Aankoop nieuwe helikopters

Auteur Topic: Aankoop nieuwe helikopters  (gelezen 39634 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #20 Gepost op: 18 oktober 2018, 18:23:01
Ik heb het nagevraagd bij ANWB MAA, ze zijn niet erg vrijgevig maar zeggen dat 'de nieuw bestelde helikopters deels ter vervanging zijn van de huidige helikopters (EC-135). Het proces zal meerdere jaren in beslag nemen.'

Verder is geen antwoord gegeven op een eventuele reserveheli of een 5e mmt.


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #21 Gepost op: 18 oktober 2018, 19:26:09
Dat klopt zeker, maar ik doelde eigenlijk op het gemak van onderhoud. Voor zover ik weet (en mij is verteld door een vriend van me die een typerating voor een ec135 heeft) zijn de helionix systemen in beide heli's hetzelfde. De gelijkenis is handiger dan 2 verschillende cockpits.

Maar ben benieuwd of er nou daadwerkelijk 7 heli's gaan komen of dat het er 6 blijven zoals nu het geval is.

Hoi,

Het gemak van onderhoud was mij even ontschoten tijdens het typen van mijn opmerking. Vullen we elkaar mooi aan (Y).
Vwb het uitfaseren van de huidige helikopters, na alle waarschijnlijkheid blijft de TTR gewoon in operationele dienst. Dat de ANWB nu al een bestelling heeft uitstaan is niet heel vreemd. Er zit een aardige levertijd op de nieuwe H135 modellen. Zoals ik eerder al zei zal er in de aankomende 2 jaar het een en ander gaan veranderen. Overigens zijn de nieuwe registraties die op de kisten komen te staan ook al gereserveerd. Het zal geen verassing zijn, maar de PH-ELP zal 1 van de kisten zijn die er als eerst uit gaat. Was immers ook één van de eerste helikopters die geheel in het geel zonder striping vanuit Volkel en Lelystad is gaan vliegen voor het trainen van de crews.


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #22 Gepost op: 18 oktober 2018, 19:39:18
Ik zou niet weten waarom niet. Er zijn ook regio's die aanbestedingen voor voertuigen hebben lopen met de duur van 10 jaar met de optie voor nog 5 jaar. Dan loopt zo'n aanbesteding 15 jaar. Over 15 jaar willen ze vast wel weer een keer een nieuwe helikopter bestellen. Als je die nu vast mee neemt in de aanbesteding als optie hoef je dan geen nieuwe aanbesteding voor 1 toestel te starten.

Dit slaat kant noch wal. De ANWB plaatst geen bestelling voor een helikopter om deze vervolgens pas 10-15 jaar later in dienst te gaan nemen. Een helikopter afnemen is andere koek dan wat nieuwe grondgebonden voertuigen. De baas blijft bij grondgebonden voertuigen wellicht het zelfde (lees: politie brandweer, ambulance) maar voor de ANWB geldt dat absoluut niet. CHC helicopters was ook in de race om de HEMS wereld in NL te gaan bedienen. Dus vandaar dat het afnemen van een helikopter wat rapper gaat (los van de levertijd)  ;)


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #23 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:02:56
Hoi,

Het gemak van onderhoud was mij even ontschoten tijdens het typen van mijn opmerking. Vullen we elkaar mooi aan (Y).
Vwb het uitfaseren van de huidige helikopters, na alle waarschijnlijkheid blijft de TTR gewoon in operationele dienst. Dat de ANWB nu al een bestelling heeft uitstaan is niet heel vreemd. Er zit een aardige levertijd op de nieuwe H135 modellen. Zoals ik eerder al zei zal er in de aankomende 2 jaar het een en ander gaan veranderen. Overigens zijn de nieuwe registraties die op de kisten komen te staan ook al gereserveerd. Het zal geen verassing zijn, maar de PH-ELP zal 1 van de kisten zijn die er als eerst uit gaat. Was immers ook één van de eerste helikopters die geheel in het geel zonder striping vanuit Volkel en Lelystad is gaan vliegen voor het trainen van de crews.

Weet je toevallig ook welke registraties dat zijn?
Is de ELP al lang zonder striping?


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #24 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:10:01
Weet je toevallig ook welke registraties dat zijn?
Is de ELP al lang zonder striping?

De ELP vliegt momenteel nog in de originele striping. Ik doelde op het begin van het EC135 tijdperk in NL  :).
Registraties zijn nog niet openbaar.


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #25 Gepost op: 18 oktober 2018, 20:11:17
De ELP vliegt momenteel nog in de originele striping. Ik doelde op het begin van het EC135 tijdperk in NL  :).
Registraties zijn nog niet openbaar.

Ah oke, ik zat al te denken. Heb em onlangs nog gezien.


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #26 Gepost op: 18 oktober 2018, 22:05:31
Ik zou niet weten waarom niet. Er zijn ook regio's die aanbestedingen voor voertuigen hebben lopen met de duur van 10 jaar met de optie voor nog 5 jaar. Dan loopt zo'n aanbesteding 15 jaar. Over 15 jaar willen ze vast wel weer een keer een nieuwe helikopter bestellen. Als je die nu vast mee neemt in de aanbesteding als optie hoef je dan geen nieuwe aanbesteding voor 1 toestel te starten.
De TTR zal dan max 2 jaar ouder zijn dan de eerste 3 helikopters. Wanneer de nieuwe ronde vervanging er aan gaat komen over minimaal 10 jaar (als ze dan nog de HEMS diensten voor het MMT uitvoeren) dan zal men er zeer waarschijnlijk voor kiezen om weer een groter aantal heli's te kopen ipv een aanbesteding op te starten voor 1 heli en dan anderhalf jaar later wederom 5-6 exemplaren bestellen.

Gezien het stijgende aantal vluchten lijkt het me niet onwaarschijnlijk dat ze 7 heli's zullen hebben in totaal om meer te kunnen rouleren, ook ivm de hogere frequentie van onderhoud vanwege het stijgende aantal inzetten.

Bij ambulance's is het anders, die gaan over het algemeen 5-7 jaar mee, en heli vliegt wel een jaar of 10-12


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #27 Gepost op: 24 oktober 2018, 21:26:34
https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=F1E3F1d5&sub=logboek

Voor de technici: de heli's zullen 2 PW206B3 motoren krijgen. ;)


braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 284
Reactie #28 Gepost op: 25 oktober 2018, 11:43:47
https://www.helispot.nl/hs/page/detail.asp?oid=F1E3F1d5&sub=logboek

Voor de technici: de heli's zullen 2 PW206B3 motoren krijgen. ;)

De EC135P3 heeft volgens mij ook maar 1 motor keuze, de T3 versie heeft wel een andere en minder krachtige motor, maar de TTR is ook al een P3 dus had niet anders verwacht dat ze de P3 zouden nemen


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #29 Gepost op: 25 oktober 2018, 13:24:13
De EC135P3 heeft volgens mij ook maar 1 motor keuze, de T3 versie heeft wel een andere en minder krachtige motor, maar de TTR is ook al een P3 dus had niet anders verwacht dat ze de P3 zouden nemen

TTR heeft Turbomeca Arrius 2B2plus motors...