Inzetwijziging door ehbogegevens

Auteur Topic: Inzetwijziging door ehbogegevens  (gelezen 6921 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #10 Gepost op: 16 december 2018, 21:59:53
Citaat van: EGeen


We hebben tegenwoordig zelfs Meldkamer Noord Nederland - Drachten in ons gezelschap  ;D
Die bedoelde ik inderdaad.
Heb hem een pm gestuurd en gevraagd of hij dit topic wil bekijken.

De werkwijze met de ovd-g heb ik in het zuiden van het land ook gezien tijdens een groot evenement dat jaarlijks in april gevierd wordt in het hele land. Daar reden de ovd-g en inzetleider van het rode kruis heel de dag in de zelfde auto en hoorde elkaars porto verkeer. Zo namen ze meldingen van elkaar aan/over.

In het noorden, waar ik nu vertoef, verschilt de werkwijze per inzet. Aantal jaar geleden was de werkafspraak vaak dat je als ehbo'er zelf 112 moest bellen. Maar tegenwoordig steeds meer dat ambu aanvragen via de meldkamer van het rode kruis gaan. In alle gevallen is de mknn als het goed is op de hoogte van onze inzet. Soms heeft onze meldkamer een c2000 portofoon om de mknn op te roepen, al is dat volgens mij al een paar jaar niet meer gebruikelijk, soms hebben ze een speciaal telefoonnummer, soms bellen ze 112.


MKNN

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 2
  • Wij helpen HELPEN
    • Meldkamernoordnederland.net
Reactie #11 Gepost op: 17 december 2018, 10:27:17
Inmiddels hebben wij de vraag van de topicstarter ook via PB gekregen en inmiddels ook beantwoord. Ik plaats de verkorte versie van ons antwoord ook hier even. Het is in ieder geval een interessante discussie waar wij op de MKANN met regelmaat een discussie onder de centralisten over voeren.

In situaties waarin een ter plaatse zijnde EHBO-er (of een andere zorgprofessional die toevalligerwijs ter plaatse is) de melder zien we nog veel variatie. Feit is wel dat wanneer EHBO-er c.q. andere zorgprofessional een melding vanaf bijvoorbeeld een evenement doet via 112 deze ten alle tijde getrieerd dient te worden via ProQa. Naast het doorlopen van de vragen/instructies die in een door de centralist gekozen protocol staan kunnen aanvullende gegevens (zoals vitale parameters van de ABCD en/of info over de AMPLE) extra vermeldt worden in de 'ritbon'. Dit om een zo compleet mogelijk beeld van de situatie/patiënt te krijgen. De antwoorden op de vragen die gesteld worden binnen een protocol leiden tot een inzetcode die weer gekoppeld is aan een urgentie (A1/A2/HA-verwijzing). Afspraak is dat er niet afgeschaald mag worden (bijv. van A1 afschalen naar A2) tenzij dit protocollair kan. Opschalen mag altijd indien de centralist dit nodig vindt. Dit zou uiteraard ook kunnen op basis van aanvullende informatie (bijv. vitale parameters) die een EHBO-er c.q. andere zorgprofessional geeft.

Veel effectiever/efficiënter is het als een evenement aangemeld wordt bij de GHOR en/of de meldkamer zelf. Er komt dan aanvullende informatie over een evenement beschikbaar voor de meldkamer. Hierbij valt te denken aan de omvang van een evenement, aanrijdroutes, ALS/BLS capaciteit dat aanwezig is tijdens het evenement maar bijvoorbeeld ook rechtstreekse uitwisseling van telefoonnummers. Zo kan de organisatie en/of aanwezige hulpverleners direct contact opnemen met de meldkamer voor de aanvraag van een ambulance en kan informatie uitgewisseld worden zonder dat hierbij getrieerd wordt volgens ProQA.
Meldkamer Noord-Nederland (MkNN) is de gezamenlijke 112-meldkamer van politie, brandweer & ambulancezorg in Fryslân, Groningen en Drenthe


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #12 Gepost op: 19 december 2018, 19:54:52
Heel erg bedankt voor het antwoord MKNN. Ik kan mij voorstellen dat het soms een lastige discussie is vanwege onder andere de verschillende niveaus die tussen de verschillende ehbo'ers, maar ook verpleegkundigen bestaat. Het werken van ProQA kan dan soms ook uitkomst bieden bij de aanmelding via een event. Triage via telefoon lijkt mij soms ook best een uitdaging!
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -