Lucas inzetten bij Trauma/Zwangere patiënten

Auteur Topic: Lucas inzetten bij Trauma/Zwangere patiënten  (gelezen 7029 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Herman1976

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Gepost op: 28 januari 2019, 17:27:28
Beste mensen,
In de gebruiksaanwijzingen van de Lucas 2 en 3 staat niets beschreven wat te doen bij Trauma patiënten en zwangere vrouwen t.a.v. de contra indicatie. Onlangs een OHCA gehad, motorrijder. Deze mocht van de SEH arts geen Lucas hebben. Mijn vraag aan de deskundigen hier de vraag wat de richtlijnen zijn t.a.v. gebruik lucas bij trauma patiënten en zwangere vrouwen. Omdat de firma hier niks over beschrijft en de meningen van intern deskundigen nogal varieert, went ik mij tot jullie. Waarom wel of niet de Lucas inzetten bij Trauma/Zwangere patiënten.

Gr,




Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #1 Gepost op: 1 februari 2019, 20:32:22
Beste mensen,
In de gebruiksaanwijzingen van de Lucas 2 en 3 staat niets beschreven wat te doen bij Trauma patiënten en zwangere vrouwen t.a.v. de contra indicatie. Onlangs een OHCA gehad, motorrijder. Deze mocht van de SEH arts geen Lucas hebben. Mijn vraag aan de deskundigen hier de vraag wat de richtlijnen zijn t.a.v. gebruik lucas bij trauma patiënten en zwangere vrouwen. Omdat de firma hier niks over beschrijft en de meningen van intern deskundigen nogal varieert, went ik mij tot jullie. Waarom wel of niet de Lucas inzetten bij Trauma/Zwangere patiënten.

Gr,

Ik ken de bijlages niet maar het enige wat ik weet is dat in elke reanimatie setting (trauma, zwanger, respiratoir, cardiaal) BLS het aller belangrijkst is. Als je geen Lucas gebruikt, ga je manueel thorax compressies geven. Dit is praktisch hetzelfde maar minder effectief. Ik zie dus geen reden waarom je de Lucas niet zou kunnen/willen/mogen gebruiken.

Bij de traumatische reanimaties waar ik bij ben geweest is de Lucas gewoon gebruikt


apoo

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • AVP
Reactie #2 Gepost op: 1 februari 2019, 23:16:19
Ik zou geen gebruik maken van de LUCAS zolang er geen peri-mortem sectio is uitgevoerd en zolang de indicatie tot een thoracotomie nog bestaat.


112WS18

  • Verpleegkundige/HAP-chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 247
Reactie #3 Gepost op: 7 februari 2019, 00:46:43
Officiële antwoord van de producent is "nee".
Weinig onderzoek naar gedaan, komt omdat het op ethisch vlak lastig is en er weinig zwangere patiënten zijn die de LUCAS nodig hebben.

Volgend stukje komt uit een van onderstaande artikelen: "That being said, the reality is that prehospital agencies can and do use it for these patients on occasion". "The thing that makes using this device a little more challenging is that, to optimize blood pressure, late term pregnant patients need to have the uterus rolled off of the vena cava. This means tipping the patient to her left." (1).

Volgens de producent moeten de huidige richtlijnen (AHA of ERC) aangehouden worden. Staat helaas niets over mechanische CPR bij zwangere vrouwen (2).

(1)https://thetraumapro.com/2016/05/23/the-lucas-cpr-device-and-pregnancy/
(2)https://www.physio-control.com/uploadedFiles/Physio85/Contents/Helmsley_Resources/LUCAS%203%20Instructor%20Guidebook%203331158_A_LR.PDF

Eigenlijk best wel jammer dat hier zo weinig over bekend is.