Sonse brandweer gepasseerd bij grote brand Prodrive

Auteur Topic: Sonse brandweer gepasseerd bij grote brand Prodrive  (gelezen 5444 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Gepost op: 11 december 2018, 08:38:52
Citaat
SON EN BREUGEL - Het brandweerkorps van Son en Breugel is teleurgesteld over het feit dat het in zijn geheel niet opgeroepen werd voor de grote brand bij Prodrive op Ekkersrijt.

Ze oefenen er met regelmaat, de brandweerlieden van het Son en Breugelse korps. En als er dan werkelijk een keer een grote brand woedt op bedrijvenpark Ekkersrijt, hoeven ze niet eens uit te rukken omdat de professionals van de Eindhovense brandweer de klus op zich nemen. De grote brand bij technologiebedrijf Prodrive, ruim een week geleden, heeft bij de lokale brandweervrijwilligers tot scheve gezichten geleid. Hoewel brandweerlieden de zaak liever niet verder op de spits drijven door met de pers te praten, bevestigt de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost dat er een gesprek is geweest over de kwestie. Ook heeft de lokale partij Dorpsvisie een serie schriftelijke vragen gesteld aan burgemeester Hans Gaillard.

https://www.ed.nl/best-meierijstad-en-son/sonse-brandweer-gepasseerd-bij-grote-brand-prodrive~a22924d7/

Opzich heel goed te begrijpen dat ze zich gepasseerd voelen, al is volgens google de Kazerne van Eindhoven-Woensel inderdaad dichterbij.
Eindhoven Centrum is zo te zien ook nog gealarmeerd, wordt deze post daarna niet door vrijwilligers herbezet?




Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #1 Gepost op: 12 december 2018, 14:43:42
https://www.ed.nl/best-meierijstad-en-son/sonse-brandweer-gepasseerd-bij-grote-brand-prodrive~a22924d7/

Opzich heel goed te begrijpen dat ze zich gepasseerd voelen, al is volgens google de Kazerne van Eindhoven-Woensel inderdaad dichterbij.
Eindhoven Centrum is zo te zien ook nog gealarmeerd, wordt deze post daarna niet door vrijwilligers herbezet?

Menselijke reactie van de brandweerlieden van Son en Breugel.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #2 Gepost op: 12 december 2018, 20:33:46
Tja, wat dat betreft is het KVT hard. Als Son en Breugel niet de snelste is voor de 1e uitruk, 2e uitruk en 3e uitruk.. dan houdt het op.
Demotiverend voor de vrijwilligers, snelste hulp (als het goed is) voor de burgers.

Wellicht dat er wat winst te behalen valt in de opkomsttijd voor het korps waardoor ze wel op dat KVT vak sneller naar voren komen.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #3 Gepost op: 12 december 2018, 21:05:51
Alleen sneller zijn gaat niet helpen, vrees ik. Bij deze ZGB staan er ploegen van posten als De Beerzen, Geldrop, Vessem, Oirschot en Eindhoven, plus nog wat extraatjes als WVD-teams en haakarmbakken uit Best, Mierlo en Helmond. Bijna allemaal verder weg dan Son en Breugel, maar die waren al gealarmeerd voor de VC2 en ik denk dat daar het manco in de KVT zit: je stuurt twee man weg met die VC2 en vervolgens staat de hele post als "ingezet" in het systeem.


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,540
Reactie #4 Gepost op: 13 december 2018, 11:42:28
Alleen sneller zijn gaat niet helpen, vrees ik. Bij deze ZGB staan er ploegen van posten als De Beerzen, Geldrop, Vessem, Oirschot en Eindhoven, plus nog wat extraatjes als WVD-teams en haakarmbakken uit Best, Mierlo en Helmond. Bijna allemaal verder weg dan Son en Breugel, maar die waren al gealarmeerd voor de VC2 en ik denk dat daar het manco in de KVT zit: je stuurt twee man weg met die VC2 en vervolgens staat de hele post als "ingezet" in het systeem.

Als je kijkt naar rijtijden op Google Maps zou je verwachten dat de TS van Son en Breugel er uit gaat als 3e TS.
De VC2 is pas opgeroepen bij zeer groot.

1e alarm / middel
TS Eindhoven-Woensel 6min
TS Best 8min

Groot
TS Eindhoven-TU/E 12min

Zeer groot
TS Eindhoven-Centrum 16min
----
TS Son/Breugel 9min


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 13 december 2018, 13:15:20
Is de TS van de TU/e gegaan? Die hebben buiten kantooruren toch helemaal geen bemanning op de campus?


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #6 Gepost op: 13 december 2018, 15:55:50
Hoor zojuist dat er een fout in KVT was en hebben ze nu recht gezet. Staan als tweede TS.


Bernt

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,869
Reactie #7 Gepost op: 13 december 2018, 15:57:54
Is de TS van de TU/e gegaan? Die hebben buiten kantooruren toch helemaal geen bemanning op de campus?
Is een nieuwe post van de brandweer Brabant-Zuid Oost. Is een beroepspost geworden staan twee TSen eentje voor de beroeps en eentje voor de campus.

https://www.cursor.tue.nl/nieuws/2017/april/tue-brandweerkazerne-vanaf-de-zomer-247-bemand/


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #8 Gepost op: 13 december 2018, 19:25:58
Ik weet niet hoe de KVT en GMS bij jullie werkt maar ik kan mij niet voorstellen dat dit echt zo is. In Hollands Midden in ieder geval niet zo. Als een voertuig wordt gealarmeerd en is ingezet dan staan alle andere voertuigen en ploegen van die kazerne, mits er genoeg mensen achter blijven gewoon in dienst. Ik wil jouw opmerkingen als onzin kwalificeren maar hoor graag de mening van anderen.

Bijna allemaal verder weg dan Son en Breugel, maar die waren al gealarmeerd voor de VC2 en ik denk dat daar het manco in de KVT zit: je stuurt twee man weg met die VC2 en vervolgens staat de hele post als "ingezet" in het systeem.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #9 Gepost op: 13 december 2018, 21:53:47
Is een nieuwe post van de brandweer Brabant-Zuid Oost. Is een beroepspost geworden staan twee TSen eentje voor de beroeps en eentje voor de campus.

https://www.cursor.tue.nl/nieuws/2017/april/tue-brandweerkazerne-vanaf-de-zomer-247-bemand/

Top, wist ik niet, is alweer een paar jaar geleden dat ik er kwam.