Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 579847 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: CopVR3 link=msg=1331080 date=1424083783
En als op zo'n moment "journalisten" alleen in eigenbelang denken en ook nog een grote bek gaan opzetten en in discussie gaan.... tja dan mag wat mij betreft de PPK afgeschaft worden. Dan ga je maar achter het lintje -net als iedereen- met je telelens aan de gang.
Tja; ze zetten die grote bek op omdat zij op dat moment gehinderd worden; omdat een agent opeens regeltjes gaat invoeren die vooraf niet overeengekomen zijn.

Het 'grotere belang' is een ongestoorde hulpverlening en het bewaren van sporen. Maar het recht op toegang is geen 'gunst' waar we elke keer voor moeten 'bedelen' en wat ons ontnomen kan worden als we 'stout zijn'. Al kan je het bloed van de betreffende persmuskiet wel drinken: als hij zijn spullen op orde heeft moet je hem toelaten, mits dus 'niet in de weg lopen' en 'geen sporen verstoren'. Punt.

In zo'n geval ben ik ook heel makkelijk: dan krijgt het betreffende korps een klacht, plus een factuur om de inkomstenderving te compenseren. Ook goed.

Peen
Redacteur van


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Citaat van: peen van dienst link=msg=1331127 date=1424096035
Tja; ze zetten die grote bek op omdat zij op dat moment gehinderd worden; omdat een agent opeens regeltjes gaat invoeren die vooraf niet overeengekomen zijn.
Zo jammer, toen ik de bijdrage van Copvr las wist ik gelijk dat er alleen op dat stukje tekst reacties zouden gaan komen, waarbij de discussie daarboven gelijk naar de achtergrond zou verdwijnen.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Zo jammer, toen ik de bijdrage van Copvr las wist ik gelijk dat er alleen op dat stukje tekst reacties zouden gaan komen, waarbij de discussie daarboven gelijk naar de achtergrond zou verdwijnen.
Klopt. En dat zien we vaak bij "journalisten" die alleen stukjes tekst en quotes gebruiken die hun verhaal extra smeuig maken. De context die wel wordt benoemd wordt dan niet geplaatst omdat dat hun verhaal soms in een keer doodslaat. Dat punt haalt Frans Zuiderhoek ook aan in een ander topic over de drenkeling op het IJ.

Feit blijft dat het vaak dezelfde "journalisten" zijn die problemen hebben met de politie. En het ligt altijd aan de politie.
Kennelijk vind Peen het normaal dat, wanneer de politie een "journalist" nee verkoopt, om dan maar een grote bek op te zetten tegen de politieagent omdat de "journalist" altijd maar vind dat hij het recht op dit of dat.
Ikzelf accepteer dit niet en neem waarnodig maatregelen.
Als je het ergens niet mee eens bent geef je dat aan maar ga niet over de schreef.
Probeer later een gesprek aan te gaan met de agent als de situatie het toelaat.

Ben toch blij dat het in mijn parochie een stuk relaxter aan toegaat. En dat vinden beide partijen.


JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Citaat van: CopVR3 link=msg=1331137 date=1424099949
Klopt. En dat zien we vaak bij "journalisten" die alleen stukjes tekst en quotes gebruiken die hun verhaal extra smeuig maken. De context die wel wordt benoemd wordt dan niet geplaatst omdat dat hun verhaal soms in een keer doodslaat. Dat punt haalt Frans Zuiderhoek ook aan in een ander topic over de drenkeling op het IJ.

Feit blijft dat het vaak dezelfde "journalisten" zijn die problemen hebben met de politie. En het ligt altijd aan de politie.
Kennelijk vind Peen het normaal dat, wanneer de politie een "journalist" nee verkoopt, om dan maar een grote bek op te zetten tegen de politieagent omdat de "journalist" altijd maar vind dat hij het recht op dit of dat.
Ikzelf accepteer dit niet en neem waarnodig maatregelen.
Als je het ergens niet mee eens bent geef je dat aan maar ga niet over de schreef.
Probeer later een gesprek aan te gaan met de agent als de situatie het toelaat.

Ben toch blij dat het in mijn parochie een stuk relaxter aan toegaat. En dat vinden beide partijen.
Hou even op met je grote bekken zeg. Nee verkopen zonder toelichting in dit geval was verre van een juiste reactie in dit geval.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Citaat van: JJ75 link=msg=1331140 date=1424100818
Hou even op met je grote bekken zeg. Nee verkopen zonder toelichting in dit geval was verre van een juiste reactie in dit geval.

In bepaalde kringen (die zich liever Noord-Koreaanse bevoegdheden zouden aanmeten) heet een assertieve opstelling nu eenmaal altijd 'een grote bek opzetten', ook al komt er geen onvertogen woord of stemverheffing bij de andere partij aan te pas.

Dat soort types wordt gekenmerkt door het dreigen met persvakken op grote afstand, 'een volgende keer zus..' en 'een volgende keer zo...' etc.

Een agent hoeft echt geen ja en amen overal op te zeggen en een uitgebreide uitleg staan geven als ie het druk heeft. Maar normaal doen en even heel kort aangeven waarom kost toch niet zoveel moeite idd.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


grizz

  • Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,000
  • Niets is onmogelijk
Citaat van: Arie link=msg=1331142 date=1424101329
Een agent hoeft echt geen ja en amen overal op te zeggen en een uitgebreide uitleg staan geven als ie het druk heeft. Maar normaal doen en even heel kort aangeven waarom kost toch niet zoveel moeite idd.

Niet zoveel moeite maar vaak wel even tijd. Nee is soms gewoon nee, uitleg krijg je op het moment dat ik er wel tijd voor heb. Dan zul je me op mijn mooie blauwe ogen maar even moeten vertrouwen waarom ik het lintje op dat moment daar span. Even een uitleg kost al gauw een paar minuutjes. Iets waarop je op dat moment gewoonweg even geen tijd voor hebt...

Overigens gaat het hier in de regio bijna altijd goed. Gaat het een keer mis, het zij van de kant van politie, hetzij van de kant van de pers, dan is dat vervelend maar niet onoverkomelijk. Zowel de pers als de politie zijn net mensen. Allebei maken wel eens een inschattingsfout.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Citaat van: JJ75 link=msg=1331140 date=1424100818
Nee verkopen zonder toelichting in dit geval was verre van een juiste reactie in dit geval.
Citaat van: Arie link=msg=1331142 date=1424101329
Maar normaal doen en even heel kort aangeven waarom kost toch niet zoveel moeite idd.

Om weer even terug te keren naar de casus waar het hier om ging:

Op de vraag waarom hij weg moest, antwoordde de agente Oog dat ze wilde dat de ‘werkruimte’ vrij was.

Ook dat heeft ze dus blijkbaar wel gewoon gedaan!

Nogmaals, dat de journalist het gezien de situatie er niet mee eens is, kan ik best begrijpen, maar ga dan gewoon achteraf verhaal halen, het gesprek aan, dien desnoods daarna een klacht in, en wacht daar de uitkomst van af. Immers, dan pas weet je de echte beweegredenen van de agente, en kun je met zekerheid zeggen of ze echt 'fout' zat in deze.

Maar ga niet meteen een lullig stukje schrijven over een "rare agente", dat is namelijk ook een vorm van een "grote bek".

Citaat van: grizz link=msg=1331145 date=1424102199
Gaat het een keer mis, het zij van de kant van politie, hetzij van de kant van de pers, dan is dat vervelend maar niet onoverkomelijk. Zowel de pers als de politie zijn net mensen. Allebei maken wel eens een inschattingsfout.
precies!  O0
Samen sterk in de hulpverlening!


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: CopVR3 link=msg=1331137 date=1424099949
Feit blijft dat het vaak dezelfde "journalisten" zijn die problemen hebben met de politie. En het ligt altijd aan de politie.
Kennelijk vind Peen het normaal dat, wanneer de politie een "journalist" nee verkoopt, om dan maar een grote bek op te zetten tegen de politieagent omdat de "journalist" altijd maar vind dat hij het recht op dit of dat.
Ho ho - dat zeg ik niet. Ik zeg dat er beslist situaties zijn waarbij de pliesie terecht iets afsluit. En in de praktijk heb ik vrijwel nooit problemen met pliesies in mijn parochie - dat gaat gewoon op een normale manier en 'in goed onderling overleg'. Maar een agent die me toegang gaat weigeren op basis van 'je kop staat me niet aan' of 'omdat ik het zeg' en dergelijke non-argumenten, kan hem krijgen van mij.

Meestal komen we er hetzij ter plekke uit, of via de informele weg (via de pliesie voorlichters), als het dan toch eens fout gaat. Maar we hebben een aantal gevallen als formele klacht aangebracht - hetzij omdat het 'bij de konijnen af was' hetzij omdat we iets hadden van 'dit willen we wel eens uitgezocht hebben; wie heeft er nu gelijk - zij of wij ?'. Uiteindelijk is uit al die cases gekomen dat de betreffende politieagent verwijtbaar heeft gehandeld, en ons niet had mogen hinderen.

Probleem is alleen dat we het idee hebben dat het niet zozeer onwil is, maar dat een hoop agenten gewoonweg niet weten hoe a) de regels zijn en b) hoe de hogere legerleiding hier tegenaan kijkt. Dat is de reden dat we zijn gestopt met formele klachten, maar in plaats daarvan contact opgenomen hebben met de korpsleiding in onze regio. Ik kan je ook verzekeren dat dit onderwerp inmiddels serieus door ze wordt opgepakt, en dat ook zij via de middelen die ze ter beschikking staan hun best doen om de agent op straat te doordringen van de rechten -en plichten- van de pers 'binnen de lintjes'. Maar feitelijk zit de echte 'zwakte' in het gebrek aan tijd voor dit onderwerp tijdens de opleiding (bezuinigingen ?).

Meer onwetendheid dan onwil, dus. En ja: natuurlijk beginnen 'wij' er dan over hoe de regels zijn, want we hoeven alleen dat stukje maar te weten. Terwijl een pliesie bij wijze van spreken het hele wetboek en de jurisprudentie paraat moet hebben. Ik bedoel: ik snap dat een agent het soms menselijkerwijs niet KAN weten, want er zijn andere zaken die zijn/haar aandacht opeisen. Maar als we dan zeggen 'vraag het even na bij je OVD-P' krijg je antwoorden als 'dat hoeft niet, want ik ben hier nu de baas, en ik zeg dat het niet mag' en 'als je nou niet weggaat hier, houd ik je aan'. Tja.

En het is makkelijk om kritiek te hebben en tegen de korpsleiding te zeggen 'zorg maar dat je je mensen bijgepraat krijgt' maar we vinden dat we zelf ook aan moeten bijdragen - vandaar die sessies op die politie bureau's. Dan heb je de tijd (want: geen vlammen die uit een pand slaan) en het geeft de pliesies ook de kans om wedervragen te stellen over zaken die zij zich afvragen c.q. ze dwars zitten. We doen er inmiddels zowat één per week (en het kost ons dus best wel tijd), maar het creëert een hoop begrip over-en-weer, en ruimt een hoop mythes uit de weg.

Maar in een normale democratie ga ik dus (juist) NIET aan de politie toestemming vragen om beelden te maken, of waar ik dan van ze moet gaan staan. Het is mijn vrijheid van nieuwsgaring om dat zelf te bepalen. Nogmaals: mits ik de hulpverleners niet hinder en geen sporen besmet, want ja, dat vind ik ook belangrijker dan mijn beelden. Maar: dus niet 'bedelen om toestemming' c.q. 'me inlikken bij agenten'. Gewoon normaal doen en respect voor elkaars werkzaamheden en plek in de maatschappij - over en weer. Als een agent vindt dat één van ons zich misdragen heeft, zijn wij ook bereikbaar om hun klacht aan te horen, en zullen we ook laten weten wat daar dan uitgekomen is.

Een agent die kritisch is en een mening heeft (of: die duidelijk aangeeft waar ik niet moet komen, want sporen): prima. Maar een agent die me afbekt of weigert, alleen omdat'ie een hekel aan persmuskieten heeft, krijgt van mij ook een grote bek.

Ik zeg zeker niet dat alle persmuskieten (inclusief ondergetekende) engeltjes zijn. Maar we hebben een aantal zaken aangebracht waarbij de leidinggevende achteraf toegaf 'zich te schamen' voor het gedrag van zijn/haar discipel. Waarmee ik maar wil zeggen: ook de pliesies gaan soms hun boekje te buiten. Het zijn soms net mensen.....

Peen
Redacteur van


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Waarom heb je het steeds over 'pliesies' en 'pliesie'?

Het kan ook zonder geenstijl-taal.
Politie. Zo moeilijk is het niet en wel zo fatsoenlijk.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Red link=msg=1331043 date=1424049783
Dat is iets voor een NVJ of een rechter om over te oordelen.
De NVJ is niet een partij die beslist (of zelfs maar bemiddelt) in dit soort zaken, maar een vakbond/belangenvereniging die namens 'de bedrijfstak' deelneemt aan gesprekken. Ook kan je er als lid (eventueel juridisch) advies krijgen over geschillen. Ik denk dat het op dat punt deels vergelijkbaar is met de diverse politie vakbonden.

Als ik een geschil heb op straat, kan ik me dus tot voorlichting wenden of een formele klacht indienen bij de politie eenheid. Als ik niet tevreden ben met de uitkomst, staat het me vrij om (zoals bij elk geschil) het aan een rechter voor te leggen.

Maar de NVJ heeft dus geen 'klachtencommissie' die uitspraken doet, bedoel ik.

Peen
Redacteur van