Nieuwe uniforme brandweerkleding voor heel Brandweer Nederland

Auteur Topic: Nieuwe uniforme brandweerkleding voor heel Brandweer Nederland  (gelezen 7311 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse


Bron: https://vimeo.com/300971224

De RBC wil in heel Nederland nieuwe bluskleding. Bij mij roept dit gelijk een aantal vragen op:

1. Binnen welke termijn moet alle bluskleding binnen Nederland vervangen zijn?
2. Hoe wordt voorkomen dat leveranciers niet meer gaan innoveren?
3. Wordt het een landelijke aanbesteding waarbij regio's vrijwillig kunnen instappen of juist niet?
4. Wat is de bedoeling met de merkbescherming. Mogen bedrijfsbrandweerkorpsen etc. straks niet in gelijkende bluskleding lopen? Wat is hier de meerwaarde van? Bij ambulance en politie kan ik het mij voorstellen.
5. Hoeveel heeft dez3 ontwikkeling gekost en hoe verhoudt het zich met de bezuinigingen, waardokr niet iedereen in Nederland niet meer dezelfde brandweerzorg krijgt?


Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1 Gepost op: 26 november 2018, 20:04:48
Ik weet de antwoorden niet maar kan wel een voorzetje geven:
  • Geen idee maar elke 10 jaar krijg ik wel een nieuw pak. Maar er is geen haast bij.
  • Het uiterlijk is vastgelegd, het pak zelf niet. Dus leveranciers kunnen zich blijven profileren met innovaties.
  • Nee elke regio zal zijn eigen leverancier kunnen kiezen. Zelfs nog een eigen uiterlijk maar dat zal minder of helemaal niet meer gebeuren.
  • Om te voorkomen dat andere dan overheidsbrandweren en aangestelde bedrijfsbrandweren in deze pakken gaan lopen.
  • Zoveel zal dit niet gekost hebben. Een groepje officieren en misschien leveranciers die het uiterlijk hebben bepaald. Nogmaals aan het pak zelf is niets gedaan, alleen het uiterlijk. Tja de politie heeft een paar jaar geleden een nieuw zelfde pak gekregen en ook eerder dit jaar is een nieuw uiterlijk voor het ambulancepersoneel gepresenteerd. Dit is een logisch vervolg.

Ik zou er allemaal niet te zwaar aan tillen.



Bron: https://vimeo.com/300971224

De RBC wil in heel Nederland nieuwe bluskleding. Bij mij roept dit gelijk een aantal vragen op:

1. Binnen welke termijn moet alle bluskleding binnen Nederland vervangen zijn?
2. Hoe wordt voorkomen dat leveranciers niet meer gaan innoveren?
3. Wordt het een landelijke aanbesteding waarbij regio's vrijwillig kunnen instappen of juist niet?
4. Wat is de bedoeling met de merkbescherming. Mogen bedrijfsbrandweerkorpsen etc. straks niet in gelijkende bluskleding lopen? Wat is hier de meerwaarde van? Bij ambulance en politie kan ik het mij voorstellen.
5. Hoeveel heeft dez3 ontwikkeling gekost en hoe verhoudt het zich met de bezuinigingen, waardokr niet iedereen in Nederland niet meer dezelfde brandweerzorg krijgt?


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #2 Gepost op: 30 december 2018, 19:09:54
Het RBC heeft inderdaad verteld hoe het uitrukpak voor de brandweer in Nederland eruit moet gaan zien. Dat betekend niet dat binnen een jaar of 2 jaar alle brandweermensen hetzelfde uitrukpak zullen dragen. Daar gaat echt de nodige jaren over heen. Ook omdat veel regio's net de uitrukpakken hebben vervangen of bezig zijn om te vervangen. Ook voor een uitrukpak wordt tegenwoordig een progam van eisen gemaakt, veelal door de gebruikers waar een pak aan moet voldoen. Voor wat betreft draagcomfort, hoe gedraagt het pak zich in hitte en koude. Waar wel zakken, waar geen zakken enz enz.

Van al die eisen wordt een aanbesteding geschreven, en daar kan een fabrikant op inschrijven, met als leidraad de uiterlijke kenmerken die vast gelegd zijn door het RBC. Dus voor heel brandweer Nederland hetzelfde uitrukpak draagt zijn we heel wat jaartjes verder. ook omdat ik bij voorbaat al een punt zie wat discussie gaat opleveren. Namelijk die extra gele jas voor ongevallen en een aparte jas voor brandbestrijding, dat betekend namelijk dat je gedwongen wordt om met een uitruk beide jassen mee te nemen. Hogere kosten zullen wel mee vallen omdat men toch de normale afschrijvingstermijn zal aanhouden, en men dus toch zou moeten vervangen.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #3 Gepost op: 30 december 2018, 20:10:34

[...] dat betekend namelijk dat je gedwongen wordt om met een uitruk beide jassen mee te nemen.

En er is al zoveel ruimte over in een TS...