Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?

Auteur Topic: Wat/waar mag je wel/niet fotograferen op een openbaar toegankelijke plek/achter het afzetlint?  (gelezen 577895 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Ja en we hebben hier ook te maken met anti-terrorisme maatregelen. Daarnaast is het dus inderdaad verboden om NS personeel te fotograferen, dus als hij hiervan de fotograaf verdenkt lijkt me het best redelijk om te vragen om de foto's te laten zien, omdat het alternatief oppakken is. Maar goed t fijne weet ik er ook niet van.

http://blog.iusmentis.com/2007/08/10/fotograferen-en-journalistiek-op-het-station/ staat heel veel informatie hierover!
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Maylo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 112
    • 112fotosite.nl
[Update 20:35] De NVF heeft aangegeven met de zaak bezig te zijn. Ook laat de beroepsvereniging weten mijn voorstel om de richtlijnen duidelijk op papier te zetten te omarmen. Wordt vervolgd.

Het blijkt voor de politie nog steeds onduidelijk te zijn dat je op het station gewoon mag fotograferen. Na het incident met Emiel Elgersma half augustus, is ook fotograaf Ramon Mosterd tot twee keer toe staande gehouden door de politie die zeiden dat hij geen foto’s mocht maken. Allebei de keren fotografeerde Mosterd vanaf een openbaar toegankelijk balkon bij de Jaarbeurszijde het in aanbouw zijnde stadskantoor van Utrecht. De eerste keer, op 24 september, werd hij staande gehouden terwijl hij aan het fotograferen was. De agent in kwestie wilde de tas doorzoeken. Er was geen enkele aanleiding, twitterde Mosterd toentertijd.

Vandaag was Mosterd al klaar met fotograferen voor het AD/UN en liep hij met de camera om zijn schouder door de stationshal toen de agent in burger naar hem toe kwam. Deze wilde de foto’s zien die gemaakt waren, omdat Mosterd volgens de agent niet op het station mag fotograferen. Toen Mosterd daarop weigerde, dreigde de agent met invordering van de camera. Iets wat helemaal niet mogelijk is zonder rechterlijk bevel. Omdat de fotograaf zei dat het alleen maar zou uitlopen op een mediarel, zag de agent daar toch maar van af. Maar hij vroeg wel om het adres en met hoeveel mensen hij in het huis woonde, om na te gaan of hij niet liegt en daardoor verdacht is.

Mosterd geeft aan dat de agent verder vriendelijk was, maar dat hij te overdonderd was om het dienstnummer te vragen. Toen hij even later terug ging, waren de agenten al weg. Wel heeft hij de persvoorlichting van de politie gebeld, maar hij wacht nog op antwoord. Mosterd is ook van plan om de NVJ in te schakelen.

Voor alle duidelijkheid, op de site van de NS staat dat het toegestaan is om op het station journalistieke foto’s maken, ook voor persoonlijk gebruik mag er gewoon gefotografeerd worden. De enige beperking is dat je toestemming moet hebben als je personen fotografeert (wat nogal lastig kan zijn) en dat voor andere commerciële fotografie toestemming gevraagd moet worden. Wordt tijd dat de agenten dat ook eens leren. De NVJ is in gesprek en ik hoop dat er net als in Engeland een duidelijk document wordt opgesteld.

Bron: http://basdemeijer.nl/afdruk/fotojournalist-voor-tweede-keer-staande-gehouden-op-utrecht-cs/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter


sylvester1986

  • Gast
hallo

heb ik alle recht om hulpdiensten te fotograferen en filmen bij een ongeval/incident ???


b.v.d.

gr elvin
Deze agenten hebben er denk ik geen moeite mee ;D

Bron: 112groningen


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
i k was een OMS aan het filmen vanaf openbare weg en werd weg gestuurd dat mag toch niet (door beandweer) (mocht geen foto's en niet filmen)
Vrijwillige brandweer


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
i k was een OMS aan het filmen vanaf openbare weg en werd weg gestuurd dat mag toch niet (door beandweer) (mocht geen foto's en niet filmen)

Je geeft zelf het andwoord al ;)
Maar was er een reden voor? Kan me niet voorstellen dat dit zomaar gebeurde?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.


elvin

  • brandweer
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 238
Je geeft zelf het andwoord al ;)
Maar was er een reden voor? Kan me niet voorstellen dat dit zomaar gebeurde?

Nop was rustig aan het filmen geen reden of iets
Vrijwillige brandweer


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Dit berust allemaal op een groot misverstand. De hulpdiensten vinden dat het publiek ("burgers") een lastige bijkomstigheid is en een kordaat en doortastend optreden in de weg staat, en het publiek vindt juist dat die diensten er voor hen zijn.

Ik moet altijd nog lachen om een opmering van een van de meest coole leraren op de school waar ik concierge was:

"Een school is leuk, maar er zouden geen leerlingen op moeten zitten". (zoek de overeenkomsten).

Petje af dus voor de openingsrede van de nieuwe korpschef Gooi- en Vechtsreek, "we moeten niet vergeten dat we dienend zijn, er staat niet voor niets naast waakzaam ook dienstbaar in ons vaandel, niet tegen, maar voor de burgerij. Dat is er de laatste tijd een beetje bij in geschoten.".


112fotograaf

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 454
Ik zag laatst deze foto op internet:
.

Nou staat die fotograaf op de foto wel erg dichtbij de brandweer die bezig is een brandend pand binnen te gaan. Was er zelf ook, het was afgezet en deze fotograaf heeft een perskaart.

Op deze foto staat hij ook zeer dicht op de hulpdiensten:


Is dit niet gewoon heel erg in de weg lopen zo dicht bij hulpdiensten staan die op dat moment bezig zijn met hun beroep. Lijkt mij van wel in ieder geval. Iemand andere mening?


Michel D.

  • POL/NRK/SIGMA
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,209
Op deze foto staat hij ook zeer dicht op de hulpdiensten:


Is dit niet gewoon heel erg in de weg lopen zo dicht bij hulpdiensten staan die op dat moment bezig zijn met hun beroep. Lijkt mij van wel in ieder geval. Iemand andere mening?

De enige die zich hierover een oordeel kunnen vormen, mijninziens, zijn de hulpverleners ter plaatse. Als hij echt in de weg had gelopen, hadden die brandweermannen er echt wel wat van gezegd hoor.


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
...hadden die brandweermannen er echt wel wat van gezegd hoor.
En anders hadden ze em wel even beetgepakt en van de pi verwijderd schat ik zo. Die fotograaf moet wel goed opletten wanneer men de HD gaat doorvoeren 0098