Aankoop nieuwe helikopters

Auteur Topic: Aankoop nieuwe helikopters  (gelezen 39645 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #10 Gepost op: 17 oktober 2018, 16:31:59
Optie 1 lijkt me ook het meest aannemelijk, alhoewel een extra inzetbare heli me ook niet onrealistisch lijkt.
Wat LL4 betreft heb ik geen flauw idee wat ze gaan doen. Vraag me af wat de samenwerking met ADAC tegenwoordig nog inhoud en wat de meerwaarde is van een afwijkend kleurenschema op deze helikopter.

Ik denk niet dat je al een heli aanschaft als er nog nergens sprake lijkt te zijn van een lifeliner 5. Je zult voor een landingsplaats etc allerlei vergunningstrajecten in die langer kosten dan de levering van een heli gok ik


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #11 Gepost op: 17 oktober 2018, 16:52:52
Ik denk niet dat je al een heli aanschaft als er nog nergens sprake lijkt te zijn van een lifeliner 5. Je zult voor een landingsplaats etc allerlei vergunningstrajecten in die langer kosten dan de levering van een heli gok ik

Ik ben er nog dieper in gaan kijken en de overeenkomst is getekend voor een aantal van maximaal 6 helikopters, dus wie weet gaan het er maar 5 worden.

Lijkt me overigens wel dat ze de HVB en MMT ook direct vervangen, dan heb je in alle 8 de heli's dezelfde digitale cockpit zitten ipv in 2 oudere nog analoge klokken.


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #12 Gepost op: 17 oktober 2018, 18:35:08
Ik ben er nog dieper in gaan kijken en de overeenkomst is getekend voor een aantal van maximaal 6 helikopters, dus wie weet gaan het er maar 5 worden.

Lijkt me overigens wel dat ze de HVB en MMT ook direct vervangen, dan heb je in alle 8 de heli's dezelfde digitale cockpit zitten ipv in 2 oudere nog analoge klokken.

Alle 8? Als de HVB en de MMT weggaan komt het aantal op max 7.  Of begrijp ik je verkeerd?


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #13 Gepost op: 17 oktober 2018, 19:17:35
Alle 8? Als de HVB en de MMT weggaan komt het aantal op max 7.  Of begrijp ik je verkeerd?

Met 8 bedoel ik 6 traumeheli's en de 2 waddenheli's, beschikken dan alle 8 over dezelfde digitale cockpit


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #14 Gepost op: 17 oktober 2018, 19:28:35
De aankomende 2 jaar zal de ANWB beginnen met het uitfaseren van de huidige EC135 modellen. Uiteraard kan dit niet in 1 keer aangezien nog lang niet alle verpleegkundige en piloten de licentie hebben om met de toekomstige Helionix (glass-cockpit) te mogen/kunnen vliegen. Daarnaast is er voor de waddenheli (lees: ambulancehelikopter) een compleet andere type rating nodig voor de piloten. Dus de cockpit uitrusting mag dan het zelfde zijn, dit houdt echter niet in dat een H135 piloot 'ff' in een H145 kan vliegen en visa versa.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #15 Gepost op: 17 oktober 2018, 21:28:30
De aankomende 2 jaar zal de ANWB beginnen met het uitfaseren van de huidige EC135 modellen. Uiteraard kan dit niet in 1 keer aangezien nog lang niet alle verpleegkundige en piloten de licentie hebben om met de toekomstige Helionix (glass-cockpit) te mogen/kunnen vliegen. Daarnaast is er voor de waddenheli (lees: ambulancehelikopter) een compleet andere type rating nodig voor de piloten. Dus de cockpit uitrusting mag dan het zelfde zijn, dit houdt echter niet in dat een H135 piloot 'ff' in een H145 kan vliegen en visa versa.
Dat klopt zeker, maar ik doelde eigenlijk op het gemak van onderhoud. Voor zover ik weet (en mij is verteld door een vriend van me die een typerating voor een ec135 heeft) zijn de helionix systemen in beide heli's hetzelfde. De gelijkenis is handiger dan 2 verschillende cockpits.

Maar ben benieuwd of er nou daadwerkelijk 7 heli's gaan komen of dat het er 6 blijven zoals nu het geval is.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #16 Gepost op: 17 oktober 2018, 22:40:34
Er komen geen 7 heli's. Er zijn er namelijk maar 6 besteld.

Nergens staat tot hoelang deze aankoop loopt, dus het het meest logisch als voor de PH-TTR nu al vervanging geregeld is. Dat kan nog best 8 tot 10 jaar duren voordat die er dan daadwerkelijk komt.

De Waddenhelikopters staan buiten deze aanbesteding.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #17 Gepost op: 17 oktober 2018, 23:29:45
Er komen geen 7 heli's. Er zijn er namelijk maar 6 besteld.

Nergens staat tot hoelang deze aankoop loopt, dus het het meest logisch als voor de PH-TTR nu al vervanging geregeld is. Dat kan nog best 8 tot 10 jaar duren voordat die er dan daadwerkelijk komt.

De Waddenhelikopters staan buiten deze aanbesteding.

Nu al een vervanger bestellen voor een heli die nog geen jaar oud is lijkt me sterk eerlijk gezegd. Er staat wel in de berichten een overeenkomst voor maximaal 6 heli's, kan ook zeer goed zijn dat ze er 5 af gaan nemen. Maar only time of inside bronnen kunnen het vertellen.


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #18 Gepost op: 18 oktober 2018, 08:14:46
Nu al een vervanger bestellen voor een heli die nog geen jaar oud is lijkt me sterk eerlijk gezegd. Er staat wel in de berichten een overeenkomst voor maximaal 6 heli's, kan ook zeer goed zijn dat ze er 5 af gaan nemen. Maar only time of inside bronnen kunnen het vertellen.

TTR zal niet ingeleverd worden denk ik, het is idd onzin om een heli van een jaar oud in te leveren.
Wat de overeenkomst betreft lijkt mij dat ze bij ANWB vooraf wel een plan hebben gemaakt over de bestelde helis. Ze weten toch vantevoren wel of er 5 of 6 helis nodig zijn?!


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #19 Gepost op: 18 oktober 2018, 15:16:20
Nu al een vervanger bestellen voor een heli die nog geen jaar oud is lijkt me sterk eerlijk gezegd. Er staat wel in de berichten een overeenkomst voor maximaal 6 heli's, kan ook zeer goed zijn dat ze er 5 af gaan nemen. Maar only time of inside bronnen kunnen het vertellen.

Ik zou niet weten waarom niet. Er zijn ook regio's die aanbestedingen voor voertuigen hebben lopen met de duur van 10 jaar met de optie voor nog 5 jaar. Dan loopt zo'n aanbesteding 15 jaar. Over 15 jaar willen ze vast wel weer een keer een nieuwe helikopter bestellen. Als je die nu vast mee neemt in de aanbesteding als optie hoef je dan geen nieuwe aanbesteding voor 1 toestel te starten.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens