Rangonderscheidingstekens bij politie ZIN of ONZIN

Auteur Topic: Rangonderscheidingstekens bij politie ZIN of ONZIN  (gelezen 26669 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Gepost op: 25 februari 2019, 09:26:04
Wat is jullie mening over het niet dragen van de rangonderscheidingstekens? Zie ik ook steeds vaker gebeuren.
Tsja, je kan er een fundamentelere discussie over voeren waarom ze er zijn. In feite zijn het verkapte salarisschaal aanduidingen. Met alle zij-instromers en lokale verschillen zeggen streepjes, bloemkolen en kroontjes nog vrij weinig. Uiteindelijk gaat het om leiderschap als het erop aankomt. Ik heb al bij verschillende kleinere en grotere incidenten de lakens uitgedeeld, terwijl ik toch maar twee streepjes op mijn schouder heb.

Tenzij natuurlijk een OVD-P erbij komt kijken maar die is te herkennen aan een groen hesje


Hobby Bobby eenheid Den Haag


Citroen

  • Nationale Politie
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • Better safe than sorry
Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2019, 12:30:06
Tsja, je kan er een fundamentelere discussie over voeren waarom ze er zijn. In feite zijn het verkapte salarisschaal aanduidingen. Met alle zij-instromers en lokale verschillen zeggen streepjes, bloemkolen en kroontjes nog vrij weinig. Uiteindelijk gaat het om leiderschap als het erop aankomt. Ik heb al bij verschillende kleinere en grotere incidenten de lakens uitgedeeld, terwijl ik toch maar twee streepjes op mijn schouder heb.

Tenzij natuurlijk een OVD-P erbij komt kijken maar die is te herkennen aan een groen hesje

Toch zit de organisatie zo in elkaar dat je gewoon te luisteren hebt naar iemand die hoger in rang is, of het nou een zij-instromer is of niet. (Zij-instromers moeten ook gewoon voldoen aan eisen).
Al mijn uitspraken zijn op persoonlijke titel en kunnen nooit gelinkt worden aan welke organisatie dan ook.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2019, 12:57:13
Toch zit de organisatie zo in elkaar dat je gewoon te luisteren hebt naar iemand die hoger in rang is, of het nou een zij-instromer is of niet. (Zij-instromers moeten ook gewoon voldoen aan eisen).
En volgens mij is dat precies ket kip-ei verhaal wat ik bedoel dat best eens bediscussieerd mag worden ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2019, 19:44:27
Het is geen kip-ei verhaal, je bent gewoon verplicht je rang onderscheidingstekens te dragen. Bovendien zegt het nog heel veel of ik tegen een aspirant praat, een vrijwilliger c.q. surveillant of brigadier.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Wolfs

  • HAP, eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2019, 21:05:04
Het is geen kip-ei verhaal, je bent gewoon verplicht je rang onderscheidingstekens te dragen. Bovendien zegt het nog heel veel of ik tegen een aspirant praat, een vrijwilliger c.q. surveillant of brigadier.
Mee eens!
De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.


guest16442

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2019, 23:02:53
een vrijwilliger c.q. surveillant.
Hue? Niet iedere vrijwilliger is surveillant en niet iedere surveillant is vrijwilliger.


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2019, 09:48:51
Het is geen kip-ei verhaal, je bent gewoon verplicht je rang onderscheidingstekens te dragen. Bovendien zegt het nog heel veel of ik tegen een aspirant praat, een vrijwilliger c.q. surveillant of brigadier.
Ik zal de laatste zijn die zonder strepen buiten rondhuppelt hoor! Ik hou van mijn 2 streepjes, bewust voor gekozen om op die manier mijn werk te doen en niet met bloemkolen
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2019, 11:57:12
Het is geen kip-ei verhaal, je bent gewoon verplicht je rang onderscheidingstekens te dragen. Bovendien zegt het nog heel veel of ik tegen een aspirant praat, een vrijwilliger c.q. surveillant of brigadier.
Geheel eens met het eerste deel, een stuk minder met het laatste.
Tegenwoordig zeggen de ROT's bij de politie steeds minder over de kennis en kunde van de drager.
Er lopen vrijwilligers rond op niveau 2 die een HBO studie afgerond hebben en gemiddeld 3 diensten per week draaien. Tegelijkertijd lopen er genoeg inspecteurs en brigadiers die maar wat aanmodderen. Ook het verschil tussen agent en hoofdagent begint zijn waarde te verliezen, nu is besloten niet meer op niveau 4 te werven maar enkel nog niveau 3 ivm doorstroomperspectief.
Dus of het echt nog heel veel zegt...


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2019, 16:07:23
Geheel eens met het eerste deel, een stuk minder met het laatste.
Tegenwoordig zeggen de ROT's bij de politie steeds minder over de kennis en kunde van de drager.
Er lopen vrijwilligers rond op niveau 2 die een HBO studie afgerond hebben en gemiddeld 3 diensten per week draaien. Tegelijkertijd lopen er genoeg inspecteurs en brigadiers die maar wat aanmodderen. Ook het verschil tussen agent en hoofdagent begint zijn waarde te verliezen, nu is besloten niet meer op niveau 4 te werven maar enkel nog niveau 3 ivm doorstroomperspectief.
Dus of het echt nog heel veel zegt...
En dat is ook een beetje mijn punt. Bij ons wordt bij IBT al aangeleerd dat bij het werken in groepsverband (lees: in linie) het niet de hoogste in rang te zijn die de linie aan stuurt. Een wijkagent is brigadier of inspecteur en ik twijfel ook niet aan hun kunst en kunde als wijkagent, maar het verschilt per persoon of ze die rang 'kunnen waarmaken' als het om meer operationele zaken gaat.

Als VP'er mag ik natuurlijk niet worden ingezet worden op de noodhulp. Toen één van de WOE's samen met een zij instroom inspecteur de wagen mochten bemannen mochten wij vervolgens er achteraan om te vertellen hoe het administratief moest worden vastgelegd en wat er gedaan moest worden.

Ik kan me ook zeker voorstellen dat bij de filmpjes van JW hij er wellicht voor kiest om niet zichtbaar te zijn in de rang van brigadier (?) juist om niet de verwachting te scheppen dat hij de lakens gaat uitdelen.

Maar misschien heb ik een verkeerd zicht op de werkelijkheid hoor  ;)
Hobby Bobby eenheid Den Haag


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2019, 20:11:35
Hue? Niet iedere vrijwilliger is surveillant en niet iedere surveillant is vrijwilliger.

Daarom ook de 'casu quo' wat betekent 'in het andere geval'. Kortom een vrijwilliger of surveillant  :)

Dat de hoogste in rang niet altijd de linie hoeft aan te sturen klopt, een ervaren groepscommandant in de ME kan dat soms beter als de gemiddelde ovd-p. Feit is wel dat de hoogste in rang formeel gewoon verantwoordelijk is voor het groepsoptreden (tenzij de lagere in rang een formele rol heeft).

Wat we niet moeten vergeten is dat de rangen ook veel kunnen zeggen: wel of geen executieve status, wel of geen opsporingsbevoegdheid, in opleiding, HovJ etc.
Dat het verschil in niveau tussen 3 en 4 vervaagt ben ik ook niet eens, de N4 heeft namelijk wel degelijk meer in zijn/haar rugzakje zitten en mag ook meer (bijvoorbeeld op gebied van zeden). Een ervaren niveau 3 wordt vanzelf hoofdagent, wat dus aangeeft dat deze collega OF meer opleiding heeft genoten OF een ervaren diender is.

De brigadier heeft in vrijwel alle gevallen coördinerende taken of is wijkagent en daarmee verantwoordelijk voor een gebied. De inspecteur is vrijwel altijd HovJ en heeft daarmee ook weer meer bevoegdheden etc.

MAAR het zal de burger een worst wezen, als ze maar geholpen worden. Al kennen de boefjes de rangen vaak goed en weten ze precies wie ze moeten benaderen  :o
Daarbij geeft de wet ook bevoegdheden die gekoppeld zijn aan de rang of aan de 'meerdere'. Kortom, in een organisatie zoals die van ons vind ik het belangrijk om onderscheid te blijven maken en de ROT's gewoon te dragen. Ze horen bij het werk en zeggen wel degelijk iets over de persoon in het uniform (uitzonderingen daargelaten).
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.