Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 569255 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
vorig jaar was nog in het nieuws (Rob Pieper geloof ik) dat hij en zn vrouw waren neergestoken maar dat ze de dader (die er eerder was geweest) niet op konden pakken vanwege het onjuiste bordje.

dus ook zonder bordje mag je er niet komen? (of wel komen maar geen foto's maken?)

Klopt, toen was dat in het nieuws. Ik weet niet wie dat verzonnen heeft, maar het is echt onzin. Als redelijkerwijs duidelijk is dat je er niet mag komen (en dat is duidelijk als er een hek om een huis en erf heen staat), mag je er gewoon niet komen, ook zonder bordje.

Foto's maken mag zolang je op de openbare weg staat, ook foto's van het pand dus.
greetz,  Enrique


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
hartelijk dank voor de info  ;)


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
U R always welcome. 8)
greetz,  Enrique


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Het gaat niet om de ontvangst, het gaat om verspreiding van informatie waar copyright op zit.
Vergelijkbaar met een, van de tv, opgenomen film vertonen in een buurthuis.


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Nou vanmorgen weer iemand van de brandweer (tevens centralist gesproken)

hij zegt dat je voor ALLES toestemming moet vragen. (privé-eigendommen)          dit geldt dus ook bij een verkeersongeval (de auto's etc)

ook geldt dit voor brandweerauto's (zijn immers in bezit van de gemeente of heel soms de regio). dit geldt bij zowel foto als film, dus eigenlijk zou je voor een prio 1 filmpje toestemming moeten vragen aan de burgemeester  :o

gezeur altijd hier in Holland   >:(


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Nou vanmorgen weer iemand van de brandweer (tevens centralist gesproken)

hij zegt dat je voor ALLES toestemming moet vragen. (privé-eigendommen)          dit geldt dus ook bij een verkeersongeval (de auto's etc)

ook geldt dit voor brandweerauto's (zijn immers in bezit van de gemeente of heel soms de regio). dit geldt bij zowel foto als film, dus eigenlijk zou je voor een prio 1 filmpje toestemming moeten vragen aan de burgemeester  :o

gezeur altijd hier in Holland   >:(

Onzin, je moet een schadeclaim indienen omdat je filmpie verpest wordt door de herrie van de toeters  ;D


Enrique

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,443
Nou vanmorgen weer iemand van de brandweer (tevens centralist gesproken)

hij zegt dat je voor ALLES toestemming moet vragen. (privé-eigendommen)          dit geldt dus ook bij een verkeersongeval (de auto's etc)

ook geldt dit voor brandweerauto's (zijn immers in bezit van de gemeente of heel soms de regio). dit geldt bij zowel foto als film, dus eigenlijk zou je voor een prio 1 filmpje toestemming moeten vragen aan de burgemeester  :o

gezeur altijd hier in Holland   >:(

Leuk dat die brandweerman dat beweert, maar kan hij dat onderbouwen? Ik hou me altijd graag open voor andere meningen, maar die moeten dan wel gemotiveerd zijn. Ik zie niet in op grond waarvan je toestemming moet vragen om iets te fotograferen wat op de openbare weg staat. We leven immers in een vrij land!!! Als dat echt zo zou zijn, en die persoon zou GEEN toestemming geven, dan zou er erg weinig gefotografeerd kunnen worden..... Echt onzin volgens mij hoor; ik kan geen wettelijke bepaling vinden die de stellingen van die brandweerman ondersteunt.
greetz,  Enrique


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Leuk dat die brandweerman dat beweert, maar kan hij dat onderbouwen? Ik hou me altijd graag open voor andere meningen, maar die moeten dan wel gemotiveerd zijn. Ik zie niet in op grond waarvan je toestemming moet vragen om iets te fotograferen wat op de openbare weg staat. We leven immers in een vrij land!!! Als dat echt zo zou zijn, en die persoon zou GEEN toestemming geven, dan zou er erg weinig gefotografeerd kunnen worden..... Echt onzin volgens mij hoor; ik kan geen wettelijke bepaling vinden die de stellingen van die brandweerman ondersteunt.
Inderdaad,het zou tevens betekenen dat al die fotografen die brandweervoertuigen op de foto zetten als hobby dat die ook strafbaar zijn


FF_holland

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 869
  • Leuk forum!
Tja hij zei dat de persvrijheid zeer beperkt is.

maar ik vraag me af waarom er dan nog iedere dag zoveel foto's etc. in de krant staan (en film op het journaal etc.)


hij zei dus dat als je bij de rechtbank komt, je een probleem hebt. (het zou volgens hem dus bij de wet verboden zijn)


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Tja hij zei dat de persvrijheid zeer beperkt is.

maar ik vraag me af waarom er dan nog iedere dag zoveel foto's etc. in de krant staan (en film op het journaal etc.)


hij zei dus dat als je bij de rechtbank komt, je een probleem hebt. (het zou volgens hem dus bij de wet verboden zijn)
Laat hem dan eens wat artikelen roepen.... ik ben nl ook niet te beroerd om ff een wetboek op te zoeken... maar ik heb nu werkelijk geen idee waar ik dit zou kunnen vinden ::) dus voorlopig lijkt dit allemaal "gelul" ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-