Verschil Eenheden, doorstroom etc.

Auteur Topic: Verschil Eenheden, doorstroom etc.  (gelezen 10695 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Nephh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Gepost op: 11 april 2019, 14:08:00
Hi allemaal,

Ik weet niet of dit topic hier hoort, maar anders kan die altijd nog verplaatst worden.

Ik vroeg mij af of men hier wat meer kan vertellen over de onderlinge verschillen in eenheden. En dan niet zozeer het werkgebied en bijpassende problematiek.
Maar juist dingen als:
De interne cultuur,
Doorgroei mogelijkheden (éne eenheid lastiger dan bij andere?),
Hoorde verhalen dat Amsterdam andere porto's gebruikt?
Worden functies / rangen hetzelfde toegepast in verschillende eenheden
Etc.

Hopelijk begrijpen jullie mijn vraag! Ben erg benieuwd.

Bedankt alvast,




Jandev92

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #1 Gepost op: 11 april 2019, 14:59:17
Ik lees mee..

Ik start 20 Mei in Amsterdam voor Surveillant en ben ook wel nieuwsgierig naar de verschillen,


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #2 Gepost op: 11 april 2019, 19:51:35
Maar juist dingen als:
De interne cultuur,
Doorgroei mogelijkheden (éne eenheid lastiger dan bij andere?),
Hoorde verhalen dat Amsterdam andere porto's gebruikt?
Worden functies / rangen hetzelfde toegepast in verschillende eenheden
Etc.

Je hebt de nationale politie en je hebt Amsterdam. Al van oudsher doet Amsterdam heel veel dingen anders. Dat is wel aan het verdwijnen overigens. Elke eenheid gebruikt nu nog verschillende apparatuur voor de communicatie, maar binnenkort gaan alle eenheden over naar de Sepura portofoons.

Functies en rangen zijn in een landelijk functiehuis vastgelegd. Dat is nu landelijk hetzelfde. Waar in Amsterdam elke wijkagent minimaal inspecteur (schaal 9) was is dat elders in het land brigadier (schaal 8). Ook dat gaat recht getrokken worden.

Over het doorstroombeleid kan ik niet zoveel zeggen maar weet dat het binnen de politie voordeliger is om een nieuw iemand op te leiden voor niveau 3, dan een niveau 2 door te laten stromen. Je moet dan namelijk twee keer investering in één medewerker en ook nog een nieuw iemand moet werven voor zijn oude plek. Daardoor loopt de doorstroom heel traag en zitten er best wel wat gedemotiveerde medewerkers op diverse plekken.

De cultuur binnen de politie is altijd wat apart geweest. Ik heb eerder in Midden Nederland gewerkt maar kon niet op elk bureau even goed aarden met de cultuur. Dat is in Amsterdam net zo. Nu ik landelijk werk merk ik wel dat Amsterdam veel terughoudender is in de samenwerking dan dat andere eenheden zijn.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


Nephh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #3 Gepost op: 11 april 2019, 20:35:20
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Mocht ik aangenomen worden dan kom ik te werken in eenheid Amsterdam. Dus weet nu niet of dit positief of negatief is hehe.

Interessant dat Wijkagenten in Amsterdam inspecteur zijn. Maar zoals je al zegt gaat dat daar nu ook 'gewoon' brigadier worden?


Jandev92

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #4 Gepost op: 11 april 2019, 22:13:17
Bedankt voor je uitgebreide reactie!
Mocht ik aangenomen worden dan kom ik te werken in eenheid Amsterdam. Dus weet nu niet of dit positief of negatief is hehe.
Precies dat! Dat is nu ook mijn gedachten


Wolfs

  • HAP, eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #5 Gepost op: 12 april 2019, 00:32:33
Precies dat! Dat is nu ook mijn gedachten
Amsterdam is de mooiste eenheid!  :P We doen en deden inderdaad alles anders en dat ging prima.. totdat we NP zijn geworden.
De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.


Jandev92

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #6 Gepost op: 12 april 2019, 06:44:56
Amsterdam is de mooiste eenheid!  :P We doen en deden inderdaad alles anders en dat ging prima.. totdat we NP zijn geworden.

Wat is precies het verschil nu dan voor de NP?


Nephh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #7 Gepost op: 12 april 2019, 10:09:05
Amsterdam is de mooiste eenheid!  :P We doen en deden inderdaad alles anders en dat ging prima.. totdat we NP zijn geworden.

Haha, dat de trots voor de eenheid erin zit merk ik ja.
Is voor mij alleen wel lastig om in te schatten wat er dan anders is inderdaad. Worden procedures echt anders ingevuld? Of is hele verlof/roostering systeem anders?

Excuus voor de vele vragen hoor, vind het heel boeiend te zien dat er één eenheid echt anders werkt.


Wolfs

  • HAP, eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #8 Gepost op: 12 april 2019, 10:11:13
In Amsterdam merken we dat wij door het landelijke beleid weer een aantal stappen terug doen. We hadden alles goed voor elkaar.

Wij bouwden als voorbeeld onze burgervoertuigen in met extra apparatuur. Nu alles landelijk is mag dat niet meer. Er wordt zelfs moeilijk gedaan om stickers met de juiste bar voor de banden op het voertuig te plakken. Landelijk is dit namelijk niet afgesproken.

Dit zijn dan nog maar twee voorbeelden van de vele die ik kan noemen....
De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.


Wolfs

  • HAP, eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #9 Gepost op: 12 april 2019, 10:15:04
Haha, dat de trots voor de eenheid erin zit merk ik ja.
Is voor mij alleen wel lastig om in te schatten wat er dan anders is inderdaad. Worden procedures echt anders ingevuld? Of is hele verlof/roostering systeem anders?

Excuus voor de vele vragen hoor, vind het heel boeiend te zien dat er één eenheid echt anders werkt.

Qua verlof e.d. is het denk ik hetzelfde. In de IBT-lessen zal denk ik wel verschil zitten, maar dat is logisch.

Wij worden namelijk getraind op de Amsterdamse problematiek. Bij ons wordt ook iedereen opgeleid voor de lange lat. Ik heb mij laten vertellen dat niet elke eenheid dit doet.
De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.