serieus genomen meer zal worden door de politie(woordvoerder)...



en terecht! belachelijk filmpje!
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.