BHV vrijstelling na behalen onderdeel brandbestrijding opleiding manschap A?

Auteur Topic: BHV vrijstelling na behalen onderdeel brandbestrijding opleiding manschap A?  (gelezen 79231 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Marc_1980

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Hallo,

Ik ben bezig met de opleiding tot Manschap A bij de Brandweer. Ik heb inmiddels het onderdeel brandbestrijding succesvol afgerond en ben nu bezig met technische hulpverlening. Is het op dit moment al mogelijk om vrijstelling te krijgen voor BHV? En zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken, wat moet ik doen om het BHV certificaat te krijgen?

Alvast bedankt!
Marc




klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Hoe bedoel je vrijstelling voor BHV.....

Een werkgever stelt BHV-ers aan na wederzijds goed vinden die taak te vervullen. Dus in dat opzicht heb je alle vrijstelling je wordt BHV-er of niet. Zonder BHV diploma/certificaat kun je geen BHV-er zijn lijkt mij.

Vrijstelling voor het onderdeel brandbestrijding kun je het beste na vragen bij je BHV opleider dat zelfde geldt voor vrijstellingen voor LEH en ontruiming.

Ik zelf heb bijvoorbeeld vrijstelling voor LEH omdat ik een volwaardig EHBO diploma bezit. Ik heb mijn BHV via NIBHV en EHBO van het OK
Ik weet ook dat NIBHV niet van elke opleider het EHBO diploma accepteert voor een vrijstelling op het LEH gedeelte
Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Aangezien er geen wettelijke eisen zijn voor bhv opleidingen is er moeilijk te zeggen of je ergens vrijstelling voor kunt krijgen.
Maar ik vraag me af, waarom wil je een bhv diploma?
Je werkgever moet er voor zorgen dat er voldoende mensen zijn die in staat zijn op een bepaald niveau hulp te verlenen bij calamiteiten. Als mensen een bhv diploma hebben kan hij aantonen dat hij aan die eisen voldoet. Er zijn echter verschillende bhv diploma's met verschillende eisen. Daarnaast zijn de eisen ook nog eens afhankelijk van de risico's binnen het bedrijf.
Wanneer jij manschap bent bij de brandweer ben je waarschijnlijk hoger opgeleid dan een gemiddelde BHV'er en kan je baas met jou als manschap ook gewoon aan de eis voor bhv voldoen.
Beetje het zelfde als wanneer je je rijbewijs hebt je niet ook nog eens je groep 8 verkeersdiploma moet halen.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Hallo,

Ik ben bezig met de opleiding tot Manschap A bij de Brandweer. Ik heb inmiddels het onderdeel brandbestrijding succesvol afgerond en ben nu bezig met technische hulpverlening. Is het op dit moment al mogelijk om vrijstelling te krijgen voor BHV? En zo ja, hoe kan ik dit het beste aanpakken, wat moet ik doen om het BHV certificaat te krijgen?

Alvast bedankt!
Marc
Als je de opleiding tot manschap volgt kun je via het NIBHV een vrijstelling krijgen, bij voorkeur zal jouw eigen organisatie dit kunnen regelen voor je. Het NIBHV tilt best zwaar aan de brandweeropleidingen, zelfs leden van de jeugdbrandweer kunnen op deze wijze hun BHVdiploma krijgen.

https://www.nibhv.nl/nieuws/persbericht-jongeren-jeugdbrandweer-gecertificeerde-bhvers/