Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 569244 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Hier kan ik een heel kort antwoord opgeven. De statuten zijn hier erg duidelijk over. Ik heb in principe toegang tot door de politie afgezette gebieden omdat ik in het bezit ben van de daarvoor vereiste kaart. Op verzoek van bevoegd gezag (dat is politie, marechausse, douane en andere opsporingsabtenaren belast met het beveiligen van het afgezette gebied. Brandweermensen horen hier in principe niet bij maar ik heb de kaart toch dus als ze die graag willen zien, geen probleem). Verder heb ik bij de aanvraag van de kaart ervoor getekend dat ik bij het betreden van afgezet gebied dat op eigen risico doe, hulpverleners zijn niet voor mij verantwoordelijk. Alles wat ik doe kan achteraf gecheckt worden door de RvdJ en in een uiterst geval kan de kaart door de stichting (dus niet ter plekke) ingetrokken worden.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Karim

  • Gast
Die kaart is niet heilig hoor, en misschien hebben wij dan geen officiele bevoegdheid om je te verwijderen, maar 'n simpel verzoekje van ons aan een der aanwezige agenten is genoeg om jou te laten verwijderen, dus dan moet je alsnog weg, perskaart of niet.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Die kaart is niet heilig hoor, en misschien hebben wij dan geen officiele bevoegdheid om je te verwijderen, maar 'n simpel verzoekje van ons aan een der aanwezige agenten is genoeg om jou te laten verwijderen, dus dan moet je alsnog weg, perskaart of niet.

Kun je doen ;). Maar ach wat bereik je ermee. Dan dien ik weer een officiële klacht in (desnoods via de NVJ) en pak ik van achter het lintje de telelens en heb ik alsnog de plaatjes. Ik heb altijd zoiets van "als iedereen zijn eigen werk nu doet". Dus laat de fotograaf rustig fotograferen, laat oom agent het verkeer regelen, onderzoekssporen veiligstellen en het lintje bewaken tbv wie er wel en niet door mag. Als de ambulancebemanning dan voor het slachtoffer zorgt en de brandweer blust de brand, bevrijdt het slachtoffer of assisteert de ambulancebemanning dan komt het vast helemaal goed :).
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Kortom> Een professionele fotograaf zet per definitie geen SO's op de foto, ook niet voor je eigen verzameling........

Hierover verschil ik toch ernstig met je van mening. Zoals gezegd is het herkenbaar fotograferen van slachtoffers bij bijvoorbeeld verkeersongevallen wat mij betreft taboe, simpel zat. Dat heeft geen enkele toegevoegde waarde. Maar de eerder geplaatste foto's bijvoorbeeld schenden geenszins de privacy van het slachtoffer, deze is totaal onerkenbaar.

maar er zijn ook gevallen wanneer het wenselijk is slachtoffers wel in hun gezicht te fotograferen. Denk bv aan grote rampen en terroristische aanslagen. Je kunt je de videobeelden uit Londen en Madrid vast nog wel herinneren. Mensen met bebloedde gezichten die metrostations uit komen rennen. Tuurlijk wil je dat op de foto hebben, zoiets maakt de foto, hoe gek dat ook moge klinken.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


ltdoka

  • Gast
Je geeft het zelf al overduidelijk aan.

IN PRINCIPE WORDT TOEGANG VERSCHAFT, wat zoveel betekend als: Niet vanzelf sprekend heeft de houder toegang maar kan op vertoon van de kaart toegang worden verleend en dat betekent dus dat je vooraf meld bij de voor de afzetting verantwoordelijke persoon en daar met vertoon van je kaart toegeng vraagt tot het afgezette gebied, deze persoon kan je die toegang weigeren en daar heb je je dan vervolgens aan te houden !!

Bevoegd gezag is niet per defentie iemand uit de door jou aangehaalde groepen, wanneer een brandweerman verantwoordelijk is voor de afzetting is hij op dat moment wel degelijk het bevoegde gezag, wanneer IK een afzetting aanbreng wegens werkzaamheden dan ben IK op dat moment het bevoegde gezag en bepaal IK of jij wel of niet achter het lintje mag sterker nog IK mag dan zelfs een persoon uit de door jou aangevoerde categorie de toegang weigeren !!

Dat jij tekent voor het feit dat je op eigen risico het gebied betreed ontslaat (wettelijk) niet de verantwoordelijke bevelvoerder van zijn verantwoording om zorg te dragen voor de veiligheid van ieder die achter het lintje loopt !!!

Niemand beweert dat je kaart te plekke kan worden ingetrokken WEL wordt er gestelt dat ieder die op dat moment bevoegd is je de toegang tot het afgezette gebied mag ontzeggen en dat je je aan die ontzegging hebt te houden !!


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Je geeft het zelf al overduidelijk aan.

IN PRINCIPE WORDT TOEGANG VERSCHAFT, wat zoveel betekend als: Niet vanzelf sprekend heeft de houder toegang maar kan op vertoon van de kaart toegang worden verleend en dat betekent dus dat je vooraf meld bij de voor de afzetting verantwoordelijke persoon en daar met vertoon van je kaart toegeng vraagt tot het afgezette gebied, deze persoon kan je die toegang weigeren en daar heb je je dan vervolgens aan te houden !!

Nogmaals, ik moet de kaart op verzoek tonen, niet eerder.
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Hier kan ik een heel kort antwoord opgeven. De statuten zijn hier erg duidelijk over. Ik heb in principe toegang tot door de politie afgezette gebieden omdat ik in het bezit ben van de daarvoor vereiste kaart. Op verzoek van bevoegd gezag (dat is politie, marechausse, douane en andere opsporingsabtenaren belast met het beveiligen van het afgezette gebied. Brandweermensen horen hier in principe niet bij maar ik heb de kaart toch dus als ze die graag willen zien, geen probleem). Verder heb ik bij de aanvraag van de kaart ervoor getekend dat ik bij het betreden van afgezet gebied dat op eigen risico doe, hulpverleners zijn niet voor mij verantwoordelijk. Alles wat ik doe kan achteraf gecheckt worden door de RvdJ en in een uiterst geval kan de kaart door de stichting (dus niet ter plekke) ingetrokken worden.
Hulpverleners zijn voor jouw handelen niet verantwoordelijk,leuk zinnetje.Het beroerde is dat zodra er met jou wat overkomt,de complete goegegemeente over ons heen valt omdat jij daar liep.En wij dus voor jouw veiligheid hadden moeten waken,en dan wordt er helemaal niet meer gepraat over een perskaart.Dan wordt er een kop gezocht,die voor de rechter zich mag gaan verantwoorden.Want zo werkt het tegenwoordig.

Waar ik mij aan stoor is dat jij willens en wetens eventuele verzoeken van brandweermensen (die op plek van incident exact op de hoogte zijn van de gevaren) negeert,dat jij scheit hebt aan die verzoeken omdat een brandweerman volgens die kaart jou niet mag wegsturen.Kortom,op de een of andere manier stel jij je eigen boven elke brandweerman om dat ene fototje te kunnen maken.Als jij je werkelijk zo gedraagt zouden er direct maatregelen tegen jou moeten worden genomen,en jou die kaart ontnomen moeten worden door de RVDJ


Karim

  • Gast
Ik heb altijd zoiets van "als iedereen zijn eigen werk nu doet". Dus laat de fotograaf rustig fotograferen, laat oom agent het verkeer regelen, onderzoekssporen veiligstellen en het lintje bewaken tbv wie er wel en niet door mag. Als de ambulancebemanning dan voor het slachtoffer zorgt en de brandweer blust de brand, bevrijdt het slachtoffer of assisteert de ambulancebemanning dan komt het vast helemaal goed :).

Het wil niet echt doordringen dat zorgen voor een veilige en rustige werkomgeving (dus zonder dat er achter onze rug vanalles gebeurd), en de privacy van het slachtoffer waarborgen ook tot onze taak behoord, en dat wij dan dus ook "met ons eigen werk bezig zijn" als we jou wegsturen omdat jij ons of ons slachtoffer daarbij hinderd.

Waar ik mij aan stoor is dat jij willens en wetens eventuele verzoeken van brandweermensen (die op plek van incident exact op de hoogte zijn van de gevaren) negeert,dat jij scheit hebt aan die verzoeken omdat een brandweerman volgens die kaart jou niet mag wegsturen.Kortom,op de een of andere manier stel jij je eigen boven elke brandweerman om dat ene fototje te kunnen maken.

Als jij je werkelijk zo gedraagt zouden er direct maatregelen tegen jou moeten worden genomen,en jou die kaart ontnomen moeten worden door de RVDJ

Mee eens    


ltdoka

  • Gast
Jij ontleent dingen aan je kaart waar je dus geen recht op hebt.

Het in principe toegang hebben tot afgezette gebieden zegt niet dat je je daar mag ophouden zonder toestemming, wanneer je je dus niet meld bij de verantwoordlijke persoon heb je geen toegang kaart of niet. Iemand die geen toestemming heeft tot een bepaald gebied is daar onrecht matig en daarmee strafbaar.

Ik hoop je eens achter een door mij aangebracht lintje te vinden dan gaan we eens kijken wie van ons de langste adem heeft en de meeste rechten, ik weet zeker dat jij dat niet bent.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Op verzoek van bevoegd gezag (dat is politie, marechausse, douane en andere opsporingsabtenaren belast met het beveiligen van het afgezette gebied. Brandweermensen horen hier in principe niet bij maar ik heb de kaart toch dus als ze die graag willen zien, geen probleem).

Kun je doen ;). Dan dien ik weer een officiële klacht in (desnoods via de NVJ) en pak ik van achter het lintje de telelens en heb ik alsnog de plaatjes.

Ik vind jou manier van opstellen nu wel heel fel worden. Ik geloof niet dat jij professioneel op kunt treden als je dit soort uitspraken al kan doen. Ik had je hoog in het vaandel maar met dit soort uitspraken krijg je weinig respect meer! :'(

Als je die manier van opstellen in de praktijk ook gebruikt denk ik dat je binnen korte tijd weinig medewerking meer hoeft te verwachten. Als een brandweerman jou verbiedt binnen de afzetting te komen, om welke reden dan ook, dan dien je dat te respecteren. En......het respect van een normale burger is al ver te zoeken, maar als nu ook jouw soort al weinig respect meer op kan brengen dan kun je dit soort antwoorden verwachten.