Duitse traumahelikopter/MMT/HEMS.

Auteur Topic: Duitse traumahelikopter/MMT/HEMS.  (gelezen 7439 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

MMTfan

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Gepost op: 15 oktober 2018, 14:00:21
Ben nieuw op dit forum, dus als dit topic al bestaat, of als ik iets fout doe, mogen jullie het zeggen.

Ik ben een MMT fan, van vooral de Duitse MMT's gezien hun landing skills. Daarom open ik dit forum daarover even. Misschien weten jullie er wat meer van, ook misschien de verschillen in regels tussen Nederland en Duitsland. Ik vraag me af, of de Duitsers als ze in Nederland ingezet worden, ze zich ook aan Nederlandse regels moeten houden? Hoorde of las ergens dat de minimale ruimte in Duitsland 20 x 20 meter is, weet iemand of dat klopt? Bij deze 2 linkjes :
   
 . Hopelijk werken ze.
Weet iemand waarom de Duitsers sneller in de straat landen, tegenover de Nederlanders die het over het algemeen meer ruimte nodig hebben?
Ook nog even een link uit Oldenzaal: https://www.nu.nl/87582/video/traumahelikopter-landt-midden-in-woonwijk-in-oldenzaal.html  
Ik hoor wel wat jullie ervan vinden, ikzelf vind het prachtig hoe de Duitsers hun heli aan de grond zetten!

Groet,

MMTfan




braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #1 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:29:11
Ik kan je eerlijk gezegd niet vertellen of er regels voor zijn, wel kan ik je vertellen dat je als piloot kijkt naar de beste landingsplek waar je veilig kan landen. Daarnaast is het in Nederland over het algemeen zo dat de politie al zeer snel op de langdingslocatie is van de heli en zij dan de arts en verpleegkundige ter plaatse brengen.

Wetende dat de poltie de arts ter plaatse brengt is het voor de piloot niet nodig om zoveel risico te nemen en op krappe locaties te landen als er een paar honderd meter veropen een mooie open ruimte is.

Ik heb overiges vaak zat NL heli's op plekker zien landen waar ik dacht dat dat niet kon.


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #2 Gepost op: 17 oktober 2018, 09:34:12
In principe zijn er in Duitsland geen voorgeschreven minimiums voor een landingsplaats; de piloot schat zelf in waar hij kan landen. Hierdoor zul je inderdaad sneller een heli in de straat zien staan. In Nederland moet de piloot echter een landingsplaats zoeken die 25 bij 25 meter is. Mocht omgeving njet zo'n ruimte bieden dan mag worden afgeweken van de marges.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #3 Gepost op: 17 oktober 2018, 11:44:40
Voor zover ik weet wordt een en ander in NL ook bepaald door de tijd van de dag. Overdag land de piloot op zicht en zijn eigen inschatting, ‘s avonds of in het donker zijn er vooraf afgesproken plaatsen , zoals pleinen, velden en parken. Ik weet niet of het waarheid is maar dit begreep ik laatst aan de koffietafel


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #4 Gepost op: 17 oktober 2018, 12:34:02
Voor zover ik weet wordt een en ander in NL ook bepaald door de tijd van de dag. Overdag land de piloot op zicht en zijn eigen inschatting, ‘s avonds of in het donker zijn er vooraf afgesproken plaatsen , zoals pleinen, velden en parken. Ik weet niet of het waarheid is maar dit begreep ik laatst aan de koffietafel

Klopt, in steden zijn het vooral de afgesproken plaatsen waar ze landen. Ook mag er 's nachts niet in een woonwijk geland worden ivm veiligheid/overlast.


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #5 Gepost op: 17 oktober 2018, 19:00:34
Klopt, in steden zijn het vooral de afgesproken plaatsen waar ze landen. Ook mag er 's nachts niet in een woonwijk geland worden ivm veiligheid/overlast.

Landingslocatie in het donker heeft niets te maken met "overlast". Veiligheid uiteraard wel.
Bij daglicht, binnen en buiten de bebouwde kom, is er een open ruimte nodig van 25 x 25 meter.
In het donker is er buiten de bebouwde kom een open ruimte nodig van 25 x 50 meter.
Binnen de bebouwde kom mag er in het donker alleen geland worden op voor verkende locaties.
Uiteraard zal er altijd, zowel overdag als in het donker, een verkenningsronde plaats vinden boven de eventuele landingslocatie om te beslissen of de locatie daadwerkelijk geschikt is voor een veilige landing.



Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #6 Gepost op: 17 oktober 2018, 19:14:25
Landingslocatie in het donker heeft niets te maken met "overlast". Veiligheid uiteraard wel.
Bij daglicht, binnen en buiten de bebouwde kom, is er een open ruimte nodig van 25 x 25 meter.
In het donker is er buiten de bebouwde kom een open ruimte nodig van 25 x 50 meter.
Binnen de bebouwde kom mag er in het donker alleen geland worden op voor verkende locaties.
Uiteraard zal er altijd, zowel overdag als in het donker, een verkenningsronde plaats vinden boven de eventuele landingslocatie om te beslissen of de locatie daadwerkelijk geschikt is voor een veilige landing.

Bedankt voor de aanvulling! Je bent piloot?


MMTfan

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:20:56
Aha bedankt iedereen, ik dacht al dat er in Duitsland minder ruimte nodig is, of dat er helemaal geen regels zijn, en de piloot het zelf mag beslissen op basis van z'n jarenlange ervaring. Soms zie je in Duitsland wel dat ze landen bij een brandweerkazerne op afspraak, en dan worden ze verder getransporteerd naar de locatie. Vind het dan opzich wel mooi dat de Duitsers er niet echt regels voor hebben, tegenover de Nederlanders die zich wel aan de voorschriften moeten houden kennelijk. Regels zijn wel voor de veiligheid, maar soms heb ik het idee dat we er wel een beetje in doorslaan. de piloot weet echt wel wat hij/zij doet, met zeker 1000 vlieguren. Gewoon even deurtje voorin en achterin opendoen, even kijken of het wel past, doen ze in Duitsland zo vaak.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #8 Gepost op: 15 december 2018, 12:29:41
Ik ben helemaal geen fan van de Duitse collega's ten aanzien van hun "confined area landings". Ronduit gevaarlijk!

De keuze voor een geschikt landingssite verloopt ten eerste procedureel en is gericht op veiligheid. Veiligheid voor het personeel, het toestel en de omgeving, in de breedste zin van het woord. Ten tweede is het een "crew decision". Als iemand niet happy is met de locatie volgt de call; "go around" en gaan we opnieuw op zoek.

's Nachts is de procedure anders. Er wordt VFR gevlogen met NVG. Stedelijk zijn er voorverkende landingslocaties of er wordt geland buiten de bebouwde kom.

Expert