GRIP 2 Zeer grote brand (vliegvuur door vreugdevuur) Strandweg - Den Haag 01-01-2019

Auteur Topic: GRIP 2 Zeer grote brand (vliegvuur door vreugdevuur) Strandweg - Den Haag 01-01-2019  (gelezen 30629 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

bart007

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,201
https://denhaag.raadsinformatie.nl/document/7206004/1/RIS301538%20Opzet%20onafhankelijk%20onderzoek%20t_b_v_%20evaluatie%20vreugdevuur%20Scheveningen

Citaat
Onderzoeksopdracht
De onderzoeksopdracht wordt volgende week in opdracht van het college verstrekt en aan uw raad
toegezonden. Hierin zullen alle vragen die leven bij de driehoek en het college en de schriftelijke
vragen van de gemeenteraad worden meegenomen. Ook een feitenrelaas is onderdeel van het
onderzoek.


de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet




Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
&feature=youtu.be
Uitspraken op persoonlijke titel


Fletwed

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 995
Citaat
Tot slot wil ik benadrukken dat ik met kracht afstand neem van de suggestie dat de
Haagse driehoek zich bij besluiten laat leiden door angst of dreigende taal. In het
driehoeksoverleg ter voorbereiding op de jaarwisseling is niet gesproken over het al dan
niet afgelasten van de vuren in relatie tot ongeregeldheden. Op oudejaarsdag heeft de
driehoek, op basis van alle informatie die toen beschikbaar was, besloten dat het veilig
was om de vuurstapels aan te steken. Met de kennis van nu blijkt dat anders te liggen.

Bron: Aanvullende raadsmededeling vreugdevuur Scheveningen, aan Gemeenteraad Den Haag, 2 januari 2019.

Had ik al zien aankomen, toen keihard beweren dat ze zich niet laten leiden door angst of dreigende taal... en dan wat nu blijkt, toch... Benieuwd wat hieruit voortkomt.

Bron: https://denhaag.raadsinformatie.nl/dossiers/36841


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Bron: Aanvullende raadsmededeling vreugdevuur Scheveningen, aan Gemeenteraad Den Haag, 2 januari 2019.

Had ik al zien aankomen, toen keihard beweren dat ze zich niet laten leiden door angst of dreigende taal... en dan wat nu blijkt, toch... Benieuwd wat hieruit voortkomt.

Bron: https://denhaag.raadsinformatie.nl/dossiers/36841

De gemeente leeft waarschijnlijk in de hoop dat naarmate het onderzoek langer duurt de commotie minder zal worden.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Citaat
Tot slot wil ik benadrukken dat ik met kracht afstand neem van de suggestie dat de
Haagse driehoek zich bij besluiten laat leiden door angst of dreigende taal. In het
driehoeksoverleg ter voorbereiding op de jaarwisseling is niet gesproken over het al dan
niet afgelasten van de vuren in relatie tot ongeregeldheden. Op oudejaarsdag heeft de
driehoek, op basis van alle informatie die toen beschikbaar was, besloten dat het veilig
was om de vuurstapels aan te steken.
Met de kennis van nu blijkt dat anders te liggen.

Bron: Aanvullende raadsmededeling vreugdevuur Scheveningen, aan Gemeenteraad Den Haag, 2 januari 2019.


De vraag moet nu natuurlijk zijn, of bij al die beschikbare informatie ook een advies van de brandweer zat. De Driehoek gaat over de openbare orde en niet over de openbare veiligheid.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Als je de berichten zo leest vraag ik me af in hoeverre de gemeente nog iets te vertellen heeft bij een evenement zoals dit. Als ik zo lees gebeurd er nogal wat, wat de gemeente eerst ontkent, en later schoorvoetend erkend. En krijg ik sterk de indruk dat de bouwers/organisatie redelijk wat "macht" (mis)gebruiken, waardoor de gemeente met de rug tegen de muur staat. Beloofd wat voor komende jaarswisseling.


Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Als je de berichten zo leest vraag ik me af in hoeverre de gemeente nog iets te vertellen heeft bij een evenement zoals dit. Als ik zo lees gebeurd er nogal wat, wat de gemeente eerst ontkent, en later schoorvoetend erkend. En krijg ik sterk de indruk dat de bouwers/organisatie redelijk wat "macht" (mis)gebruiken, waardoor de gemeente met de rug tegen de muur staat. Beloofd wat voor komende jaarswisseling.

Zeker, de vreugdevuren zijn in 2014 bestempeld als cultureel erfgoed en dat schaf je niet zomaar af.... Beetje vergelijkbaar met de paasvuren in het oosten van het land. Of het nou code rood / code droog is of niet, de paasvuren gaan altijd door. Ik heb het wel meegemaakt dat code rood de vrijdag voor Pasen spontaan code oranje werd zonder dat er een druppel regen gevallen was, om vervolgens na de Pasen weer  code rood te worden....


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Zeker, de vreugdevuren zijn in 2014 bestempeld als cultureel erfgoed en dat schaf je niet zomaar af....

In 2016 riep de toenmalige burgemeester Van Aartsen al dat "de risico's rond de vreugdevuren onacceptabel en onverantwoord" waren omdat er geen afspraken gemaakt konden worden met de bouwers. Als blijkt dat die inderdaad opnieuw de regels overtreden is Krikke tot tweemaal aan toe niet bereid om te handhaven. En dat terwijl ze nog geen half jaar geleden zei dat "mede door de onvoorspelbaarheid van het weer" de locatie bij Scheveningen alleen verantwoord is "onder strikte veiligheidsmaatregelen". Ze praat dus wel mooi, maar daadkracht of inzicht kunnen we haar niet toeschrijven.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Zeker, de vreugdevuren zijn in 2014 bestempeld als cultureel erfgoed en dat schaf je niet zomaar af.... Beetje vergelijkbaar met de paasvuren in het oosten van het land. Of het nou code rood / code droog is of niet, de paasvuren gaan altijd door. Ik heb het wel meegemaakt dat code rood de vrijdag voor Pasen spontaan code oranje werd zonder dat er een druppel regen gevallen was, om vervolgens na de Pasen weer  code rood te worden....
De vuren hoeven niet te verdwijnen, ik denk juist dat het strand een prima plaats daarvoor is. Maar dat het geheel uit de hand is gelopen, en de gemeente geen kans krijgt om te handhaven omdat de bouwers/organisatie vindt dat zij niet aan de regels hoeven te houden. En er anders blijkbaar dreigementen volgen. Cultureel erfgoed prima, maar ook daar zijn regels voor.