Faillissement IJsselmeerziekenhuizen en Slotervaart; IJsselmeer maakt doorstart

Auteur Topic: Faillissement IJsselmeerziekenhuizen en Slotervaart; IJsselmeer maakt doorstart  (gelezen 47778 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #10 Gepost op: 28 oktober 2018, 12:07:16
Helaas weet ik nu niet hoe het verder zal gaan verlopen, gaat het Zuiderzee op slot ??? En zo ja naar welk ziekenhuis wordt ik daarna door (hoe raar) mijn verzekeraar verwezen (als prima maar Hoorn gaat het niet worden)
En ben ik straks in een ander ziekenhuis terug bij af of gaan ze verder daar waar het Zuiderzee gebleven is.
Hoe staat het in een ander ziekenhuis met het overleg tussen cardioloog en internist ???


Als patiënten overgaan van het ene naar het andere ziekenhuis moet vaak het hele ritueel over !
Een familielid van ons kwam via de neuroloog bij ISALA op de wachtlijst voor een MRI scan voor drie maanden. Bij het Zuiderzee Emmeloord kon het de volgende dag maar.......eerst weer naar de neuroloog in Lelystad, dan na een week terug naar MRI Emmeloord en dan weer voor de uitslag naar Dronten. Je zult maar geen vervoer hebben !
Overigens een uitstekende neuroloog.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #11 Gepost op: 29 oktober 2018, 20:13:36
Ik ga 100% in je verhaal mee indien het verhaal (in mijn optiek) inderdaad gebaseerd zou zijn op economische gronden en markt werking maar een ziekenhuis openhouden waarbij de verliezen ruim twee keer zo hoog zijn en het bestaan van een gezond ziekenhuis bedreigen is voor mij noch economisch verantwoord noch gebaseerd op enige markt werking. Het failliet van MC IJsselmeer ziekenhuizen is in mijn ogen puur een stukje machtsvertoon van de verzekeraars met Zilveren Kruis als aanvoerder.

Ik ken de situatie niet goed genoeg en kan we alleen op de nieuwsberichten baseren om te bepalen of het machtsvertoon is.
Maar vandaag was er nieuws dat het ziekenhuis in Harderwijk geinteresseerd is in het overnemen van delen van de Ijselmeerziekenhuizen, waardoor de poliklinische afdelingen open konden blijven.

In de nieuwsberichten rond het sluiten van de ziekenhuizen hadden ze het over ongeveer 80 mensen die opgenomen lagen op dat moment, ik snap dat dat niet uit kan, als er 80 mensen in het ziekenhuis liggen, dan liggen die waarschijnlijk ook allemaal op verschillende afdelingen. Als er dan 10 man op 1 afdeling ligt gemiddeld, maar je moet daar wel personeel voor hebben 24/7, dan kan dat nooit rendabel zijn toch? Helemaal als een significant deel van je personeel dure uitzendkrachten en ZZP'ers zijn.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #12 Gepost op: 29 oktober 2018, 20:17:06
Wel is de opmerking van de minister dat het ziekenhuis slechts een stapel stenen is wat lomp. Hij gaat voorbij aan het feit dat het een plek is waar mensen jaren lang gewerkt hebben, waar mensen geboren zijn en mensen overleden, een plek met veel emotie waar mensen aan gehecht kunnen zijn. Dan is het gewoon triest als zo een plek verdwijnt, daarvoor mag wel wat begrip getoond worden, en rekening gehouden worden met de emoties van betrokken mensen. De minister had zijn woorden wat voorzichtiger moeten kiezen.


didam2010

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
Reactie #13 Gepost op: 29 oktober 2018, 20:57:43
Hoe staat het met de Gelders ziekenhuizen ?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #14 Gepost op: 29 oktober 2018, 21:17:01
Wel is de opmerking van de minister dat het ziekenhuis slechts een stapel stenen is wat lomp. Hij gaat voorbij aan het feit dat het een plek is waar mensen jaren lang gewerkt hebben, waar mensen geboren zijn en mensen overleden, een plek met veel emotie waar mensen aan gehecht kunnen zijn. Dan is het gewoon triest als zo een plek verdwijnt, daarvoor mag wel wat begrip getoond worden, en rekening gehouden worden met de emoties van betrokken mensen. De minister had zijn woorden wat voorzichtiger moeten kiezen.

hr

hry

Het is voor een ieder te hopen dat er een (lange termijn) oplossing voor de totale gezondheidszorg in de polders wordt gevonden. Harderwijk lijkt op de goede weg met een belangrijk gedeelte nu der rest nog mogelijk aan te vullen door derden.



RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #15 Gepost op: 30 oktober 2018, 18:58:49
Hoe staat het met de Gelders ziekenhuizen ?

Welke?
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #16 Gepost op: 1 november 2018, 13:44:29
Er blijken nu na het faillissement meerdere serieuze geïnteresseerden  te zijn voor de overname van de gezondheidszorg MC ziekenhuizen. Moet de belangstelling in Nederland pas ontstaan over de ruggen van de patiënten en het personeel met daarbij de nodige onzekerheden en ellende. Het lijkt mij dat de “ingewijden” de bui  al veel eerder hebben kunnen zien hangen.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #17 Gepost op: 1 november 2018, 17:22:09
Ik heb niet heel veel verstand van bedrijfskunde, maar hebben ze niet nu pas interesse omdat na het faillissement de ziekenhuizen en inboedel goedkoop over te nemen zijn en de schuldenlasten in het faillissement vervallen?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #18 Gepost op: 1 november 2018, 17:31:22
Ik heb niet heel veel verstand van bedrijfskunde, maar hebben ze niet nu pas interesse omdat na het faillissement de ziekenhuizen en inboedel goedkoop over te nemen zijn en de schuldenlasten in het faillissement vervallen?

Precies,

Het is gewoon een markt. Of ziekenhuiszorg een "normale" markt is, de mensrrn die regrlmatig mijn bijdragen zien weten mijn mening.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


didam2010

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 55
Reactie #19 Gepost op: 1 november 2018, 18:47:56
Hoe staat het met de Gelders ziekenhuizen ?

ik bedoelde rijnstate groep