Inzet koelbaden op evenementen

Auteur Topic: Inzet koelbaden op evenementen  (gelezen 12543 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #20 Gepost op: 7 april 2019, 20:57:12
Er worden in dit topic een hoop aannames gedaan :(

De Medische Dienst Rode Kruis levert ondersteuning aan het medical team met o.a. voertuigen. Niets meer of minder.

In hoeverre klopt mijn post niet met wat jij zegt?

Eerder wordt door iemand gezegd dat Rode Kruis het doet, iemand anders reageert dat het Medical Team het doet, en ik (en dat is inderdaad een aanname) geef aan dat het toch prima beide kan zijn. Ik zie die post niet zozeer botsen.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #21 Gepost op: 7 april 2019, 20:59:29
Wel erg naar om te lezen dat er een deelnemer is overleden en 3 reanimaties zijn geweest.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #22 Gepost op: 7 april 2019, 22:07:13
In hoeverre klopt mijn post niet met wat jij zegt?

Eerder wordt door iemand gezegd dat Rode Kruis het doet, iemand anders reageert dat het Medical Team het doet, en ik (en dat is inderdaad een aanname) geef aan dat het toch prima beide kan zijn. Ik zie die post niet zozeer botsen.

Ik heb het niet specifiek over jouw post. Meer de tendens in dit topic.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


joop_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #23 Gepost op: 8 april 2019, 11:13:24
In de uitzending van 2 maart  van radio 1 programma Spraakmakers. lichte Mario Kadiks het toe."Bij de finish van de marathon van Rotterdam staat zondag voor het eerst een koelbad voor hardlopers die een hitteberoerte krijgen. "
Als je het nog kunt vinden kijk dan naar het Zembla programma "De dood van een hardloopster" van 28 februari 2019. Volgens het programma is die dood de schuld van de EHBO'ers van het Rode Kruis die de temperatuur niet goed gemeten hebben (met een oorthermometer en niet rectaal) en niet goed gekoeld zouden hebben (met natte handdoeken en coldpack's ipv een koelbad). Dat EHBO'ers die handelingen niet mogen doen gaat men aan voorbij.

Als deskundige wordt oa Maria Hopman  hoogleraar fysiologie aan de Radboud Universiteit opgevoerd. Over Rotterdam zegt zij over de opmerking van Kadiks dat alleen bij de finish een koelbad staat en onderweg nog op de oude manier wordt gekoeld:
"Dat zijn absoluut inferieure technieken om te koelen in vergelijking met een koudwaterbad. Juist wanneer je een hardloper hebt met een hitteberoerte dan helpt een icepack of een natte handdoek totaal niet. Je moet iemand onderdompelen in koud water."

Nog onduidelijk is of het overlijden tijdens de marathon van een brandweerman ook door oververhitting gekomen is. Aan conditie gebrek zal het niet gelegen hebben, gezien zijn verplichte conditietesten.

Ook vraag ik me af wat dit voor toekomstige evenementen gaat betekenen.


trudie kramer

  • materiaalbeheer EHBO
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 25
  • EHBO Hoonhorst-Dalfsen
    • ehbo hoonhorst-dalfsen
Reactie #24 Gepost op: 9 april 2019, 18:01:44
Ook onze vereniging staat eens per jaar bij een (halve) marathon. Nu willen we altijd goed voorbereiden op de meest ernstige voorvallen. Momenteel hot topic zijn de koelbaden. Wat kunnen we daar het beste voor aanschaffen?
Trudie Kramer EHBO-vereniging Hoonhorst-Dalfsen 06-46623945


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #25 Gepost op: 9 april 2019, 20:13:08
Ook onze vereniging staat eens per jaar bij een (halve) marathon. Nu willen we altijd goed voorbereiden op de meest ernstige voorvallen. Momenteel hot topic zijn de koelbaden. Wat kunnen we daar het beste voor aanschaffen?

Om een bad aan te schaffen kun je vast in iedere speelgoedzaak, tuincentrum of zwembaden webshop terecht.

Ik zou me echter eerder verdiepen in waar je een arts vindt die de medische eindverantwoordelijkheid wil dragen en ALS verpleegkundige met de benodigde skills vandaan haalt. Het topic is wat dat betreft een iets te hot topic waar je je vingers als EHBO vereniging niet aan moet willen branden.


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #26 Gepost op: 9 april 2019, 22:48:33
Ook onze vereniging staat eens per jaar bij een (halve) marathon. Nu willen we altijd goed voorbereiden op de meest ernstige voorvallen. Momenteel hot topic zijn de koelbaden. Wat kunnen we daar het beste voor aanschaffen?

Koelbadem zijn ongeschikt voor lekenhulpverleners. Wel kun je nadenken over oorthermometers, coldpacks, etc.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


joop_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #27 Gepost op: 11 april 2019, 10:59:55
Ook onze vereniging staat eens per jaar bij een (halve) marathon. Nu willen we altijd goed voorbereiden op de meest ernstige voorvallen. Momenteel hot topic zijn de koelbaden. Wat kunnen we daar het beste voor aanschaffen?

Wat mag je als EHBO'er niet:
Iemand in koelbad zetten.
Rectaal temperaturen.

Wat mag wel:
Bij hittekramp of -uitputting vocht en zout toedienen
Bij hitteberoerte koelpacks en natte doeken gebruiken.


Het verschil tussen deze 2 is de temperatuur van 40C. Die moet je bij benadering via oorthermometer meten.
Als je de gegevens van de 7 heuvelen loop (onderzoek Radboud Universiteit) voor alle hardloopevenementen mag gebruiken heeft 15% van alle lopers een temperatuur bij de finish van  40C of iets hoger (hitteberoerte).   Wees daarop voorbereid met voldoende te mogen gebruiken spullen.

Denk er ook aan dat je van iedereen die je zo  behandeld de gegevens opneemt. De inspectie kan die opvragen. Heb je die niet kan je in de pers en op tv afgebrand worden. NRK heeft daar ervaring mee.



joop_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #28 Gepost op: 12 april 2019, 09:33:05
Bij een discussie werd ik er op gewezen dat PdR in zijn boek "Gevorderde Eerste Hulp" bij E(xposure) agressief actief koelen in een bad met koud water noemt als eerste keus voor EHBO'ers. Dit boek is van 2013, NRK en OK hebben dat in 2016 niet overgenomen. Wacht af wat bij de Veldnorm in de lijst met Minimale materialen per zorgniveau komt te staan. Koelbad bij Evenementen Eerste Hulp of bij Basiszorg?


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #29 Gepost op: 15 april 2019, 17:53:13
Inderdaad, interessant!

Heb hem er even bij gepakt, de letterlijke tekst (p103)
Citaat
Een slachtoffer met een hitteberoerte moet actief gekoeld worden. De meest effectieve methode is om het slachtoffer tot zijn kin onder te dompelen in een bad met koud en bij voorkeur stromend water. Voorzichtigheid is geboden als het slachtoffer een verminderd bewustzijn heeft, hij kan immers kopje onder gaan en verdrinken. Pas op dat het slachtoffer niet onderkoeld raakt.....

Maar er zijn natuurlijk meer dingen die in dat boek staan die niet overgenomen zijn door het rode- of oranje kruis.