Bevoegdheden aspirant tijdens opleiding

Auteur Topic: Bevoegdheden aspirant tijdens opleiding  (gelezen 10013 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

berndw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Gepost op: 8 januari 2019, 09:20:23
Beste lezers,

ik vroeg me af welke bevoegdheden je hebt tijdens de opleiding. Dus voornamelijk tijdens de praktijkperiodes op straat. Ben je bijvoorbeeld in Tertiel 3 (eerste echte praktijkperiode als ik het goed heb) al opgeleid voor div. geweldsmiddelen? Wapenstok/pepperspray bijv.
Kan iemand van de ervaringsdeskundigen dit misschien ophelderen? Dank.


Aspirant niveau 3, Rotterdam.


Wolfs

  • HAP, eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2019, 11:40:00
Vanaf de eerste praktijkstage van 4 maanden heb je in principe alle geweldsmiddelen. Dus je dienstwapen, wapenstok en pepperspray. De eerste stage ben je voornamelijk bezig met intake & service.
De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.


stubby

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 72
Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2019, 12:28:22
Vanaf de eerste praktijkstage van 4 maanden heb je in principe alle geweldsmiddelen. Dus je dienstwapen, wapenstok en pepperspray. De eerste stage ben je voornamelijk bezig met intake & service.

Sterker nog, vanaf de blauwe maand (eind tertiel 1) heb je je pepperspray, wapenstok, handboeien en portofoon al.
Wapen nog niet, de schietlessen komen in tertiel 2.


berndw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2019, 15:20:57
Ok dat is sneller dan ik gedacht had. Nou prima! Bedankt voor jullie antwoorden.
Aspirant niveau 3, Rotterdam.


Tvl900

  • Politiekundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2019, 16:38:44
In de schoolperiodes daarentegen heb je geen bevoegdheden. Dat is uitsluitend tijdens de praktijktertielen/ kwartielen.


berndw

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2019, 17:12:43
In de schoolperiodes daarentegen heb je geen bevoegdheden. Dat is uitsluitend tijdens de praktijktertielen/ kwartielen.

Helder. Logisch ook :)
Aspirant niveau 3, Rotterdam.


GJK

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2019, 18:45:44
In de schoolperiodes daarentegen heb je geen bevoegdheden. Dat is uitsluitend tijdens de praktijktertielen/ kwartielen.

Bron? Bij mijn weten ben je na je beëdiging een bevoegd opsporingsambtenaar. Of het wenselijk is in die hoedanigheid op te treden is een andere vraag..


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2019, 19:09:59
Tijdens de schoolperiodes ben je niet bevoegd voor je geweldsmiddelen:

Citaat
Ambtsinstructie:
Artikel 1
1 In dit besluit wordt verstaan onder ambtenaar:

a. de ambtenaar van politie, bedoeld in artikel 2, onder a, c en d, van de Politiewet 2012;

b. de ambtenaar van politie, bedoeld in artikel 2, onder b, van de Politiewet 2012 voor zover het betreft de artikelen 1 en 2, hoofdstuk 5; In hoofdstuk 6 van dit besluit wordt onder ambtenaar mede verstaan de ambtenaar van politie, bedoeld in artikel 2, onder b, van de Politiewet 2012, dan wel een andere persoon, voor zover die ambtenaar van politie of die persoon tevens buitengewoon opsporingsambtenaar is en door de korpschef is belast met de verzorging van ingeslotenen.

c. degene die is benoemd tot adspirant voor de duur dat hij de praktijkstage volgt;

d. de militair van de Koninklijke marechaussee in de uitvoering van de politietaken, bedoeld in artikel 4, eerste lid, van de Politiewet 2012;

e. de militair van de krijgsmacht, bedoeld in artikel 58, eerste lid, en artikel 59 van de Politiewet 2012.

Artikel 4
Het gebruik van een geweldmiddel is uitsluitend toegestaan aan een ambtenaar:

a. aan wie dat geweldmiddel rechtens is toegekend, voor zover hij optreedt ter uitvoering van de taak met het oog waarop het geweldmiddel hem is toegekend, en

b. die in het gebruik van dat geweldmiddel is geoefend.

Je bent wel gewoon beëdigd opsporingsambtenaar. Je mag dus gewoon proces-verbaal opmaken. In artikel 7 lid 1 Politiewet 2012 (de daadwerkelijke geweldsbevoegdheid) staat niets over een andere status voor de aspirant. Je bent dus wel bevoegd tot het gebruik van geweld. Alleen het geweld dat je gebruikt kan niet meer eenvoudig afgedaan worden als conform ambtsinstructie maar zal tot extra vragen leiden.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


GJK

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2019, 20:42:48
Duidelijk. Dankjewel!


Tvl900

  • Politiekundige
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 22
Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2019, 22:25:53
Je bevoegdheden om geweld te gebruiken zijn er volgens artikel 1 onder C van de ambtsinstructie alleen voor de aspirant voor de duur van je praktijkstage. Gebruik je geweld in de schooltertielen dan overtreed je dus de ambtsinstructie.

Ik zou er maar even goed naar kijken voordat je meent bevoegdheden te hebben.....