GRIP 3 Zeer grote brand (industrie) de Schacht - Dongen 11-10-2018

Auteur Topic: GRIP 3 Zeer grote brand (industrie) de Schacht - Dongen 11-10-2018  (gelezen 12675 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #40 Gepost op: 11 oktober 2018, 21:37:20
Statement burgemeester Marina Starmans
Donderdag 11 oktober 2018
Beste inwoners,

De brand bij TUF Recycling BV heeft onze grootste aandacht.

Wij doen er alles aan om de gevolgen zoveel mogelijk te beperken.
 
Uw gezondheid is voor ons het belangrijkste.
Volg de adviezen op van de hulpverleners. Ga niet ter plaatse kijken.
Geef de hulpverleners alle ruimte om hun belangrijke werk te doen.

Er is sprake van hevige rookontwikkeling.
Sluit uit voorzorg ramen en deuren en zet mechanische ventilatie uit.
Door de windrichting verspreiden de rookwolken zich over de wijk West 1 en een deel van

West 2. De sportclubs langs de Kanaaldijk zijn ingelicht om niet te gaan sporten vanavond.

De exacte samenstelling van de rook wordt nader onderzocht door experts.

De brand is ontstaan in de loods van de kunstgrasverwerker aan de Vierbundersweg.

De inzet van de brandweer richt zich op het voorkomen van het overslaan van de brand. Zowel naar kunstgrasmatten op het buitentterrein als naar omliggende bedrijven.
 
De brandweer verwacht dat het bestrijden van de brand aanzienlijke tijd gaat duren.

Nogmaals: Houd deuren en ramen gesloten en ga niet kijken naar de brand. Hou de communicatie van de gemeente Dongen (Facebook, Twitter, www.dongen.nl) en de media in de gaten.
 
Nadere informatie volgt.

Burgemeester Marina Starmans
Gemeente Dongen

Bron: https://www.dongen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/archief/2018/10/nieuwsitem/statement-burgemeester-marina-starmans-388.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


Diamondback

  • is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,427
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #42 Gepost op: 11 oktober 2018, 22:13:55
Geplaatst op donderdag 11 oktober 2018 - 21:56
Laatste update op donderdag 11 oktober 2018 - 21:56

In de regio Midden West Brabant, gemeente Dongen, woedt brand bij het bedrijf TUF dat grasmatten recycled.

Eerder vanavond is een NL-alert uitgegaan met het verzoek aan bewoners die last hebben van de rook de ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te schakelen. Het is mogelijk dat inwoners van de regio Zuid-Holland Zuid deze NL-alert hebben ontvangen.

De rook trekt over de stad Dongen en de A59 richting Geertruidenberg en onze regio.
De brandweer Zuid-Holland Zuid heeft 2 meetploegen in de omgeving van Hardinxveld-Giessendam en Gorinchem uitgestuurd voor metingen. De eerste resultaten geen bijzonderheden aan anders dan dat de brand wordt geroken en zij de situatie blijven monitoren.

Mocht u last van de rook hebben adviseren wij de ramen en deuren te sluiten en ventilatie uit te zetten.

Bron: https://www.zhzveilig.nl/incidenten/rookoverlast-brand-midden-west-brabant/
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #43 Gepost op: 11 oktober 2018, 22:15:12
p2kflex
22:14:19 11-10-18GROUP-1Tel cont GMK Tilburg ivm (GRIP: 3) BR INDUSTRIE de Schacht 15 Dongen (ZR GROOT) (inci-01)
GRIP 31220029MKA Midden- en West-Brabant (GAGS)
GRIP 31220499MKA Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #45 Gepost op: 12 oktober 2018, 06:01:01
p2kflex
03:22:26 12-10-18GROUP-1P 2 BR GEBOUW de Schacht Dongen 20-9446 (inci-01) Aflossing
1200867BRW Midden- en West-Brabant (Udenhout) (Blusploeg)
1201539BRW Midden- en West-Brabant (Udenhout) (TST 9446)
1201977BRW Midden- en West-Brabant (Udenhout) (Lichtkrant)
1201999BRW Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
p2kflex
00:45:19 12-10-18-ALPHA-P2 BR GEBOUW de Schacht Dongen 20-9471 (inci-01)
1201534BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (HV 9471)
p2kflex
00:28:53 12-10-18-ALPHA-P 2 BR GEBOUW de Schacht Dongen 20-9471 (inci-01)
1201534BRW Midden- en West-Brabant (Tilburg Centrum) (HV 9471)
p2kflex
23:57:04 11-10-18GROUP-1P 2 BR GEBOUW de Schacht Dongen Opruimen GWT
1200676BRW Midden- en West-Brabant (Oisterwijk) (Blusploeg)
1201955BRW Midden- en West-Brabant (Oisterwijk) (Lichtkrant)
1201713BRW Midden- en West-Brabant (Plotter Oost)
1201999BRW Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
p2kflex
22:38:10 11-10-18GROUP-1(Ops Br: zeer g B1 5107RD : de Schacht Dongen 84716
1220649MKA Midden- en West-Brabant (Ambulance 20-146)
1220499MKA Midden- en West-Brabant (Monitorcode)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet




bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #47 Gepost op: 12 oktober 2018, 06:09:50
Verklaring burgemeester Marina Starmans
Vrijdag 12 oktober 2018
Beste inwoners,

Vanavond heeft een heftige brand plaatsgehad bij TUF Recycling BV.
De brand is onder controle. Er is nu sprake van een smeulende brand.
Het NL-alert is opgeheven.

Zojuist heb ik de hulpverleners ter plaatse bedankt voor hun grote inzet.
De brandweer heeft voorkomen dat de brand vanuit de loods is overgeslagen naar kunstgrasmatten in de buitenruimte en naar omliggende bedrijven.

De brand heeft grote zwarte rookwolken, stank en neerslag van roet veroorzaakt.
Uw veiligheid en gezondheid was vanavond ons belangrijkste aandachtspunt.

Een eerste meting door de brandweer geeft aan dat de neerslag niet anders is dan bij andere, reguliere branden. Er is geen sprake van bijzondere gevaarlijke stoffen in de roetneerslag.
De brandweer blijft nog enkele dagen ter plaatse voor laatste werkzaamheden en controles.

Vanaf nu richten we onze speciale aandacht ook op de vraag:
Hoe heeft dit kunnen gebeuren? De oorzaak van de brand wordt onderzocht.
En: wat zijn de gevolgen?

TUF Recycling is een bedrijf dat al geruime tijd in het nieuws is.
Zoals ook in de voorbije weken en maanden, zullen we in overleg met adviseurs, partners en betrokken instanties er alles aan doen om samen te komen tot een zo effectief mogelijke oplossing voor de complexe problematiek bij TUF Recycling.

Burgemeester Marina Starmans
Gemeente Dongen

Bron: https://www.dongen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/archief/2018/10/nieuwsitem/verklaring-burgemeester-marina-starmans-390.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #48 Gepost op: 12 oktober 2018, 06:12:25
Vragen en antwoorden: wat te doen na een brand?
Vrijdag 12 oktober 2018
1. Wat moet ik doen als ik rook heb ingeademd? (Ben naar de brand
gaan kijken of heb door de rook heen gefietst/gelopen)

Door het inademen van de rook, kunt u wellicht last hebben van hoesten als gevolg van
een licht geïrriteerde keel, prikkeling van de ogen en/of van de bovenste luchtwegen of
hoofdpijnklachten. Inademen van rook kan ook benauwdheidsklachten en piepen veroorzaken, maar dit laatste is afhankelijk van de gevoeligheid (bijv. COPD-patiënten of kinderen zullen hier eerder last van krijgen). In de meeste gevallen gaan deze klachten, als u niet meer in de rook staat, vanzelf over. Als dit niet het geval is of als u zich zorgen maakt, dan kunt u contact opnemen met uw huisarts. Irritatie van de ogen kan ook verdwijnen door de ogen te spoelen met lauw water.


2. Ik ben naar de brand gaan kijken, wat moet ik met mijn kleding doen
die ik toen aanhad?

Indien u in de rook heeft gestaan, adviseren wij u uw kleding te wassen, om zo
brandlucht en roetdeeltjes uit de kleding te verwijderen.


3. Ik heb in de rook gestaan, kan ik onderzocht worden?
Het is niet noodzakelijk om onderzocht te worden, wanneer de gezondheidsklachten na beëindiging van de blootstelling vrijwel direct verdwijnen. Kans op blijvende gezondheidsschade is dan onwaarschijnlijk. Indien de gezondheidsklachten na
beëindiging van de blootstelling aan blijven houden, kunt u contact opnemen met uw
huisarts.

4. Ik heb groenten/fruit in mijn tuin, kan ik die eten?
Eet geen gewassen met zichtbare roetdeeltjes er op. De GGD adviseert om groenten en fruit die niet zichtbaar verontreinigd zijn uit voorzorg te schillen, te pellen of te wassen. Gewassen die geteeld worden in kassen waarvan de ramen dicht stonden kunnen gewoon gegeten worden.


5. Mijn kinderen speelden in de tuin/zandbak, moet ik mij zorgen
maken?

Nee, vaak gaat het om een kleine hoeveelheid stoffen waaraan uw kinderen kort zijn
blootgesteld. De kans op gezondheidsklachten (zoals prikkelende ogen, neus, keel en
luchtwegen, leidend tot tranen en hoesten) is erg klein en u hoeft zich dus geen zorgen
te maken. Bovendien gaan de klachten voorbij wanneer uw kinderen niet meer aan de
rook worden blootgesteld. Maakt u zich ongerust vanwege mogelijke klachten, dan kunt
u contact opnemen met uw huisarts.

Wij adviseren u om wel de volgende voorzorgsmaatregelen te treffen:
•  Het is verstandig om de speelplekken goed te inspecteren. Roetneerslag op
speeltoestellen kan met warm water en zeep worden verwijderd;
•  Grasveldjes, waar gespeeld wordt, kunnen worden gemaaid. Het gemaaide gras
kan worden verzameld en afgevoerd als normaal afval;
•  Ook kunt u bij zichtbare roetvervuiling de toplaag van het zand in de zandbak
verwijderen en vervangen door schoon zand.

6. Er liggen verbrandingsresten en roetdeeltjes in mijn tuin; wat moet
ik doen?

• Zichtbare brokstukken kunnen verwijderd worden door ze met handschoenen op te pakken en in te leveren als klein chemisch afval (KCA) bij uw gemeente;
• Zichtbare roetdeeltjes op auto’s, tuinmeubilair etc. kunnen worden afgewassen met warm water en zeep;
• Gras kan worden gemaaid;
• Kinderen doen vaak hun (vieze) handen of (vieze) dingen in hun mond. Hierbij krijgen ze kleine hoeveelheden grond en stof binnen die aan hun handen is blijven plakken. Geadviseerd wordt om de plekken waar kinderen spelen te inspecteren op de aanwezigheid van roetdeeltjes. Als dit aanwezig is, dan dient dit te worden verwijderd (zie ook het antwoord op vraag 5).


7. Hoe krijg ik de brandgeur/stank uit mijn huis?
Als het gebied is vrijgegeven waar u woont, kunt u uw huis ventileren (ramen en deuren open zetten). Tot dat moment kunt u uw ramen en deuren beter gesloten houden. U mag, nadat het gebied is vrijgegeven, ook het ventilatiesysteem weer inschakelen (indien van toepassing). Wanneer de brandlucht in de gordijnen en/of kleding zit kunt u deze wassen.


8. Waarom heeft de brandweer metingen verricht ?
De brandweer verricht bij iedere brand metingen om van een aantal belangrijke stoffen te bepalen of en in welke concentratie ze vrijkomen. Deze metingen worden ook gebruikt om te bepalen of, en in welke mate, de rook zich in de (woon)omgeving heeft verspreid (= effectgebied).
Wanneer de brandweer vermoedt dat er ook stoffen zijn vrijgekomen die zij zelf niet kunnen meten zoals dioxinen, kan de brandweer voor aanvullende metingen de Milieu Ongevallen Dienst (MOD) van het RIVM benaderen.

Bron: https://www.dongen.nl/actueel/nieuws/nieuwsbericht/archief/2018/10/nieuwsitem/vragen-en-antwoorden-wat-te-doen-na-een-brand-389.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet


bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
Reactie #49 Gepost op: 12 oktober 2018, 18:05:03
Brand in recyclingbedrijf, politie onderzoekt oorzaak
Laatste update:
12-10-2018 | 12:44
Woordvoering:
Zeeland-West-Brabant
Dongen - Gisteravond heeft een grote uitslaande brand gewoed bij een recyclingbedrijf aan de Schacht. De melding kwam rond 18.30 uur binnen. De brandweer is nog doende met nablussen. De oorzaak van de brand is nog onduidelijk. De politie stelt, zoals gebruikelijk bij dergelijke grote branden, een onderzoek in naar de oorzaak om te bezien of er aanknopingspunten zijn voor een strafrechtelijk onderzoek.



Medewerkers van de Unit Forensisch en Technisch Onderzoek stellen, zodra dit verantwoord is, in samenwerking met eventuele andere experts een onderzoek in naar de oorzaak van de brand. Ook wordt een buurtonderzoek gehouden en eventuele camerabeelden veilig gesteld. Eventuele getuigen die donderdag verdachte personen en of voertuigen bij het bedrijf hebben gezien, kunnen bellen met de politie op 0900-8844 of met Meld Misdaad Anoniem op 0800-7000.

Bron: https://www.politie.nl/mijn-buurt/nieuws/2018/oktober/12/08-brand-in-recyclingbedrijf-politie-onderzoekt-oorzaak.html
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet