Brancherichtlijn politie

Auteur Topic: Brancherichtlijn politie  (gelezen 5089 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Gepost op: 16 maart 2019, 14:51:38
Er is een nieuwe brancherichtlijn vastgesteld, voor zover ik kan zien is deze nog niet formeel actief. Paar zaken die zijn toegevoegd:

- Onder dringende taak wordt nu ook verstaan een ernstige verstoring van de rechtsorde (voorheen alleen verstoring openbare orde);
- Knipperende koplampen zijn expliciet verboden tijdens duisternis
- Politieambtenaar mag in uitzonderlijke gevallen zelf bepalen om O&G te voeren en moet hierover achteraf verantwoording afleggen;
- De toestemming mag alleen nog door een centralist van het OC gegeven worden, niet meer door een operationeel leidinggevende;

Vooral de laatste vind ik vreemd. In de praktijk betekent dit dat een commandant van ME/AE/VE/BE/Flex, die lang niet altijd rechtstreeks op het OC zitten, eerst moet bellen naar het OC voor het rijden met toestemming.  Ook de ovd-p mag hier niets meer van vinden.
Alleen de verantwoordelijkheid leggen bij de bestuurder vind ik niet fair.

Nog anderen die wijzigingen of bijzonderheden hebben mbt de nieuwe brancherichtlijn?


Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


guest12006

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 17 maart 2019, 00:01:37
- Knipperende koplampen zijn expliciet verboden tijdens duisternis
Erg 'fijn' ook dat deze bij de nieuwe dienstvoertuigen standaard aangaan wanneer blauw-blauw wordt ingeschakeld. Ik merk dat een hoop collega's toch uit onwetendheid vergeetachtigheid ze bij duisternis aan laten staan...  ::)


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2019, 18:24:02
Er is een nieuwe brancherichtlijn vastgesteld, voor zover ik kan zien is deze nog niet formeel actief. Paar zaken die zijn toegevoegd:

- Onder dringende taak wordt nu ook verstaan een ernstige verstoring van de rechtsorde (voorheen alleen verstoring openbare orde);
- Knipperende koplampen zijn expliciet verboden tijdens duisternis
- Politieambtenaar mag in uitzonderlijke gevallen zelf bepalen om O&G te voeren en moet hierover achteraf verantwoording afleggen;
- De toestemming mag alleen nog door een centralist van het OC gegeven worden, niet meer door een operationeel leidinggevende;

Vooral de laatste vind ik vreemd. In de praktijk betekent dit dat een commandant van ME/AE/VE/BE/Flex, die lang niet altijd rechtstreeks op het OC zitten, eerst moet bellen naar het OC voor het rijden met toestemming.  Ook de ovd-p mag hier niets meer van vinden.
Alleen de verantwoordelijkheid leggen bij de bestuurder vind ik niet fair.

Nog anderen die wijzigingen of bijzonderheden hebben mbt de nieuwe brancherichtlijn?

De definitie van een dringende taak is niet opgenomen in de brancherichtlijn maar in artikel 2 van de Regeling optische en geluidssignalen.
Dit artikel is sinds de invoering in 2009 niet gewijzigd en luid al die tijd als volgt:
Citaat
Er is slechts sprake van een dringende taak als bedoeld in artikel 29, eerste lid, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, en in artikel 1, eerste lid, in geval van:

a. een voor de mens levensbedreigende situatie die directe hulp van de betrokken hulpverleningsdiensten vergt;

b. het voorkomen van een voor de mens levensbedreigende situatie of een situatie waarin ernstige schade aan gebouwen of goederen ontstaat;

c. een ernstige verstoring van de openbare orde of de rechtsorde, waarvoor een directe en snelle inzet noodzakelijk is.

Knipperende koplampen waren altijd al expliciet verboden tijdens duisternis:
Citaat
Rvv 1990 art. 29 lid 2
De in het eerste lid genoemde bestuurders mogen aanvullend op de in dat lid bedoelde verlichting overdag knipperende koplampen voeren.

Rvv 1990 art 31
Signalen mogen niet worden gegeven en de in artikel 30c bedoelde herkenningstekens mogen niet worden gevoerd in andere gevallen of op andere wijze dan bij of krachtens de artikelen in deze paragraaf is bepaald.

De laatste twee punten van je opsomming vind ik erg interessant, en ergens ook wel tegenstrijdig met elkaar.
Of zal het zelf mogen bepalen juist een verbreding zijn van het bepalen door de operationeel leidinggevende? Dit was voorheen namelijk ook al in uitzonderlijke gevallen.

Ik ben benieuwd naar de bron. Ik heb even op inter- en intranet gezocht, maar hier niks over kunnen vinden.
Wel heb ik laatst eens iets gelezen over de snelheid op de vluchtstrook; dit zou gelijk zijn getrokken met de richtlijnen van andere disciplines: max 50 op de vluchtstrook.


KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #3 Gepost op: 17 maart 2019, 21:32:05
Vooral de laatste vind ik vreemd. In de praktijk betekent dit dat een commandant van ME/AE/VE/BE/Flex, die lang niet altijd rechtstreeks op het OC zitten, eerst moet bellen naar het OC voor het rijden met toestemming.  Ook de ovd-p mag hier niets meer van vinden.
Alleen de verantwoordelijkheid leggen bij de bestuurder vind ik niet fair.

Er is 'vaak' een centralist aanwezig bij grote(re) inzetten, al dan niet op afstand toch?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2019, 21:07:56
De definitie van een dringende taak is niet opgenomen in de brancherichtlijn maar in artikel 2 van de Regeling optische en geluidssignalen.
Dit artikel is sinds de invoering in 2009 niet gewijzigd en luid al die tijd als volgt:

Excuses voor m'n late reactie, je hebt deels gelijk. De regeling is na 2009 wel degelijk aangepast, namelijk in 2017.
Los daarvan staat in artikel 2 van de regeling de aanvulling 'of de rechtsorde' genoemd. Kijk je naar onze huidige brancherichtlijn (hoofdstuk 4) dan staat ook daar de dringende taak benoemd, echter... daar staat 'de rechtsorde' niet specifiek genoemd. Dat is nu dus aangepast.

Hetzelfde geldt voor de knipperende koplampen, die zijn specifiek benoemd in de nieuwe brancherichtlijn.

Citaat
Ik ben benieuwd naar de bron. Ik heb even op inter- en intranet gezocht, maar hier niks over kunnen vinden.
Ik heb het gelezen in de interne stukken van de OR, vervolgens heb ik ze gemaild omdat ik er ook nergens iets van kon vinden. Heb daarop alle stukken ontvangen, inclusief wat begeleidende stukken van OR/Korpsleiding. Als je in een PB je dienstnummer geeft, zal ik alles doorsturen.
Er komt nog interne communicatie

Citaat
Wel heb ik laatst eens iets gelezen over de snelheid op de vluchtstrook; dit zou gelijk zijn getrokken met de richtlijnen van andere disciplines: max 50 op de vluchtstrook.
Dat is helemaal juist en staat er inderdaad specifiek in. Mbt de 'toestemming', dat is niet tegenstrijdig. Het OC bepaalt, behalve in uitzonderlijke gevallen. Wat dan uitzonderlijk is, is de vraag....

Er is 'vaak' een centralist aanwezig bij grote(re) inzetten, al dan niet op afstand toch?
Neehoor, denk aan inzet van bijzondere clubjes zoals het OG/VE/Flexteam die op aparte gespreksgroepen werken. Dan moet je eerst schakelen of bellen naar het OC.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #5 Gepost op: 25 maart 2019, 13:24:01
Excuses voor m'n late reactie, je hebt deels gelijk. De regeling is na 2009 wel degelijk aangepast, namelijk in 2017.
Los daarvan staat in artikel 2 van de regeling de aanvulling 'of de rechtsorde' genoemd. Kijk je naar onze huidige brancherichtlijn (hoofdstuk 4) dan staat ook daar de dringende taak benoemd, echter... daar staat 'de rechtsorde' niet specifiek genoemd. Dat is nu dus aangepast.

Hetzelfde geldt voor de knipperende koplampen, die zijn specifiek benoemd in de nieuwe brancherichtlijn.
Ik heb het gelezen in de interne stukken van de OR, vervolgens heb ik ze gemaild omdat ik er ook nergens iets van kon vinden. Heb daarop alle stukken ontvangen, inclusief wat begeleidende stukken van OR/Korpsleiding. Als je in een PB je dienstnummer geeft, zal ik alles doorsturen.
Er komt nog interne communicatie
Dat is helemaal juist en staat er inderdaad specifiek in. Mbt de 'toestemming', dat is niet tegenstrijdig. Het OC bepaalt, behalve in uitzonderlijke gevallen. Wat dan uitzonderlijk is, is de vraag....
Neehoor, denk aan inzet van bijzondere clubjes zoals het OG/VE/Flexteam die op aparte gespreksgroepen werken. Dan moet je eerst schakelen of bellen naar het OC.

Bedankt voor je verduidelijking! Ik ben benieuwd, ik stuur je even een PB  ;)


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #6 Gepost op: 30 maart 2019, 12:39:31
En inmiddels is de vernieuwde brancherichtlijn ook intern gepubliceerd
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.