Inzetwijziging door ehbogegevens

Auteur Topic: Inzetwijziging door ehbogegevens  (gelezen 6920 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Gepost op: 14 december 2018, 22:45:24
Geachte centralisten,

- Indien een ehbo'er (op een event) extra informatie doorgeeft over de vitale functies aan de 112-meldkamer, wordt hier dan de inzet door gewijzigd? -

Sinds jaren wordt de zin en onzin van het meten van extra gegevens door ehbo'ers bediscusseerd in verschillende forums. Ten voordele wordt er op een gegeven moment vaak de argumentatie gebruikt dat de meldkamer hiermee de inzet kan veranderen van bijvoorbeeld A2 naar A1. Nu werkt de meldkamer ook met een systeem waar de inzetcriteria (mede) door wordt bepaald. Daarom nu de vraag of er iets wordt gedaan met gegevens die een (evenementen)ehbo'er doorgeeft aan de meldkamer. Hiermee doelend op bijvoorbeeld de ademfrequentie, hartfrequentie, bloeddruk, saturatie etc.?

De zin en onzin van het meten door ehbo'ers wil ik in dit topic graag achterwege laten. ;)


- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #1 Gepost op: 15 december 2018, 20:04:15
In mijn ervaringen wordt er  (bij het bellen naar 112) gewoon het ProQA lijstje afgewerkt en wordt er weinig tot niets gedaan met overige door de melder verstrekte medische informatie.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 15 december 2018, 22:17:58
In mijn ervaringen wordt er  (bij het bellen naar 112) gewoon het ProQA lijstje afgewerkt en wordt er weinig tot niets gedaan met overige door de melder verstrekte medische informatie.

Meestal inderdaad, soms zijn er uitzonderingen. Bij hele grote evenementen worden er soms op voorhand afspraken met de meldkamer gemaakt en bijvoorbeeld ook niet met 112 maar een ander meldkamer nummer. Ook wanneer de ehbo organisatie werkt met een eigen meldkamer wordt er soms  afgeweken, al is het dan wellicht ook omdat de persoon die de MKA belt niet zelf bij het slachtoffer in de buurt is.
Daarnaast heb ik ook wel eens de indruk dat wanneer de samenwerking tussen een bepaalde ehbo organisatie en de MKA goed is de MKA ook wat "makkelijker" is. In de zin van, als de melder van organisatie x vraagt om een ambulance, dan weten ze het meestal wel goed, dus sturen we hem ook gewoon gelijk. Dan komen er alleen nog even wat vragen om te bepalen of het a1 of a2 wordt.

Maar over de origine vraag, welke waarde zouden dan de prio kunnen beinvloeden? Emv van 12 is A2, 11 punten is A1?
Het lijkt me dat de prio bepaald wordt op basis van het totaalplaatje, en niet op basis van een enkele meting.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #3 Gepost op: 15 december 2018, 23:30:09
...Het lijkt me dat de prio bepaald wordt op basis van het totaalplaatje, en niet op basis van een enkele meting....

Hoewel een goed uitgevoerde meting met een uiterste m.i. ook tot onrust kan zorgen.. ben ik het daar helemaal mee eens. Het gaat in mijn optiek bijna altijd om combinatie. Echter ik ben dus wel benieuwd hoe de meldkamer daarmee omgaat.

- semi-offtopic - ben ook wel nieuwsgierig naar de 'eigen meldkamer' en of daardoor geen tijdverlies en communicatieproblemen mee ontstaan. Is direct 112 contact niet te prefereren?
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 16 december 2018, 10:14:25
Voor mij als EHBOer in het veld gaat het als ik een melding via de meldkamer van het rode kruis maak veel sneller en vlotter.
We hebben verbinding via een portofoon, dus, hoef niet eerst door te schakelen via Driebergen, heb ook geen last van omgevingsgeluid, of wachten tot er überhaupt opgenomen wordt.

Daarnaast weet onze meldkamer al wie ik ben, waar ik ben en mogelijk weten ze ook al iets over het slachtoffer uit eerdere communicatie. Als ik mijn portofoon skills op orde heb vraag ik in 15 seconden een ambulance aan en kan ik weer verder.  
Vooral in drukke en chaotisch is dat erg fijn.
Daarnaast moet ik onze eigen meldkamer toch ook inlichten, zij regelen zaken als begeleiden van de ambulance naar de exacte locatie, extra hulp, beveiliging, verkeersregelaars etc. Dan zou ik dus 2x een melding moeten doen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #5 Gepost op: 16 december 2018, 10:16:58
Bij grote bedrijven gaat dat trouwens vaak niet anders, ook daar is het protocol vaak dat de interne meldkamer of receptie gebeld wordt en zij de interne hulpverleningsorganisatie opstarten terwijl parallel 112 gebeld wordt.


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #6 Gepost op: 16 december 2018, 11:30:14
Klinkt als een mooi systeem. Ik heb geen ervaring bij het RK. Dank voor de info.
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #7 Gepost op: 16 december 2018, 13:35:52
Hoewel een goed uitgevoerde meting met een uiterste m.i. ook tot onrust kan zorgen.. ben ik het daar helemaal mee eens. Het gaat in mijn optiek bijna altijd om combinatie. Echter ik ben dus wel benieuwd hoe de meldkamer daarmee omgaat.

- semi-offtopic - ben ook wel nieuwsgierig naar de 'eigen meldkamer' en of daardoor geen tijdverlies en communicatieproblemen mee ontstaan. Is direct 112 contact niet te prefereren?

Probeer maar niet met een SBAR te komen als je 112 belt, laat staan met waardes. Dit wijkt teveel af van het uitvraag protocol in de meldkamer. Zoals Ir. zegt zijn er soms voor grote evenementen afwijkende afspraken. in mijn regio moeten alle aanvragen voor ambulances bij grote evenementen via de Evenementen OvD-G.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #8 Gepost op: 16 december 2018, 16:24:38
We hebben iemand van mknn op he forum volgens mij. Misschien wil hij/zij ook reageren?


EGeen

  • Vpk
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 87
Reactie #9 Gepost op: 16 december 2018, 20:49:05
….in mijn regio moeten alle aanvragen voor ambulances bij grote evenementen via de Evenementen OvD-G....

Zou u daar iets meer over kunnen vertellen?

We hebben iemand van mknn op he forum volgens mij. Misschien wil hij/zij ook reageren?

We hebben tegenwoordig zelfs Meldkamer Noord Nederland - Drachten in ons gezelschap  ;D
- Bijdragen zijn op persoonlijke titel -