Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 569238 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Citaat van: Thor link=msg=1471172 date=1483540424
Is het vanwege de omzet van sommige betrokkenen mbt digitale ramptoerisme, naarmate meer betere en sensationelere foto,s des te hoger de omzet voor een gedeelte van deze figuren.
Het is denk ik geen geheim dat elke fotograaf een foto wil maken die verkoopbaar is. Fotografen zijn namelijk over het algemeen mensen die moeten leven van de verkoop van hun beelden. Dus als er een nieuwsfeit plaatsvindt, wil je een foto van de ontsporing/brand/ontruiming zelf. En niet van de '13 in een dozijn' agent die met een Touran ergens bij een afzetlint staat. Dat lijkt me niet echt revolutionair.

De reden dat de afnemers de foto van het nieuwsfeit willen (kopen) en niet die van de agent bij het lint, is onderliggend weer dat hun afnemers (=de abonnees) dezelfde duizenden reizigers zijn geweest die jij noemt, en die last hebben gehad van de afzettingen. En zoals in voorgaand bericht gememoreerd: die gaan dan massaal op zoek naar de reden daarvan. Dus dat beeld is gewild, en dat verkoopt weer kranten en advertenties.

In het geval van de Bijlmerramp of de treinkaping bij De Punt zijn er ook beelden gemaakt van de brandende flats, of van de trein met de kogelgaten. Dat is best wel 'binnen het lint' geweest. Ook toen al. Vroegah.

Peen
Redacteur van


Sem van der Wal

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 535
Een aantal dagen geleden heb ik de situatie aan de NVJ voorgelegd. Ik ben blij verrast dat de vereniging het hoog opneemt en dat de algemeen secretaris er direct een jurist opgezet heeft. Inmiddels heb ik op aanraden van de NVJ een klacht ingediend bij de NS. Vandaag telefonisch contact gehad met afdeling woordvoering NS en het werd voor een groot deel een welles/nietes gesprek. De woordvoerster van de NS bleef lange tijd vasthouden dat journalisten vooraf toestemming moeten hebben alvorens ze op het station mogen fotograferen en filmen. Uiteindelijk ben ik in het gelijk gesteld: op de website staat namelijk dat het niet verplicht is. De woordvoerster gaf mij aan te overleggen of ze die tekst aan gaan passen. Dat krijgt nog wel een staartje denk ik, want in hoeverre mag de NS zoiets verbieden, met het oog op dit bericht uit 2011?

De NS gaat ook politieagenten die veel op Amsterdam Centraal werken de regels omtrent fotografie nogmaals benadrukken. Voor wat betreft afgelopen zaterdag heb ik de klacht inmiddels ook bij afdeling communicatie van de politie neergelegd. Ik denk dat er zowel vanuit de NS als de politie duidelijk gecommuniceerd moet worden wat de precieze regels nou zijn - zowel naar journalisten/het publiek als naar eigen medewerkers toe. Want als zelfs de woordvoerster van Amsterdam Centraal ervan overtuigd is dat journalisten vooraf toestemming moeten vragen en daar administratiekosten voor moeten betalen (??), dan gaat er ergens iets goed mis.


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!


Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!




Live

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 65,815
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Samen sterk in de hulpverlening!






HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,045
    • Harm Infra Transport
Ik zeg niet dat het bij bovenstaande situatie is gebeurd maar stel eens een andere kop in de krant voor:
"Journalist geslagen met lange lat door politie"

Terwijl de politie juist om dit te proberen te voorkomen vraagt aan de pers om het gebied te verlaten. Bij diverse protesten zie je  het ook door  de eigen verslaggeving, politie vraagt om het gebied te verlaten en de pers gaat dan juist tussen de demonstranten verslag doen.
In mijn ogen kun je het als overheid in zo'n situatie nooit goed doen ???
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.


peen van dienst

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,287
Ik zeg niet dat het bij bovenstaande situatie is gebeurd maar stel eens een andere kop in de krant voor:
"Journalist geslagen met lange lat door politie"

Als ik ervoor kies tussen de demonstranten (of waar dan ook in gebied) blijf staan, is dat mijn eigen verantwoordelijkheid. Zo is het ook benoemd in de mediaregeling nationale politie (2013); de persoonlijke veiligheid van de journalist is zijn/haar eigen verantwoordelijkheid. Dus: als ik een klap krijg: het zij zo. Dan moet je daar niet gaan lopen, want er is vaak genoeg omgeroepen dat er geweld zal worden gebruikt.

Kijk bijvoorbeeld maar eens de live video vanaf dit
op 2:30:00. Het gevaar zat hem daar overigens meer in alle zooi die de demonstranten gooiden (waaronder volle blikjes frisdrank e.d.). Maar na een seconde of 10 komt de ME linie mij 'in de rug' en krijg ik ook een gooi. Boeien; alle begrip.

Of
op 2:32:10 'Ho, even duiken voor de paardjes'. Prima. En als ik onderuit was gelopen was het ook prima geweest.

Nogmaals: het staat in de mediaregeling die bij de PPK hoort. En als je toch een aanklacht tegen de politie indient, gaat elke rechter dat ook zeggen. Er is meermaals gewaarschuwd; als je ervoor kiest om te blijven staan.....

Peen
Redacteur van