Kustwacht in keuze-menu 112.

Auteur Topic: Kustwacht in keuze-menu 112.  (gelezen 3976 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

K.N.R.Mark.

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 279
  • Ieder mens heeft de plicht een ander te helpen!
    • Ouddorpse Reddingsbrigade
Gepost op: 15 november 2005, 22:15:59
Het lijkt mij handig om de kustwacht ook in het keuze-menu van de 112 centrales op te nemen. Dat we in de toekomst horen als we zowel vast of mobiel bellen naar 112: Wilt u politie, brandweer, ambulance of kustwacht spreken? In bijvoorbeeld Engeland maakt men hier ook gebruik van. De meldingen komen dan direct bij de kustwacht binnen. Deze neemt dan direct actie en is ook gelijk op de hoogte. In de toekomst kan de kustwacht ook nog rechtstreeks alarmeren, dit kan dus allemaal razendsnel gaan. Hier kunnen mensenlevens mee gered worden.

Groeten Mark. ;)


Zonder redders redden we het niet!!!! http://www.knrm.nl/stations/Stellendam/04Nieuws/


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #1 Gepost op: 15 november 2005, 22:17:47
Vind ik wel een goeie,maar of het gerealiseerd kan en zal worden...
  Ta


Lars Carree

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 194
  • "Huil maar niet zuster, de broeder troost je wel"
Reactie #2 Gepost op: 15 november 2005, 22:32:40
Zoveel kustwacht meldingen komen niet binnen op de 112 centrales in nederland


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 15 november 2005, 22:38:07
Zoveel kustwacht meldingen komen niet binnen op de 112 centrales in nederland

Direct doorschakelen moet niks met het aantal meldingen te maken kunnen hebben...
  Ta


KNRM-veere

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 15 november 2005, 22:39:48
Direct doorschakelen moet niks met het aantal meldingen te maken kunnen hebben...

Ben ik het idd mee eens!  :)


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #5 Gepost op: 15 november 2005, 23:55:43
Ben ik het idd mee eens!  :)

Nou ik dus niet. De kustwacht heeft zelf aangegeven niet voldoende capaciteit te hebben voor het aannemen van nood-telefoontjes op het moment van stront aan de knikker. 9 lijnen en 2 telefonisten in het weekend gaan het niet aankunnen als iedereen op het water met een probleem via 112 doorgeschakeld gaat worden naar de kustwacht. Ik heb dit voorgelegd op het moment dat wij een folder wilden ontwikkelen voor de watersport. Het eigen noodnummer wil de kustwacht ook niet grootschalig promoten om dezelfde reden.
Zelf vind ik ook dat eerst het capaciteit probleem moet worden opgelost voor je promoot masaal de kustwacht te bellen. Onderschat niet wat er gebeurd als het op een zondagmiddag ineens gaat stormen. Ook dan moet je alle telefoontjes van heel Nederland kunnen beantwoorden.

Maar het idee is goed.

Henk


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #6 Gepost op: 16 november 2005, 08:37:27
Volgens mij wordt je vanuit driebergen al doorgeschakeld naar de kustwacht als je met je mobiel naar de kustwacht belt, verder kan je het ook via een 112 centrale spelen zolang er maar duidelijke afaspraken zijn. De grens tussen land en water geven veel stof tot discussie maar er wordt wel steeds meer aan gewerkt door middel van oefeningen.

9910001
9910001


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 16 november 2005, 21:59:37
Volgens mij wordt je vanuit driebergen al doorgeschakeld naar de kustwacht als je met je mobiel naar de kustwacht belt, verder kan je het ook via een 112 centrale spelen zolang er maar duidelijke afaspraken zijn. De grens tussen land en water geven veel stof tot discussie maar er wordt wel steeds meer aan gewerkt door middel van oefeningen.

9910001
Ik vrees dat als je nu telefonisch bij een 112centrale gaat vragen om de kustwacht,dat je een heleboel vragen terug gaat krijgen :-X


Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Reactie #8 Gepost op: 16 november 2005, 22:12:40
Citaat
Zoveel kustwacht meldingen komen niet binnen op de 112 centrales in nederland

Waar, wel worden het er steeds meer.

Ook vanaf het strand zullen er steeds meer mensen 112 gaan bellen.
En als er via 112 een melding bij een meldkamer binnenkomt dan wordt dat zeer serieus verwerkt. Het lijkt erop serieuzer dan meldingen die via andere kanalen binnenkomen. Weet iemand hier een verklaring voor?
Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Henk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,891
Reactie #9 Gepost op: 16 november 2005, 23:50:11
Ik kan alleen gokken: de 0900 8844 meldingen komen binnen op een callcenter en daar komen ook de telefoontjes binnen over hondepoep en vragen over parkeeroverlast. Om dat te splitsen vraagt enig scheidend vermogen en ervaring die daar niet altijd voor handen is. Na drie keer je verhaal kom je uiteindelijk op de meldkamer over een gewone lijn. Bij een 112 melding krijgt je melding een "rode telefoon" areool, de zg "112 melding", wat precies dezelfde soort melding kan zijn als die langs een andere weg komt, maar meer aandacht krijgt door het 112 gehalte.

Nog een voorbeeld: kijk eens hoe het KWC een melding over een vastgelopen boot behandeld waarvoor iemand de kustwacht heeft ingeschakeld. Een heleboel poeha, wat is uw eta en krijg ik snel een sitrap terwijl een eigen (bij je eigen post bedoel ik) -soort gelijke- melding afgedaan wordt met "succes!"  en de bijzonderheden ineens niet interessant meer zijn.

Ik heb de indruk dat dit wel zo gaat in de praktijk, dus je indruk is mi terecht Koen...

Henk