Medicatie in EHBO-tas

Auteur Topic: Medicatie in EHBO-tas  (gelezen 6343 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Gepost op: 30 november 2018, 14:22:23
Dag EHBO'ers

Ik vroeg me of en zo ja wat voor medicatie jullie mee hebben bij evenementhulpverlening en wat de afspraken daarover zijn.
Zelf heb ik lang geleden een tijdje bij een evenementhulpverleningsbureau gewerkt waarbij we geloof ik alleen paracetamol mee hadden. Op een gegeven moment was de afspraak dat daarvoor 20 cent of iets dergelijks betaald moest worden omdat ze bang waren dat mensen anders te gemakkelijk paracetamol bij ons gingen halen of iets dergelijks.
Hebben jullie ook dat soort regels? Hebben jullie nog andere medicijnen naast paracetamol in de tas?




ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #1 Gepost op: 30 november 2018, 16:07:57
Alleen paracetamol. Het lijkt me dat goed uitvragen beter werkt dan 20 cent vragen trouwens. Op festivals ben ik terughoudend met paracetamol, in het veld deel ik het niet uit, loop eerst maar naar de post. Als ze dat te veel moeite vinden zal de hoofdpijn ook wel mee vallen.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #2 Gepost op: 30 november 2018, 17:30:25
Alleen paracetamol. Het lijkt me dat goed uitvragen beter werkt dan 20 cent vragen trouwens. Op festivals ben ik terughoudend met paracetamol, in het veld deel ik het niet uit, loop eerst maar naar de post. Als ze dat te veel moeite vinden zal de hoofdpijn ook wel mee vallen.

En als aanvulling werk jij vanuit een vastgesteld protocol m.b.t.paracetamolverstrekking binnen jouw clupje :)

Er is recent een onderzoek verschenen waaruit blijkt dat paracetamol en NSAID's veel te makkelijk worden gebruikt door consumenten. Dat is niet zonder risico. Dus enige terughoudendheid met uitgifte door goed uit te vragen, rekening te houden met het soort evenement etc. is belangrijk.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 30 november 2018, 17:31:53
Dag EHBO'ers

Ik vroeg me of en zo ja wat voor medicatie jullie mee hebben bij evenementhulpverlening en wat de afspraken daarover zijn.
Zelf heb ik lang geleden een tijdje bij een evenementhulpverleningsbureau gewerkt waarbij we geloof ik alleen paracetamol mee hadden. Op een gegeven moment was de afspraak dat daarvoor 20 cent of iets dergelijks betaald moest worden omdat ze bang waren dat mensen anders te gemakkelijk paracetamol bij ons gingen halen of iets dergelijks.
Hebben jullie ook dat soort regels? Hebben jullie nog andere medicijnen naast paracetamol in de tas?

Paracetamol is de enige medicatie die mag voorkomen in een EHBO-tas. Elke andere (vrij verstrekbare) medicatie hoort er niet in thuis.

Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #4 Gepost op: 30 november 2018, 18:09:26
Paracetamol is de enige medicatie die mag voorkomen in een EHBO-tas. Elke andere (vrij verstrekbare) medicatie hoort er niet in thuis.


Dat is een opvatting en wellicht een regel bij bijvoorbeeld het RK, maar niet iedereen denkt hier hetzelfde over. Zeer breed te noemen zou ORS, cold-/warmte-spray eronder kunnen vallen. Idem voor Betadine als ik het even erg breed maak.


Indien paracetamol wordt verstrekt ben ik wel benieuwd waar iemand dan op let en wanneer iemand het wel/niet krijgt.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Willembrw

  • Ex manschap brandweer
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 8
  • Vrijwel alle hulpverlening interesseert me.
Reactie #5 Gepost op: 30 november 2018, 18:38:04
Ik zou ook suiker in zakjes in die tas doen.
Ik kan hier eigenlijk beter niets neerzetten, want woorden schieten toch tekort.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #6 Gepost op: 30 november 2018, 22:33:49

Dat is een opvatting en wellicht een regel bij bijvoorbeeld het RK, maar niet iedereen denkt hier hetzelfde over. Zeer breed te noemen zou ORS, cold-/warmte-spray eronder kunnen vallen. Idem voor Betadine als ik het even erg breed maak.


Indien paracetamol wordt verstrekt ben ik wel benieuwd waar iemand dan op let en wanneer iemand het wel/niet krijgt.

In mijn beleving zijn ORS en coldspray geen medicatie dus daarom had ik dit niet meegenomen. Maar het kan zeker toegevoegd worden. Betadine wordt volgens mij niet meer gebruikt binnen de Eerste Hulp vanwege eventuele hechtwonden.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 30 november 2018, 22:34:32
Ik zou ook suiker in zakjes in die tas doen.

Druivensuiker kan altijd.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


Sarge

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 48
Reactie #8 Gepost op: 10 december 2018, 19:58:31
Is paracetamol dusdanig noodzakelijk dat dat standaard in een EHBO tas moet zitten? Ik vind dat veel tassen die ik, bij verschillende organisaties, gevuld zijn om het maar vol te laten lijken.
Pleister, handschoenen, reddingsdeken en beademingsmasker is het enige wat je nodig bent toch? Oké, snelverbandje mag ook nog.
En op grote evenementen in de randstad tourniquet, stift en celoxgaas mits je daar voor opgeleidt bent. Meer moet je niet op de man willen meeslepen als EHBO’er.
Intensive care verpleegkundige


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 11 december 2018, 09:41:37
In mijn beleving zijn ORS en coldspray geen medicatie dus daarom had ik dit niet meegenomen. Maar het kan zeker toegevoegd worden. Betadine wordt volgens mij niet meer gebruikt binnen de Eerste Hulp vanwege eventuele hechtwonden.

Betadine wordt bij wandelletsel gebruikt omdat het kleine blaren goed zichtbaar kan maken.