wat vinden jullie van het bijscholingsprogramma,en wie is al in duitsland gewees

Auteur Topic: wat vinden jullie van het bijscholingsprogramma,en wie is al in duitsland gewees  (gelezen 2951 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
hallo allemaal,
7 december staat er voor mijn bijscholingsprogramma technische hillfs werke  in wesel (duitsland) op het programma.
Ben benieuwd wie er van jullie al geweest is,want bij ons in het korps nog niemand omdat dat eerst in de maasvlakte was :-\
en wat je ervan vond.

vraag me verder ook af wat vinden jullie nou van het bijscholingsprogramma?????????  ;)


groetjes karin


door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Verklaar je eens nader wat je met een bijscholingsprogramma bedoelt en waarom je dat moet volgen?


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
het 5 jarig bijscholingsprogramma is (bijna?) twee jaar geleden in het leven geroepen, voor brandweerlieden die uitgestudeerd zijn? :-\  (bijvoorbeeld die het niveau hoofbrandwacht hebben)
je moet dan een programma volgen van 5 jaar,ieder jaar moet je dan naar twee verschillende locaties /oefeningen toe,
om je parate kennis up to date te houden.
Maar ik vind bijvoorbeeld dat wij zelf dat als korps ook kunnen,want eerst gingne we bijvoorbeeld ook naar tilburg etc.
Nu ga je dus met allemaal verschillende brandweermensen van andere korpsen mee
,die ook net als jij bijvoorbeeld die dag zijn ingedeeld.
iedere keer oefen je nieuwe vaardigheden,bv gevaarlijke stoffen,technische hulpverlening,brand,backdraft etcetc...


er heerst bij ons in het korps nogal wat ergernissen hierover,vandaar mijn vraag.
groetjes karin ;)
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


firemanr

  • Gast
het 5 jarig bijscholingsprogramma is (bijna?) twee jaar geleden in het leven geroepen, voor brandweerlieden die uitgestudeerd zijn? :-\  (bijvoorbeeld die het niveau hoofbrandwacht hebben)
je moet dan een programma volgen van 5 jaar,ieder jaar moet je dan naar twee verschillende locaties /oefeningen toe,
om je parate kennis up to date te houden.
Maar ik vind bijvoorbeeld dat wij zelf dat als korps ook kunnen,want eerst gingne we bijvoorbeeld ook naar tilburg etc.
Nu ga je dus met allemaal verschillende brandweermensen van andere korpsen mee
,die ook net als jij bijvoorbeeld die dag zijn ingedeeld.
iedere keer oefen je nieuwe vaardigheden,bv gevaarlijke stoffen,technische hulpverlening,brand,backdraft etcetc...


er heerst bij ons in het korps nogal wat ergernissen hierover,vandaar mijn vraag.
groetjes karin ;)


Kan ik kort en bondig in zijn. Bij ons gaat iedereen 1x per 2 jaar naar PIBA in Antwerpen. Niet mee is niet uitrukken. ;)


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Kan ik kort en bondig in zijn. Bij ons gaat iedereen 1x per 2 jaar naar PIBA in Antwerpen. Niet mee is niet uitrukken. ;)

dus als ik het goed begrijp  doen jullie niet mee aan het bijscholingsprogramma van de regio,maar hebben jullie zelf een alternatief gemaakt.
prima  ::)
denk dat velen hier mischien wel jaloers op zijn :-X
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
het 5 jarig bijscholingsprogramma is (bijna?) twee jaar geleden in het leven geroepen, voor brandweerlieden die uitgestudeerd zijn? :-\  (bijvoorbeeld die het niveau hoofbrandwacht hebben)
je moet dan een programma volgen van 5 jaar,ieder jaar moet je dan naar twee verschillende locaties /oefeningen toe,
om je parate kennis up to date te houden.
Maar ik vind bijvoorbeeld dat wij zelf dat als korps ook kunnen,want eerst gingne we bijvoorbeeld ook naar tilburg etc.
Nu ga je dus met allemaal verschillende brandweermensen van andere korpsen mee
,die ook net als jij bijvoorbeeld die dag zijn ingedeeld.
iedere keer oefen je nieuwe vaardigheden,bv gevaarlijke stoffen,technische hulpverlening,brand,backdraft etcetc...


er heerst bij ons in het korps nogal wat ergernissen hierover,vandaar mijn vraag.
groetjes karin ;)


In onze regio ken ik ook niet zo'n bijscholingsprogramma. Wij gaan als korps gemiddeld 1 tot 2 keer per jaar naar een externe oefenlocatie en de rest aan oefeningen doen we binnen het korps.

Maar snappen doe ik het niet helemaal, is niet persoonlijk bedoeld. Maar ik zie in je profiel staan (om jou maar even als voorbeeld te nemen  ;D) dat je sinds 1998 bij de brandweer zit, dus zou nu dus 7 jaar zijn en dan nu al aan een bijscholingsprogramma deel moeten nemen. Ik zou het dan eerder nog gewoon een opleidingstraject noemen.

Op zich is er niets mis mee om te doen want het zijn vaak toch wel de leukere inzetten die je daar beoefent en niet het huis, tuin en keukenwerk.


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
In onze regio ken ik ook niet zo'n bijscholingsprogramma. Wij gaan als korps gemiddeld 1 tot 2 keer per jaar naar een externe oefenlocatie en de rest aan oefeningen doen we binnen het korps.

Maar snappen doe ik het niet helemaal, is niet persoonlijk bedoeld. Maar ik zie in je profiel staan (om jou maar even als voorbeeld te nemen  ;D) dat je sinds 1998 bij de brandweer zit, dus zou nu dus 7 jaar zijn en dan nu al aan een bijscholingsprogramma deel moeten nemen. Ik zou het dan eerder nog gewoon een opleidingstraject noemen.

Op zich is er niets mis mee om te doen want het zijn vaak toch wel de leukere inzetten die je daar beoefent en niet het huis, tuin en keukenwerk.

iedereen die net zijn hoofbrandwacht heeft gehaald,komt het jaar daarna al in het bijscholingsprogramma terecht.
dus er zijn erbij die pas 4 jaar erbij zijn,en het traject al gaan volgen.

ik verbaas me ernom over het feit dat het dus niet landelijk is :o
vandaar ook dat men het trainingen REGIONAAL 5 jaren bijscholingsprogramma noemt :-\

programma 1 , RISC rotterdam=brandbestrijding
                       technische hillfs werke duitsland =instortingen

programma 2 ,PIBA belgie=hoofthema hulpverlening,subthema brandbestrijding.
                      NO PLAY waalre= ongevallen gevaarlijke stoffen

programma 3 ,RICAS in ambt delden=brandbestrijding
                      PLOT in genk=hoofdthema ogs,subthema brandbestrijding

programma 4 ,VOC in tilburg =hoofdthema ventilatietechniek,subthema hv
                      TRC in vlissingen=hoofdthema industrieele brandbestrijding

programma 5 A,FIRE SERVICE COLLEGE te engeland
                     B,
                         a,PIBA te antwerpen assistent ambulance,flashover,backdraft
                         b,BOTC in boxmeer,brandbestrijding
                     C,REVINGE te zweden.

met vermelding dat engeland,maar ook zweden meestal meer voor bevelvoerende geld.

iedereen begint met een programma,dus je begint met 1,maar het kan ook zijn dat je met prgramma 3 begint en dan zo rond gaat,dit is gedaan voor de spreiding,

hopelijk weten jullie nu voldoende

groetjes Karin ;)
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Tjah verbazen doe ik me niet zo snel meer eigenlijk. Elk korps heeft nog steeds zijn eigen regeltjes en in het ene korps krijg je de rang van je diploma als je dat behaald heb en in het andere korps doe je er zes jaar over om in de rang van HBT te komen terwijl je de diploma's al wel hebt.

Dat is ook hetgeen waarom ik het geen bijscholingstraject zou noemen maar een opleidingstraject. Van iemand die HBT is mag je verwachten dat die de nodige ervaring al heeft opgedaan. Niet na vier jaar bij de brandweer te zijn al met bijscholing beginnen en al in de rang van HBT zitten. Meer een kwestie van het beestje een andere naam geven.

Blijf ik het daarom nog steeds wel een leuk programma vinden hoor  ;D alleen beoefenen wij al deze zaken al tijdens onze reguliere oefeningen en gaan we daarvoor (nog) niet naar het buitenland.


scheurneusje

  • preventie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 118
Tjah verbazen doe ik me niet zo snel meer eigenlijk. Elk korps heeft nog steeds zijn eigen regeltjes en in het ene korps krijg je de rang van je diploma als je dat behaald heb en in het andere korps doe je er zes jaar over om in de rang van HBT te komen terwijl je de diploma's al wel hebt.

Dat is ook hetgeen waarom ik het geen bijscholingstraject zou noemen maar een opleidingstraject. Van iemand die HBT is mag je verwachten dat die de nodige ervaring al heeft opgedaan. Niet na vier jaar bij de brandweer te zijn al met bijscholing beginnen en al in de rang van HBT zitten. Meer een kwestie van het beestje een andere naam geven.

Blijf ik het daarom nog steeds wel een leuk programma vinden hoor  ;D alleen beoefenen wij al deze zaken al tijdens onze reguliere oefeningen en gaan we daarvoor (nog) niet naar het buitenland.

 
Wij deden dit eerst,en nu nog ook wel zo,want we werken tevens met het Het LEIDRAAD OEFENPLAN,daar heb je een cyclus van 4 oefenavonden waaraan je bv aandacht besteed aan hulpverlening,en dan krijg de laatse (4 les )van dat blok een grote slotoefening.
Dus dat wil echt niet zeggen dat wij tijdens onze oefenavonden niet veel meer doen,juist zijn we steeds meer gaan doen.
En dat komt allemaal door het leidraad oefenen,die zegt namelijk dat iedereen een x-aantal zaken minimaal beoefend moet hebben per jaar,zodat als er wat gebeurd het commando kan aantonen dat de brandweerman-vrouw daaraan heeft voldaan.
Alles wordt dus ook geregistreed,waneer je wel/niet bent geweest,en wat je wel/niet hebt geoefend.




En wat betreft het geven van de rang,ja bij ons kreeg je eerst het jaar nadat je je opleiding had afgerong meteen je bevordering,nu duurt het volgens mij iets langer.

en de bijscholing,iedereen doet daar (als hij wil!)met mee,welke rang dan ook,als je bent uitgeleerd,of vanaf hoofdbrandwacht,begin je hiermee.
door medische omstandigheden gestopt met brandweer,ehbo en lotus......bij brandweer wel nog preventie en bardienst..............