Rode Kruis erkent fouten rond dood deelneemster Dam tot Damloop

Auteur Topic: Rode Kruis erkent fouten rond dood deelneemster Dam tot Damloop  (gelezen 6664 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Citaat
Het Rode Kruis geeft toe dat er fouten zijn gemaakt rond het overlijden van een deelneemster aan de Dam tot Damloop in 2016. De 25-jarige vrouw, volgens het Rode Kruis een "jonge, goed getrainde loopster", raakte in het zicht van de finish onwel.

Twee hulpverleners van het Rode Kruis, later geassisteerd door meer collega's, waren snel ter plekke. Door een inschattingsfout werd echter niet de juiste hulp geboden, zegt het Rode Kruis nu. "Ze hielden onvoldoende rekening met de mogelijkheid dat het hier om oververhitting kon gaan."
https://nos.nl/artikel/2258668-rode-kruis-erkent-fouten-rond-dood-deelneemster-dam-tot-damloop.html

Netjes dat de fout erkend wordt, ben wel benieuwd hoe lang het duurt voordat de verbeterplannen ook door komen bij de verschillende afdelingen.  




Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #1 Gepost op: 11 november 2018, 12:55:07
https://nos.nl/artikel/2258668-rode-kruis-erkent-fouten-rond-dood-deelneemster-dam-tot-damloop.html

Netjes dat de fout erkend wordt, ben wel benieuwd hoe lang het duurt voordat de verbeterplannen ook door komen bij de verschillende afdelingen.
Het openbaar toegeven van een "fout" door het Rode Kruis is opzich al een positief gegeven.
Ik acht de betrokken ehbo-ers slachtoffers van de te lage niveau aangeboden EHBO opleidingen, welke volledig zijn gebaseerd op continue dalende eindtermen van het Oranje Kruis in de afgelopen jaren.
Opmerkelijk daar het Rode Kruis zich ook conformeert aan de "Europese Rode Kruis Richtlijnen".
Je kan niet van beide walletjes eten.

Het Rode Kruis zal zich naar mijn verwachting meer en meer vastklampen aan de NREH.
De NREH is in mijn ogen een (grote) belemmering voor het verbeteren van het niveau van eerstehulpverleners van het Rode Kruis door het maximaal aangegeven handelingen.
Als het Rode Kruis afstand doet van de NREH en haar eigen eindtermen gaat vaststellen voor haar verschillende niveaus, dan kan zij vele malen flexibeler inspelen op ontwikkelingen.

Wanneer de verbeteringen doordringen op afdelingsniveau?
Dat is afwachten op hoe men op hoger niveau om wil (!) gaan met nieuwe inzichten, en als belangrijkste de wil (!) om te veranderen.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 11 november 2018, 14:02:46
Het openbaar toegeven van een "fout" door het Rode Kruis is opzich al een positief gegeven.
Ik acht de betrokken ehbo-ers slachtoffers van de te lage niveau aangeboden EHBO opleidingen, welke volledig zijn gebaseerd op continue dalende eindtermen van het Oranje Kruis in de afgelopen jaren.
Opmerkelijk daar het Rode Kruis zich ook conformeert aan de "Europese Rode Kruis Richtlijnen".
Je kan niet van beide walletjes eten.

Het Rode Kruis zal zich naar mijn verwachting meer en meer vastklampen aan de NREH.
De NREH is in mijn ogen een (grote) belemmering voor het verbeteren van het niveau van eerstehulpverleners van het Rode Kruis door het maximaal aangegeven handelingen.
Als het Rode Kruis afstand doet van de NREH en haar eigen eindtermen gaat vaststellen voor haar verschillende niveaus, dan kan zij vele malen flexibeler inspelen op ontwikkelingen.

Wanneer de verbeteringen doordringen op afdelingsniveau?
Dat is afwachten op hoe men op hoger niveau om wil (!) gaan met nieuwe inzichten, en als belangrijkste de wil (!) om te veranderen.

Ik heb even gewacht met het geven van een reactie omdat ik wist dat Willem D. met zijn stokpaardje komt...

Waaruit blijkt dat het ligt aan de opleidingsniveau? is daar onderzoek naar gedaan? Waaruit zou blijken dat het bij andere evenementenzorgaanbieders het nooit mis gaat? Het getuigt van lef door het openlijk toe te geven en een voortrekkersrol te willen hebben om dit in de toekomst te voorkomen. In deze zijn er geen winnaars en ik hoop dat wij hier met zijn allen wat van leren.

Daarbij is hyperthermie binnen de duursport een relatief nieuw fenomeen waar op dit moment veel onderzoek naar gedaan wordt.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #3 Gepost op: 11 november 2018, 17:36:24
Het was natuurlijk een te verwachten reactie aangezien het Rode en/of Oranje kruis genoemd worden in dit bericht. Dan moet er natuurlijk iets gezegd worden over de eindtermen.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #4 Gepost op: 12 november 2018, 13:03:40
Ik heb even gewacht met het geven van een reactie omdat ik wist dat Willem D. met zijn stokpaardje komt...

Waaruit blijkt dat het ligt aan de opleidingsniveau? is daar onderzoek naar gedaan? Waaruit zou blijken dat het bij andere evenementenzorgaanbieders het nooit mis gaat? Het getuigt van lef door het openlijk toe te geven en een voortrekkersrol te willen hebben om dit in de toekomst te voorkomen. In deze zijn er geen winnaars en ik hoop dat wij hier met zijn allen wat van leren.

Daarbij is hyperthermie binnen de duursport een relatief nieuw fenomeen waar op dit moment veel onderzoek naar gedaan wordt.
Stokpaardje? Nee, openen van een nieuw topic over actuele ontwikkelingen zoals jij en iedereen dat ook doet.
Wachten op mij? Voel me gevleid.

Als je zelf eens de eindtermen van het OK bestudeert en vergelijkt met die van 10-15 jaar geleden ten opzichte van nu, dan kom je ook tot de conclusie dat de inhoud van de huidige eindtermen drastisch zijn afgenomen. Onderzoek kan jezelf ook uitvoeren.
Gestaag minder handelingen en kennis in de eindtermen heeft direct invloed op de kwaliteit en opleidingsniveau van EHBO-ers.
Jarenlang waren de OK opleidingen gemeengoed bij het RK en het niveau van de RK EHBO-ers was ook op het niveau van het OK.
Ik ben blij dat het RK langzamerhand afstand neemt van het OK, om de kwaliteit van haar EHBO-ers omhoog te schroeven en op het voor het RK gewenste kwaliteit te brengen.

En ja, overal en ongeacht door welke organisatie dan ook in de evenementen hulpverlening worden regelmatig (inschattings)fouten gemaakt, door zowel artsen, verpleegkundigen en EHBO-ers, alleen extremen halen de pers.
EHBO-ers welke onder toezicht staan van artsen en/of verpeegkundigen de schuld in de schoenen schuiven als het mis gaat is laf en getuigt niet van verantwoordelijkheidsgevoel.
Bij een goed georganiseerde evenementen hulpverlening kunnen "fouten" in herkenning en behandeling vroegtijdig worden onderkend door check en dubbelcheck.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #5 Gepost op: 12 november 2018, 20:16:14
Stokpaardje? Nee, openen van een nieuw topic over actuele ontwikkelingen zoals jij en iedereen dat ook doet.
Wachten op mij? Voel me gevleid.

Als je zelf eens de eindtermen van het OK bestudeert en vergelijkt met die van 10-15 jaar geleden ten opzichte van nu, dan kom je ook tot de conclusie dat de inhoud van de huidige eindtermen drastisch zijn afgenomen. Onderzoek kan jezelf ook uitvoeren.
Gestaag minder handelingen en kennis in de eindtermen heeft direct invloed op de kwaliteit en opleidingsniveau van EHBO-ers.
Jarenlang waren de OK opleidingen gemeengoed bij het RK en het niveau van de RK EHBO-ers was ook op het niveau van het OK.
Ik ben blij dat het RK langzamerhand afstand neemt van het OK, om de kwaliteit van haar EHBO-ers omhoog te schroeven en op het voor het RK gewenste kwaliteit te brengen.

En ja, overal en ongeacht door welke organisatie dan ook in de evenementen hulpverlening worden regelmatig (inschattings)fouten gemaakt, door zowel artsen, verpleegkundigen en EHBO-ers, alleen extremen halen de pers.
EHBO-ers welke onder toezicht staan van artsen en/of verpeegkundigen de schuld in de schoenen schuiven als het mis gaat is laf en getuigt niet van verantwoordelijkheidsgevoel.
Bij een goed georganiseerde evenementen hulpverlening kunnen "fouten" in herkenning en behandeling vroegtijdig worden onderkend door check en dubbelcheck.

Prachtig mooi verhaal. Uiteraard ben ik zeer goed op de hoogte van de eindtermen nu en vroeger. Maar je geeft nergens antwoord op mijn vragen.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #6 Gepost op: 13 november 2018, 10:42:35

Remroof zegt terecht dat het Hyperthermie verhaal een nieuw fenomeen is.
Natuurlijk gingen we er voorheen ook vanuit dat er sporters Hyperthermisch zouden worden.
Maar naar onderzoek blijkt dat vrijwel alle duursporters last hebben van hyperthermie waarbij sommige bij gevaarlijke grenzen komen.
Dat het zo'n wijd verspreid probleem is had niemand verwacht.
Vaak moet er eerst iets gebeuren voordat dit aan het licht komt.
Helaas is dat in dit geval ook zo geweest. Zij het op een wijze die niemand wil.
De doctrine is altijd zo geweest om hardlopers op te vangen bij de finish. En een deken om ze heen te slaan.
Er zijn genoeg youtube filmpjes waarop je kan zien dat iedereen dat doet. Niet alleen Rode Kruisers.
Dit heeft dan ook niks met de eindtermen van de EHBO lesstof te maken.
Dat is achteraf de koe in de kont kijken. En zo als we weten is dat altijd de gemakkelijkste vorm van kritiek geven.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #7 Gepost op: 16 november 2018, 16:16:46
Ik heb even gewacht met het geven van een reactie omdat ik wist dat Willem D. met zijn stokpaardje komt...

Waaruit blijkt dat het ligt aan de opleidingsniveau? is daar onderzoek naar gedaan? Waaruit zou blijken dat het bij andere evenementenzorgaanbieders het nooit mis gaat? Het getuigt van lef door het openlijk toe te geven en een voortrekkersrol te willen hebben om dit in de toekomst te voorkomen. In deze zijn er geen winnaars en ik hoop dat wij hier met zijn allen wat van leren.

Daarbij is hyperthermie binnen de duursport een relatief nieuw fenomeen waar op dit moment veel onderzoek naar gedaan wordt.

Een citaat uit het actieplan van het Rode Kruis, opgesteld naar aanleiding van de gebeurtenis bij de Dam tot Damloop 2016.
Citaat
De conclusies in het onderzoeksrapport brengen diverse gebreken aan het licht, op diverse niveaus. Zo had het Rode Kruis een hulpverlener met beperkte ervaring niet in het risicogebied vlak voor de finish moeten inzetten, de uitrusting van de hulpverleners was niet toereikend, [...]
De Rode Kruisers in het finishgebied waren op papier prima opgeleid, maar ervaring ontbrak om de situatie in dit risicovolle gebied echt goed in te schatten. Als Rode Kruis had- den we die mensen nooit in die situatie mogen brengen, voor henzelf niet, en zeker niet voor de deelnemers. Wat op papier goed leek, was het in de praktijk niet.
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #8 Gepost op: 28 februari 2019, 17:23:18
Citaat
(...) Het Rode Kruis geeft toe dat door een inschattingsfout van haar hulpverleners niet de juiste hulp werd geboden. "Ze hielden onvoldoende rekening met de mogelijkheid dat het hier om oververhitting kon gaan." Caroline overlijdt vier dagen later in het ziekenhuis. Het Rode Kruis biedt haar excuus aan en komt met een verbeterplan.

Daags na deze mea culpa neemt de familie van Caroline contact op met ZEMBLA. Ze zijn ontstemd over de actie van het Rode Kruis. De spijtbetuiging is niet in overleg met hen opgesteld en bovendien is de berichtgeving onvolledig. “De werkelijkheid is ernstiger dan het beeld dat nu wordt geschetst.” Volgens Caroline’s nabestaanden heeft het Rode Kruis twee jaar lang geprobeerd om de gemaakte fouten te verbloemen en goed te praten.

ZEMBLA onderzoekt wat er precies gebeurde rondom de dramatische dood van Caroline Goedhart.
Bron: https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/de-dood-van-een-hardloopster

Citaat
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) maakt zich zorgen over de hulpverlening door EHBO-ers van het Rode Kruis tijdens evenementen in Nederland. Dat blijkt uit een vertrouwelijke brief, in het bezit van ZEMBLA, die in augustus 2018 door de inspectie naar het Rode Kruis is gestuurd.

De zorgen van de inspectie volgen op een onderzoek naar de dood van de 25-jarige hardloopster Caroline Goedhart. Zij overleed kort na de Dam tot Damloop in 2016 aan de gevolgen van een hitteberoerte.
Bron: https://zembla.bnnvara.nl/nieuws/inspectie-zorgen-over-hulpverlening-door-ehbo-ers-rode-kruis


Citaat
Deze week besteedt het televisieprogramma Zembla aandacht aan hitteberoertes bij sportevenementen en aan de vraag of vrijwilligers de EHBO hierbij kunnen verzorgen of dat medische professionals dit zouden moeten doen.

Vijf vragen over de Dam tot Damloop 2016 en het Actieplan Evenementenhulp die de uitzending kan oproepen.
Bron: https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/ehbo-is-geen-medische-hulp-zembla-over-evenementenhulp-en-het-rode-kruis/
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #9 Gepost op: 28 februari 2019, 20:25:49

"In de aanloop naar de uitzending is er media-aandacht voor evenementenhulp en het Rode Kruis. Zembla geeft hierin op een aantal punten een onjuiste en onvolledige voorstelling van zaken en baseert zich op oude zorgen van de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd die inmiddels zijn weggenomen."

Bron: https://www.rodekruis.nl/nieuwsbericht/reactie-op-de-zembla-uitzending-de-dood-van-een-hardloopster/
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.