Aankoop nieuwe helikopters

Auteur Topic: Aankoop nieuwe helikopters  (gelezen 9660 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

braboz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
Reactie #30 Gepost op: 25 oktober 2018, 16:27:54
TTR heeft Turbomeca Arrius 2B2plus motors...
Niet correct. Op het typeplaatje van de PH-TTR staat "EC 135 P3", waarbij de "P" staat voor Pratt & Whitney, specifiek de PW206B3. Als deze de de Turbomeca Arrius 2B2plus motor had gehad dan stond er op het typeplaatje "EC 135 T3", waar de "T" ook voor staat. De informatie op Helispot.nl staat is niet correct.

Alle "oude" heli's, op de MMT na zijn EC 135 T2/T2+ met de Turbomeca motor, de MMT is P2+ met de PW motor.


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 316
Reactie #31 Gepost op: 26 oktober 2018, 14:59:28
Niet correct. Op het typeplaatje van de PH-TTR staat "EC 135 P3", waarbij de "P" staat voor Pratt & Whitney, specifiek de PW206B3. Als deze de de Turbomeca Arrius 2B2plus motor had gehad dan stond er op het typeplaatje "EC 135 T3", waar de "T" ook voor staat. De informatie op Helispot.nl staat is niet correct.

Alle "oude" heli's, op de MMT na zijn EC 135 T2/T2+ met de Turbomeca motor, de MMT is P2+ met de PW motor.

Bovenstaande is helemaal juist. Pratt & Whitney, krijg je een mooie zwarte staart van. Dingen stoten vreselijk veel roet uit in tegenstelling tot de Turbomeca motoren. Maar goed, met enige regelmaat even poetsen.


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #32 Gepost op: 21 maart 2019, 15:01:31
Hierbij een kleine update over de aankoop.
Van een van de piloten heb ik vernomen dat eind dit jaar de eerste heli binnen zal komen, en de volgende het jaar daarop en zo door. Deze heli zal eerst naar Groningen gaan om de piloten aldaar te laten wennen aan het nieuwe systeem.  
Wat Lifeliner 4 betreft: de samenwerking met ADAC zal met de levering van de nieuwe helikopter(s) stoppen. Dit omdat de vluchten voor ADAC als winstgevend worden gezien, aangezien het grootste deel van de vluchten in Nederland wordt gevlogen. Dit betekent ook dat de afwijkende bestickering zal veranderen in de universele die de andere helis al hebben.




RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 316
Reactie #33 Gepost op: 23 maart 2019, 13:00:02
Hierbij een kleine update over de aankoop.
Van een van de piloten heb ik vernomen dat eind dit jaar de eerste heli binnen zal komen, en de volgende het jaar daarop en zo door. Deze heli zal eerst naar Groningen gaan om de piloten aldaar te laten wennen aan het nieuwe systeem.  
Wat Lifeliner 4 betreft: de samenwerking met ADAC zal met de levering van de nieuwe helikopter(s) stoppen. Dit omdat de vluchten voor ADAC als winstgevend worden gezien, aangezien het grootste deel van de vluchten in Nederland wordt gevlogen. Dit betekent ook dat de afwijkende bestickering zal veranderen in de universele die de andere helis al hebben.

Yes correct! Kleine toevoeging.. Er staan momenteel zelfs 3 H-135 helikopters van MAA op de productielijn bij Airbus Helicopters.


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #34 Gepost op: 25 maart 2019, 14:22:05
O dat is helemaal goed om te horen. Zijn er fotos van?


joop_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 9
Reactie #35 Gepost op: 12 april 2019, 10:57:59
Yes correct! Kleine toevoeging.. Er staan momenteel zelfs 3 H-135 helikopters van MAA op de productielijn bij Airbus Helicopters.

Als je 3 helikopters besteld die in 2019-2020 afgeleverd moeten worden was dat te verwachten. De optie op de volgende drie is nog niet gelicht. Dat kan nog wel enkele tijd duren, bv 2 in 2023 en 1 in 2028.  Voor degene die dat vreemd vinden. De prijs is gebaseerd op 6, dat is goedkoper per toestel.  De fabriek weet dan dat de volgende drie uit dit framework contract mogen leveren, ook al zou dat pas over 10 jaar zijn. Inflatie (jaarlijkse prijsaanpassing) wordt normaal in zo'n contract meegenomen.  Bij geen 3 maar 2, wat volgens dit contract mogelijk is, gaat de prijs per toestel omhoog.


Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,259
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #36 Gepost op: 30 april 2019, 15:10:46
Als je 3 helikopters besteld die in 2019-2020 afgeleverd moeten worden was dat te verwachten. De optie op de volgende drie is nog niet gelicht. Dat kan nog wel enkele tijd duren, bv 2 in 2023 en 1 in 2028.  Voor degene die dat vreemd vinden. De prijs is gebaseerd op 6, dat is goedkoper per toestel.  De fabriek weet dan dat de volgende drie uit dit framework contract mogen leveren, ook al zou dat pas over 10 jaar zijn. Inflatie (jaarlijkse prijsaanpassing) wordt normaal in zo'n contract meegenomen.  Bij geen 3 maar 2, wat volgens dit contract mogelijk is, gaat de prijs per toestel omhoog.

Dat zei ik dus ook al, maar een helikopter is wat anders als een voertuig dus slaat die opmerking blijkbaar 'kant noch wal'  98uiye  ;D

Dit slaat kant noch wal. De ANWB plaatst geen bestelling voor een helikopter om deze vervolgens pas 10-15 jaar later in dienst te gaan nemen. Een helikopter afnemen is andere koek dan wat nieuwe grondgebonden voertuigen. De baas blijft bij grondgebonden voertuigen wellicht het zelfde (lees: politie brandweer, ambulance) maar voor de ANWB geldt dat absoluut niet. CHC helicopters was ook in de race om de HEMS wereld in NL te gaan bedienen. Dus vandaar dat het afnemen van een helikopter wat rapper gaat (los van de levertijd)  ;)
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens