Filmen door omstanders

Auteur Topic: Filmen door omstanders  (gelezen 7738 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Gepost op: 1 december 2018, 23:25:50
Hoihoi
Ik was benieuwd hoevaak jullie te maken hebben met omstanders die met mobieltjes fotos/videos maken en hoe jullie ermee om gaan.

Twee situaties die ik als omstander recent meemaakte:
- Op een pleintje werd een man schreeuwend en tegenspartelend door politie en ambulance op een brancard getild (vermoed alcohol/drugs/psychose of iets dergelijks). Gelijk stond er een haag van passanten om heen waarvan zeker de helft met mobieltje in de aanslag
- Op een strandje in de buurt was een drenkeling vermist waarbij alle instanties tot aan de kustwachtheli aan toe betrokken waren. Even later lag er een bodybag op het strand en stonden de hulpverleners er met gebogen hoofden omheen. Ook hier  een halve cirkel aan ramptoeristen en werden er door diverse mensen foto's/filmpjes gemaakt.

In beide gevallen liep ik langs en ben ik doorgelopen en ga ik geen ramptoerist spelen (Als er adequate hulp door ambulance wordt geboden, ga ik me er als arts niet mee bemoeien, dan loop ik toch alleen maar in de weg). Ik heb één iemand er op aangesproken dat hij aan het filmen was terwijl er net iemand overleden was, hij verontschuldigde zich half en borg bijna teleurgesteld zn telefoon op.
Ik vind het echt zo asociaal om te gaan staan kijken en filmen. Het lijkt me in het werk op de ambu ook vreselijk om hier telkens mee te maken te hebben. Dus ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken en mee omgaan?




klf grimmenstein markt

  • Belangstellende
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,001
  • De enige particuliere bepakte VW LT brandweerbus
    • KLF Grimmenstein markt
Reactie #1 Gepost op: 2 december 2018, 11:29:17
Voorop gesteld ik ben geen hulpverlener in prof.hoedanigheid, slechts een EHBO-er die zich tevens inzet voor het burger AED.
Ik reageer op basis van persoonlijke ervaring met filmen door omstanders.

Kijkers heb ik niks mee die kunnen geen schade doen anders dan voor je voeten lopen en soms kun je ze handig "misbruiken" door ze opdracht te geven bijvoorbeeld te gaan gidsen, van de nood een deugd maken. Staan ze voor mijn voeten dan rest weg sturen en hopen dat ze ook vertrekken of hopen dat de blauwe kant spoedig aanwezig zal zijn....

Filmers en fotoschieters (met mobieltjes) heb ik wat meer moeite mee en wanneer het in mijn mogelijkheden ligt zal ik trachten het maken van beelden te verhinderen, soms met aanspreken soms met botweg hinderlijk in beeld staan. Het laatste vooral tegen de tijd dat een SO vervoerd gaat worden omdat je dan als burgerhulpverlener wat meer armslag hebt omdat de profs je taak overgenomen hebben. In enkele gevallen al in een eerder stadium omdat je als burgerhulpverlener nummer 6 of later aanwezig bent.

Gelukkig als burgerhulpverlener vinden de meeste van je inzetten plaats IN woningen en dus ben je veelal verschoond van omstanders met mobieltjes. Slechts een enkele inzet op de openbare weg leert ons helaas wel dat waar de profs dagelijks mee te maken hebben.
Denk dat onze ervaringen gelijk zullen zijn, ze zijn bloed irritant, kunnen je flink voor je voeten lopen (ook al hebben ze goede bedoelingen) hebben geen idee wat het woord privacy betekent en als klap op de vuurpijl lijken ze veelal ernstige gehoorbeschadigingen te hebben.

Eigenaar van het voormalige KLF Grimmenstein markt http://www.vwbrandweerbus.nl Namens Perfact-group werkvoorbereider bij stadsverwarming Purmerend


Job45

  • EHBO - VPK
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 367
Reactie #2 Gepost op: 3 december 2018, 20:02:17
Wellicht niet helemaal in lijn met dit topic, maar het raakt toch zeker; Ik hoorde laatst de theorie dat mensen nare dingen filmen om zichzelf min of meer voor de gek te houden. Op het moment dat je narigheid ziet via een beeldschermpje zou je je hersenen kunnen laten denken dat het allemaal een filmpje is (en dus min of meer nep) waardoor het minder hard aankomt. Op deze manier zou je ramptoerist kunnen zijn zonder dat je er zelf last van krijgt.

Wat vinden jullie hiervan en kan iemand dit eventueel onderbouwen met theorie?
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op eigen titel.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #3 Gepost op: 5 december 2018, 12:48:13
Hoihoi
Ik was benieuwd hoevaak jullie te maken hebben met omstanders die met mobieltjes fotos/videos maken en hoe jullie ermee om gaan.

Twee situaties die ik als omstander recent meemaakte:
- Op een pleintje werd een man schreeuwend en tegenspartelend door politie en ambulance op een brancard getild (vermoed alcohol/drugs/psychose of iets dergelijks). Gelijk stond er een haag van passanten om heen waarvan zeker de helft met mobieltje in de aanslag
- Op een strandje in de buurt was een drenkeling vermist waarbij alle instanties tot aan de kustwachtheli aan toe betrokken waren. Even later lag er een bodybag op het strand en stonden de hulpverleners er met gebogen hoofden omheen. Ook hier  een halve cirkel aan ramptoeristen en werden er door diverse mensen foto's/filmpjes gemaakt.

In beide gevallen liep ik langs en ben ik doorgelopen en ga ik geen ramptoerist spelen (Als er adequate hulp door ambulance wordt geboden, ga ik me er als arts niet mee bemoeien, dan loop ik toch alleen maar in de weg). Ik heb één iemand er op aangesproken dat hij aan het filmen was terwijl er net iemand overleden was, hij verontschuldigde zich half en borg bijna teleurgesteld zn telefoon op.
Ik vind het echt zo asociaal om te gaan staan kijken en filmen. Het lijkt me in het werk op de ambu ook vreselijk om hier telkens mee te maken te hebben. Dus ik ben benieuwd hoe jullie daar tegenaan kijken en mee omgaan?

Ik maak het weinig mee, hoogstens als we iemand door de brandweer af laten hijsen bijvoorbeeld. Stoor me vaker aan het feit dat er bij hulpverleningen op de snelweg agenten of RWS medewerkers vrij gemaakt moeten worden om het overige verkeer tot doorrijden te manen (of dat door filmen komt of kijken houdt ik me niet mee bezig) en dat de rode kruizen genegeerd worden.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 5 december 2018, 20:01:36
Het filmen an sich zie je natuurlijk overal in de maatschappij. Ouders kijken ook niet naar de musical die hun kinderen op school opvoeren, maar zijn druk bezig die te filmen.


Draco

  • Anesthesioloog i.o.
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #5 Gepost op: 8 december 2018, 00:22:38
Dat laatste is zeker herkenbaar ir.Autitor. Ik was vanavond bij een concertje waar ook weer veel mensen de hele voorstelling met dat scherm voor hun neus zaten. Storend, maar ik vind dat nog tot daar aan toe, dat kan ik nog een soort van begrijpen. Een slachtoffer filmen vind ik veel meer ingaan tegen respect voor privacy.


Mo12345

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #6 Gepost op: 12 december 2018, 17:50:11
Voor de hobby werk ik als EHBO'er bij een van de grotere evenementen hulpverlening bedrijven in Nederland. Daarbij is mijn taak vaak dat ik in het veld loop en slachtoffers, dan wel niet bewusteloos, ophaal uit het veld.

Ik denk bij 95% van de serieuze meldingen waar wij komen zijn omstanders al aan het filmen of starten ze met filmen op het moment dat wij eraan komen. Voor mij persoonlijk vind ik het geen probleem als ik gefilmd word tijdens mijn werkzaamheden. Ik doe mijn werk na eer en geweten en volgens de laatste protocollen en richtlijnen. Daarnaast zijn we in de openbare ruimte en mag iedereen filmen wat hij wil.

Aan de andere kant vind ik het wel een grove privacy schending van het slachtoffer. Deze kan op dat moment niet kiezen of hij/zij wel of niet in beeld komt. Deze beelden kunnen jaren lang bewaard worden en dus nog jaren tegen hen gebruikt worden. Als het moment het toelaat zeg ik er dus in naam van het slachtoffer wel iets van.

Echter gebeurt het zeer vaak dat wij zeer druk zijn met het slachtoffer te stabiliseren en voor te bereiden op het transport en ik geen tijd heb om de tot soms wel 8 a 10 personen aan te spreken.

Ik denk dat deze mensen zich niet bewust zijn wat ze het slachtoffer aan kunnen doen en vooral de sensatie zien en deze graag willen vastleggen. Op het moment dat je ze erop aan spreekt doen de meeste hun telefoon wel weg.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #7 Gepost op: 12 december 2018, 23:13:13
….Voor mij persoonlijk vind ik het geen probleem als ik gefilmd word tijdens mijn werkzaamheden. Ik doe mijn werk na eer en geweten en volgens de laatste protocollen en richtlijnen. Daarnaast zijn we in de openbare ruimte en mag iedereen filmen wat hij wil....

Naast dat mensen je fysiek kunnen hinderen, geldt dat ook voor een onbewuste psychologische invloed. Daarnaast is er de invloed dat het blijkbaar dan maar normaal wordt gevonden in de omgeving. In plaats van dat men zich nuttig maakt of doorloopt (wat in mijn ogen ook zeer nuttig is), ziet men iemand filmen waarna dit kuddegedrag wordt overgenomen.

Daarnaast, ook al doe je alles perfect. Jij bent diegene die later herkenbaar is en later over het voorval kan worden aangesproken, ongeacht de uitkomst van het slachtoffer en ongeacht of die uitkomst nou wel of niet aan jou ligt. In gekste geval wordt er contact met jou opgenomen na het eventement door omstanders, familie of andere naasten. Een lastig pakket waar jou organisatie ook vast niet blij mee is. Men kan je ook herinneren op een later tijdstip. Men heeft dan een mening over jou optreden, of die positieve/negatieve mening nou terecht is of niet. Ofwel.. problemen genoeg om op te noemen.

Hoewel het een openbare ruimte is.. er zijn ook normen die in Nederland gelden. Het lijkt soms wel dat als mensen iets willen of zelf onterecht vinden, men het maar moet gooien op 'het staat niet in de regels dus het mag'.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #8 Gepost op: 12 december 2018, 23:15:26
Aanvulling: Als iemand in de zorgsector patiënten gaat filmen is dat een reden tot direct ontslag..... Dat wordt, terecht natuurlijk, wél normaal gevonden!...
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Mo12345

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #9 Gepost op: 12 december 2018, 23:18:45
@EGeen

Mooi gesproken. Ben het met je eens hoor