Verschil Eenheden, doorstroom etc.

Auteur Topic: Verschil Eenheden, doorstroom etc.  (gelezen 10699 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Jandev92

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 23
Reactie #10 Gepost op: 12 april 2019, 12:29:44
Ik ben erg benieuwd naar Amsterdam,  ook nu wss  de DJI de arrestantenzorg overneemt in Amsterdam. Ik start volgende maand aan de academie voor Surveillant Amsterdam.


Nephh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #11 Gepost op: 12 april 2019, 12:39:32
Duidelijke voorbeelden Wolfs!
Iedereen ook voor de lange lat? Bedoel je daar ME mee? Ben nog niet thuis in het Jargon.

Nu krijg ik m'n opleiding in Apeldoorn (politiekundige). Dus dat is dan niet 'Amsterdam minded', terwijl ik er wel kom te werken natuurlijk.

Dat levert interessante discussies op denk ik zo.


Wolfs

  • HAP, eenheid Amsterdam
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 387
Reactie #12 Gepost op: 12 april 2019, 19:38:51
Duidelijke voorbeelden Wolfs!
Iedereen ook voor de lange lat? Bedoel je daar ME mee? Ben nog niet thuis in het Jargon.

In andere eenheden wordt volgens mij alleen de ME opgeleid voor de lange wapenstok (lange lat). In Amsterdam wordt iedere vuurwapendragende collega opgeleid zodat iedereen op de vuistbus (ordebus) kan bij ongeregeldheden.
De misdaad is al georganiseerd. Nu de politie nog.


guest16442

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 12 april 2019, 21:44:58
Nee hoor, want in Rotterdam liggen ze standaard in de auto. Maar volgens mij is het wettelijk vastgelegd dat je minstens in de rang van agent moet zijn voor de lange lat (en getraind). Wij VPers (surveillant) kregen tijdens IBT de lange lat, maar dat gaf ons niet de bevoegdheid deze ook daadwerkelijk te mogen gebruiken - dat mocht dus ook echt niet. Zie Artikel 4 Besluit bewapening en uitrusting politie.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #14 Gepost op: 13 april 2019, 11:23:26
Nee hoor, want in Rotterdam liggen ze standaard in de auto. Maar volgens mij is het wettelijk vastgelegd dat je minstens in de rang van agent moet zijn voor de lange lat (en getraind). Wij VPers (surveillant) kregen tijdens IBT de lange lat, maar dat gaf ons niet de bevoegdheid deze ook daadwerkelijk te mogen gebruiken - dat mocht dus ook echt niet. Zie Artikel 4 Besluit bewapening en uitrusting politie.
"Executieve politievrijwilligers zijn volgens het Besluit bewapening en uitrusting politie niet standaard bewapend met het pistool en de lange wapenstok. De LOPV zet zich ervoor in dat de minister dit besluit wijzigt, zodat politievrijwilligers in dezelfde rang als een beroepscollega, bij hetzelfde incident en belast met dezelfde taak, over dezelfde geweldsmiddelen kunnen beschikken. De minister is het hierover met de LOPV eens. Hij heeft als tussenoplossing toestemming gegeven aan de Korpschef om dat mogelijk te maken. Daardoor zijn alle executieve vrijwilligers in de rang van agent en hoger – en zij die daartoe opgeleid worden – net als hun beroepscollega’s in de zelfde rang, bewapend met het pistool. Alle executieve politievrijwilligers kunnen ook zo nodig worden uitgerust met de lange wapenstok."
https://www.lopv.nl/politievrijwilliger/wet-en-regelgeving/


guest16442

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 13 april 2019, 13:47:46
"Executieve politievrijwilligers zijn volgens het Besluit bewapening en uitrusting politie niet standaard bewapend met het pistool en de lange wapenstok. De LOPV zet zich ervoor in dat de minister dit besluit wijzigt, zodat politievrijwilligers in dezelfde rang als een beroepscollega, bij hetzelfde incident en belast met dezelfde taak, over dezelfde geweldsmiddelen kunnen beschikken. De minister is het hierover met de LOPV eens. Hij heeft als tussenoplossing toestemming gegeven aan de Korpschef om dat mogelijk te maken. Daardoor zijn alle executieve vrijwilligers in de rang van agent en hoger – en zij die daartoe opgeleid worden – net als hun beroepscollega’s in de zelfde rang, bewapend met het pistool. Alle executieve politievrijwilligers kunnen ook zo nodig worden uitgerust met de lange wapenstok."
https://www.lopv.nl/politievrijwilliger/wet-en-regelgeving/
Daarom staat er tussen haakjes "surveillant" achter, want surveillanten mogen de lange wapenstok niet hanteren.


Dion

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,214
Reactie #16 Gepost op: 13 april 2019, 14:47:20
Maar politievrijwilligers in de rang van surveillant dus wel, mits opgeleid en getoetst.


Nephh

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 36
Reactie #17 Gepost op: 13 april 2019, 21:12:14
Neemt dus niet weg dat ik straks in Apeldoorn ben opgeleid en werk in Amsterdam.
Maar goed, dat zal in de praktijk wel loslopen denk ik zo?


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #18 Gepost op: 14 april 2019, 14:57:20
In andere eenheden wordt volgens mij alleen de ME opgeleid voor de lange wapenstok (lange lat). In Amsterdam wordt iedere vuurwapendragende collega opgeleid zodat iedereen op de vuistbus (ordebus) kan bij ongeregeldheden.

Neehoor, district Zeeland ook iedereen opgeleid voor de lange lat en standaard op de bus.
Overigens niets tegen Amsterdam, maar de voorbeelden die jij noemt zijn echt niet uniek voor 'jullie'. De nuance verschillen zag je overal in het land, Friesland doet het weer anders als Limburg, Zeeland weer anders als Utrecht en Amsterdam weer anders als de rest.

IBT is tegenwoordig landelijk hetzelfde programma, op 2 dagen na die lokaal worden ingevuld. Rangen en functies zijn landelijk gelijk getrokken, al kan de lokale invulling wel heel erg verschillen. Een expert wijkagent in Zeeland is in de praktijk anders als in Amsterdam (iets met lokaal bestuur) en bepaalde functies kennen ze in Amsterdam wel maar bijvoorbeeld in Brabant niet (garage of politie takel bijv).
Kortom: de nationale politie beoogt alles in Nederland min of meer gelijk te houden, maar de lokale problematiek en inrichting zorgt ervoor dat er altijd een nuance blijft.
Gelukkig ziet men dit steeds meer in en komt daar ook steeds meer ruimte voor  ;)
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Proost

  • Politiekundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 311
Reactie #19 Gepost op: 28 april 2019, 19:15:20
Rangen en functies zijn landelijk gelijk getrokken, al kan de lokale invulling wel heel erg verschillen. Een expert wijkagent in Zeeland is in de praktijk anders als in Amsterdam (iets met lokaal bestuur) en bepaalde functies kennen ze in Amsterdam wel maar bijvoorbeeld in Brabant niet (garage of politie takel bijv).
In Brabant hebben wij gewoon en geheel zelfstandige garage met alles er op en er aan.
Vwb de invulling van functies merk in inderdaad ook dat deze zeer divers worden ingevuld in den lande.