Nachtelijke sluiting van kazerne Victor op de Dapperstraat Amsterdam per 01-01-2019

Auteur Topic: Nachtelijke sluiting van kazerne Victor op de Dapperstraat Amsterdam per 01-01-2019  (gelezen 5978 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Tja ik heb weinig verstand van de rode tak, maar het zal toch niet zo zijn dat men een kazerne 's-nachts sluit en daarmee moedwillig levens op het spel gaat zetten?
Wat ik in de filmpjes zie is vooral gebaseerd op emotie en gevoel, maar hoe zit het met de cijfers? Hoeveel uitrukken heeft die kazerne snachts? Welke kazerne neemt dit over en wat is dan de aanrijd-tijd? Wordt het wel een vrijwilligers post ?

Ik hoor een man praten over een reanimatie, wat ik uiteraard verschrikkelijk vind, maar dat is geen specifieke taak van de brandweer! Wij houden de strandwacht ook niet het hele jaar op het strand, terwijl ze toch aardig wat reanimeren op de boulevard.
Kortom: hoeveel inzetten hebben zij 's-nachts, wat echt SPECIFIEK bij hun taakstelling hoort?

Ik schat dat in 75% van het land geen 24/7 bezetting bestaat, is dat dan zo noodzakelijk? Hier werkt het prima zonder.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Objectief gezien is het op het spel zetten van levens vrij arbitrair, de betrokken brandweerlieden en de burgers en de brandweerleiding denken daar verschillend over.
Het aantal uitrukken van deze kazerne s nachts volgens de brandweerleiding is gemiddeld een, de brandweerleiding noemt ter vervanging twee beroeps kazernes A-A in de buurt en de kazernes Diemen (ook A-A vrijwilligers) en Weesp (vrijwilligers).
Neen het wordt geen vrijwilligers post in de nacht, kennelijk is dat niet overwogen, waarschijnlijk te gevoelig in het onderhavige dispuut met de beroeps brandweerlieden.
Het korps Amsterdam (stad) kent geen vrijwilligers brandweer A-A de buitengebieden wel.


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Dat blijft altijd een gevoelige discussie, hetzelfde geldt voor het verminderen van het aantal politie eenheden op straat. De vraag is of dit echt mensenlevens gaat kosten, dan zou het m.i. helemaal geen discussie zijn namelijk.

Ik ben wel benieuwd naar de cijfers, gemiddeld 1 uitruk per nacht zegt mij niks. Is dit een prio 1, 2, 3 of 4 ? Is dat tussen 23:00 en 07:00 uur?
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Als ik terug zoek op een P2000 site zie ik over de afgelopen zeven dagen zes keer 'prio 1'  staan waarvan twee keer een OMS en drie keer een hijzing voor de ambulancedienst. Verder is er nog twee keer een 'prio 2' uitgegeven in de nachtelijke uren.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Als ik terug zoek op een P2000 site zie ik over de afgelopen zeven dagen zes keer 'prio 1'  staan waarvan twee keer een OMS en drie keer een hijzing voor de ambulancedienst. Verder is er nog twee keer een 'prio 2' uitgegeven in de nachtelijke uren.

In de tijd dat de bebouwing in Oost grotendeels bestond uit brandgevaarlijke woningen met houten trappen en voor en achter woningen, bewoning van de zolders stond er geen ladder op Victor. Nadat nieuwbouw is  ontstaan kwam er een ladder op Victor na een paar jaar is deze ladder weer verdwenen. Y-burg en het Oostelijk havengebied worden ondertussen vol gebouwd met hoge woningen tot 130 meter.
Het ligt in de bedoeling dat o.a. de ladder van kazerne Nico (Y-tunnel) heel Amsterdam Oost, Noord en landelijk Noord tot aan Monnickendam gaat bedienen. Als deze ladder niet beschikbaar is moet er een ladder van bijvoorbeeld kazerne Willem of uit Amstelveen via de ringweg komen. Ladders kennen wel springkussens, autospuiten niet.
Met enkel een autospuit ter plekke moet de eerste hulpverlening aan slachtoffers komen van de redders/aanvalsploeg in afwachting van de versterking die meestal snel wordt aangerukt.
Bij brand wordt uitgerukt Prio 1, twee autospuiten en een ladder, afhijzing, een ladder en een autospuit, heeft in de regel minder prioriteit.