Bijwonen Politie Briefing door Boa's

Auteur Topic: Bijwonen Politie Briefing door Boa's  (gelezen 7009 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

D.Monnickendam

  • Operationeel Coördinator Handhaving : Taakaccent Jeugd & Wijkzorg
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 20
  • ''Leefbaarheid & Veiligheid''
Gepost op: 12 oktober 2018, 21:00:57
Beste Allen,

Ik kom met een redelijke complexe vraag:

Het bijwonen van politie briefings door Boa's kan en mag dit? Ik weet dat grote gemeentes zoals Den Haag en Amsterdam dit doen, maar kan en mag dit? Sommige onderwerpen op een briefing zullen niet altijd raakvlak hebben in het kader van de opsporingsbevoegdheid van een Boa, maar is dit een legitieme reden om het bijwonen van de briefing te ontzeggen?

Sommige Boa collega's hebben een BGO (Betrouwbaarheids Geschiktheids Onderzoek) gedaan bij de politie, mag een externe Boa een BGO aanvragen of ondergaan om hierdoor de briefing bij te kunnen wonen?

Ik kan weinig informatie vinden over het feit of dit kan en mag, staat dit wellicht in een wet geregeld of gaat ieder basisteam hier anders mee om?

Ik zou graag input ontvangen over de mogelijkheden en gestelde eisen (als die er überhaupt zijn), en in welke wet/regelgeving dit verwerkt staat.


Alvast bedankt voor enige moeite en input.


-Gediplomeerd beveiliger, Gediplomeerd HTV-P'er.  -Mede-Oprichter platform Handhaving Nederland. (Alles op eigen titel)


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #1 Gepost op: 12 oktober 2018, 22:26:23
Wet Politiegegevens oftewel WPG
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


gsdegoede

  • Aspirant politie, 1905 lichting, eenheid Limburg.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 207
Reactie #2 Gepost op: 12 oktober 2018, 23:39:44
Wet Politiegegevens oftewel WPG

Waar BOA's tegenwoordig ook onder vallen voor de opsporing. Dus alles waarvoor wij bevoegd zijn mag gewoon gedeeld worden.

Een politiebriefing bijwonen hoort daar dus ook bij. Echter moet die dan wel zo ingericht zijn dat wij geen opsporingsinformatie wat ons niks aangaat zien (zoals waar de lokale drugsdealer woont). Wij doen dat bij ons met een extra dia in de briefing met het WPG moment.

Echter, wanneer die lokale dealer gevaarlijk is, gewelddadig is of iets in die trans, moet dat wel gedeeld worden.

Zie deze link: https://portal.vindhandhaving.nl/nieuws/1000001864/gegevensverwerking-door-boa-e2-80-99s-valt-straks-onder-de-wpg-en-het-bpg/?param1=1000001864&param2=gegevensverwerking-door-boa-e2-80-99s-valt-straks-onder-de-wpg-en-het-bpg&param3=&c_sso=1&error=access_denied


Jim1

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 448
Reactie #3 Gepost op: 27 oktober 2018, 20:18:47
Het is natuurlijk de kunst om een briefing zo in te delen dat er info in staat die gedeeld kan worden met alle partners. Wij maken de briefing per dienst zelf en bepalen zo welke dia's er in het scherm komen en welke niet.