Rangonderscheidingstekens bij politie ZIN of ONZIN

Auteur Topic: Rangonderscheidingstekens bij politie ZIN of ONZIN  (gelezen 26658 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #20 Gepost op: 8 maart 2019, 09:27:49
Alleen leveren die vaak betere wapens op....  0098
Dus doen  ;D?
Hobby Bobby eenheid Den Haag


Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #21 Gepost op: 8 maart 2019, 10:38:35
Maar inderdaad, zou erg mooi zijn maar praktisch niet echt uitvoerbaar. Volgensmij moeten we dan ook meer naar een defensie-achtig systeem, waarbij je spreekt van een 1e brigadier, 2e brigadier etc.

En ook dit zegt niet alles. Als iemand bij ons zijn ervaringsrang (bijvoorbeeld wachtmeester 1e klasse) heeft ‘verdiend’ met zijn functies op de grens op Schiphol, wil nog niet zeggen dat hij vakbekwaam is binnen de militaire politiezorg. Zelfde geldt voor de hogere onderofficiersrangen. Ligt echt aan het vakgebied waar je hebt gewerkt.

Aan de andere kant is het wel gebruikelijk dat men veel verschillende functies draait, vandaar dat we er vanuit kunnen gaan dat opperwachtmeesters en adjudanten ruime ervaring hebben binnen verschillende vakgebieden.
Uitspraken op persoonlijke titel


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #22 Gepost op: 8 maart 2019, 11:28:11
In het grijze verleden kwam je bijvoorbeeld op Schiphol agenten van de RP te Water tegen, te onderscheiden aan de ankertjes.
Tegenwoordig zit een politieagent de ene keer op de trein, in een voertuig, dan weer op een paard en dan weer op een vaartuig. Je kunt van die agenten niet meer verwachten dat zij op alle markten thuis kunnen zijn.


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #23 Gepost op: 22 maart 2019, 11:55:37
Misschien kunnen we nog wat leren van de game industrie, experience points op een digitaal schermpje  :P

Sit systeem bestaat in de US al heel lang. Het heet “service Stripes” en men krijgt vaak een extra balk bij 5 dienstjaren  op de mouw gespeld. (Overigens komt dit oorspronkelijk vanuit Frankrijk).

Zou een prima systeem zijn. Kan je dus aan aflezen wat voor rang iemand is (dwz operationele verantwoordelijkheid) maar ook hoelang iemand al in dienst is.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #24 Gepost op: 31 maart 2019, 15:52:20
Dat is ook echt wel lokaal verschillend. Bij ons in de eenheid zijn er heel veel inspecteurs die noch HoVJ noch OVDP zijn, of HoVJ's die niet OVDP zijn en vice versa.
Een inspecteur die wel HOVJ is maar geen OVD-P kan ik me voorstellen. Maar ik heb nog nooit van een OVD-P gehoord die geen HOVJ is. Lopen die bij jullie rond?

Ben wel erg benieuwd hoe die invulling geeft aan zijn functie dan.


PWB

  • Senior GGP A’dam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,079
Reactie #25 Gepost op: 31 maart 2019, 16:06:26
Een inspecteur die wel HOVJ is maar geen OVD-P kan ik me voorstellen. Maar ik heb nog nooit van een OVD-P gehoord die geen HOVJ is. Lopen die bij jullie rond?

Ben wel erg benieuwd hoe die invulling geeft aan zijn functie dan.
weet niet of dat wel kan.
In Amsterdam moet je als ovdp ook hovj zijn.
Al mijn bijdragen op dit forum zijn volledig op eigen titel.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #26 Gepost op: 31 maart 2019, 16:36:29
weet niet of dat wel kan.
Dat kan niet. Was om die reden ook een retorische vraag ;)

Heb wel eens van een situatie gehoord van een HOVJ die zijn her-certificeringstoets niet gehaald had, maar wel OVD-P diensten draaide. Dan heb je dus als het ware een tandloze tijger die wanneer er bevoegdheden toegepast moeten worden een collega moet gaan bellen. Niemand die daar gelukkig van wordt.


Mister81

  • Senior Handhaver - Praktijk begeleider HTV
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 30
Reactie #27 Gepost op: 9 juni 2019, 22:31:47
Bij mijn werkgever de gemeente gaan ze nu van gemeentelogo over naar R.O.T´s voor de boa´s., het staat wel professioneel maar ben ik wel bang voor haantjes gedrag bij meer strepen. Als ik de politie collega´s zo lees is de sfeer onder de collega´s wat informeler dan bij handhaving waar de leiding altijd bij een senior of teamleider ligt. Het heeft voor en nadelen. Tegenwoordig is het wel lastiger te zien bij het dragen van de polo en het vest, de rangen zitten dan onder het vest.  
Je goede daden worden vaak vergeten, je fouten meestal niet.