Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 579760 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

JJ75

  • Geinteresseerde kritische burger, en weer BHV'er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,833
Was daar op de parkeerplaats weinig plek over. Werd zelfs dubbel geparkeerd door vrachtwagens.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Wat vinden jullie hier (parkeren bij oprit) van?
http://www.youtube.com/watch?v=VFIUqPH_pHc
StefanVerkerkDashcam
Lijkt mij geen enkel probleem.


sylvester1986

  • Gast
Citaat van: JJ75 link=msg=1332764 date=1424693898
Was daar op de parkeerplaats weinig plek over. Werd zelfs dubbel geparkeerd door vrachtwagens.
In het begin is zowel links als rechts ruimte.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Het ging om rijstrook 2, dus tegen de vluchtstrook aan.
Overigens gebeurt dit ook als er geen rijstroken zijn afgesloten, ze plempen het voertuig gewoon neer op de vluchtstrook en gaan filmen. Voertuig is voorzien van amber, maar formeel mogen ze dat niet gebruiken.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Tussen RWS en politie parkeren is niet conform de IM-richtlijnen. Op de vluchtstrook parkeren conform de richtlijnen lijkt mij geen probleem. Ik heb veel meer problemen met het bereiken van de vluchtstrook. Als er langzaam gereden wordt dan lukt het wel, maar als de snelheid er in zit en ik moet naar rechts op een afgezette rijbaan dan denk ik er nog twee keer over na. Eigenlijk moet je dan oranje lampen hebben, alleen dat mag weer niet.

Overigens doe ik 90% van de snelwegongevallen via de polderwegen. Dan kan ik gaan en staan waar en wanneer ik wil. De ene keer vorig jaar dat ik op de snelweg stond betrof het een afgesloten afslag. Maar dan wel op een rustige zaterdagmorgen zonder het risico dat andere automobilisten mij zouden volgen.

Kijk. Je ziet aan deze uitleg meteen dat jij er wel goed over nadenkt.

In tegenstelling tot bepaalde andere "journalisten". En echt. Ik heb ze in de spits met lomp geweld van rijstrook 1 naar de vluchtstrook zien knallen. Dan vol in de ankers. Deur openzwaaien en zonder zichtbaarheidsvestje maar gewapend met camera klik klik klik klik klik.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: CopVR3 link=msg=1332745 date=1424689308
Ze hebben niks te zoeken op de vluchtstrook. En geen ontheffing. Dus heel gauw weg of bekeuring a 360 euro.
Ik moet als diender al om genoeg zaken denken bij een aanrijding op de snelweg. Ik wil niet ook nog eens op hun moeten letten.
Dan gaan ze hun commerciële activiteiten maar vervolgen vanuit een weiland oid.
Op fatsoenlijke persfotografen met snelweg ervaring hoef je niet te letten. Die letten op zichzelf. Sterker nog, ik let vaak beter op mijn veiligheid dan RWS en politie op de hunne. Te vaak zie ik ze nog rondlopen met het idee dat die verkeerspionen een betonnen muur zijn die alles tegenhoud.

Citaat van: CopVR3 link=msg=1332757 date=1424691393
Het is niet alleen mijn mening. Maar ook die van de wetgever. Het is gewoon strafbaar. Punt uit.
En wat doe je dan met familie die iemand komt halen of een baas die komt kijken hoe zijn personeel/auto/lading er vanaf is gekomen?


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: CopVR3 link=msg=1332772 date=1424694443
In tegenstelling tot bepaalde andere "journalisten". En echt. Ik heb ze in de spits met lomp geweld van rijstrook 1 naar de vluchtstrook zien knallen. Dan vol in de ankers. Deur openzwaaien en zonder zichtbaarheidsvestje maar gewapend met camera klik klik klik klik klik.
Dan kan hij van MIJ op z'n kloten krijgen! Ik heb juist door mijn houding een goede relatie met de hulpdiensten en laat dat niet verkloten door een amateuristische houding van een collega.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Citaat van: silque link=msg=1332769 date=1424694155
Het ging om rijstrook 2, dus tegen de vluchtstrook aan.
Overigens gebeurt dit ook als er geen rijstroken zijn afgesloten, ze plempen het voertuig gewoon neer op de vluchtstrook en gaan filmen. Voertuig is voorzien van amber, maar formeel mogen ze dat niet gebruiken.
Ik heb een aantal collega's met amber. In dit soort gevallen kan je het beter wel dan niet hebben. Op die manier kan je het verkeer achterop duidelijk maken dat je werkverkeer bent en dat ze je niet moeten volgen. Dat is namelijk mijn theoretische grootste angst. Dat iemand mij volgt binnen een afzetting.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194


En wat doe je dan met familie die iemand komt halen of een baas die komt kijken hoe zijn personeel/auto/lading er vanaf is gekomen?

Dan maak ik qua bekeuren gebruik van mijn discretionaire bevoegdheid. Zij zijn er immers om hun familie/werknemer te helpen. Of zijn zelf slachtoffer/benadeelde.
Zij zijn daar niet om commerciele plaatjes te schieten.
En nee ik bekeur ook niet zomaar een journalist. Echt niet. Maar in een ernstig verhaal kan ik daarop terug grijpen. Helemaal als men mijn uit (b.v. veiligheid) gegeven aanwijzingen niet opvolgt. Gelukkig komt dit bijna nooit voor.

Dan kan hij van MIJ op z'n kloten krijgen! Ik heb juist door mijn houding een goede relatie met de hulpdiensten en laat dat niet verkloten door een amateuristische houding van een collega.

Mooi dat wordt gewaardeerd en dat doet het journalistenvak ook recht.


Rufes

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 434
  • Freelance Persfotograaf
    • 112-Uitgeest
Stop zelf niet op de snelweg/vluchtstrook. Meeste snelwegen in mijn "werkgebied" zijn bereikbaar via parallelwegen en/of viaducten. Heb zelf geen perskaart dus ik vind dat ik niet thuishoor op de vluchtstrook tijdens een incident. Heb afspraken met een andere fotograaf die wel een PPK heeft en foto`s voor mij maakt als ik er echt zelf niet kan komen door middel van parallelweg of viaduct. Heb goede banden met de hulpverlening hier en dat wil ik graag zo houden. Dat ga ik niet op het spel zetten voor die ene foto en je kansen op 10 andere foto`s verkloten.