Veiligheidsonderzoek Politie.

Auteur Topic: Veiligheidsonderzoek Politie.  (gelezen 9148 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Florian

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Gepost op: 15 april 2019, 15:04:02
Goeiedag heren en dames,

Bij deze bedankt voor het lezen van mijn topic.

Ik ben nu 24 bijna 25 en heb altijd al bij de politie willen werken, ik heb dan ook de stoute schoenen aangetrokken en gesolliciteerd voor de functie surveillant bij de eenheid
Amsterdam.

Ik heb echter in het verleden een domme fout gemaakt. Zal niet gaan zeggen dat zit door mijn vrienden of iets dergelijks kwam ik heb er namelijk uiteindelijk zelf voor gekozen om een fout te begaan waar ik ook van geleerd heb.

Ik ben op mijn 16e veroordeeld voor een tot het betalen van een geldboete en heb daarbij een voorlopige taakstraf gekregen.( Dit was voor vechten )

Op mijn 18e ben ik helaas wegens een kwestie van verkeerde plaats op het verkeerde moment in aanraking gekomen met de politie. Deze zaak is echter geseponeerd en afgedaan. ( ik werd eerst uitgenodig om gehoord te worden als getuigen. Later is dit omgezet naar verdachte. De zaak is uiteindelijk dus afgedaan met een sepo. Dit was inzake afpersing.) En hier maak ik mij dus zo druk om alleen het word al geeft mij rillingen over mijn rug. Ik heb mij hier namelijk nooit schuldig aan gemaakt ik ben namelijk totaal niet zoon persoon. Daarom ben ik ook blij dat de zaak is afgedaan maar ik denk dat iedereen wel begrijpt waarom ik mijzelf hierover dus aan het opvreten ben. Uiteraard ben ik vanaf het begin af aan al eerlijk geweest over mijn verleden en zal ik hier ook altijd transparant in zijn.

Ik heb ik de briefselectie al eerder aangegeven dat ik dus ooit in aanraking ben geweest met de politie. Ik ben toen echter alsnog door die selectie heen gekomen en mocht langskomen voor het intake gesprek..

Even terugkomende dus op het feit hierboven. Sinds deze tijd(mijn 18e) ben ik nooit meer in aanraking/contact geweest met politie/justitie. Nog niet eens voor een ID controle. Ik werk hard, ga niet met dubieuze figuren om en leef een normaal leven.
Mijn vraag is of het voor mij überhaupt wel mogelijk is om aangesteld te worden bij de politie.
Zeker gezien de tijd die er tussen heeft gezeten en het feit dat ik nu in een totaal andere levensfase zit dan toen der tijd.

Uiteraard weet ik dat het altijd zal verschillend per persoon die en dat niemand mij hier een definitief antwoord kan geven waar ik me aan kan vasthouden. Echter zal ik al een hoop waarde hechten aan jullie professionele mening en natuurlijk jullie ervaringen.

Alvast bedankt voor de moeite.




rebels

  • Soll.EenhdDH mei2019
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 65
Reactie #1 Gepost op: 15 april 2019, 15:15:03
Ik ben op mijn 16e veroordeeld voor een tot het betalen van een geldboete en heb daarbij een voorlopige taakstraf gekregen.( Dit was voor vechten )
Op mijn 18e ben ik helaas wegens een kwestie van verkeerde plaats op het verkeerde moment in aanraking gekomen met de politie. Deze zaak is echter geseponeerd en afgedaan.
Tja, Florian .. ik zou zeggen blijf vooral transparant, ondanks dat wij de ins/out/details niet kennen. Er is geen zinnig woord over te zeggen wat er uit het betrouwbaarheidsonderzoek komt. Wel weet ik dat ook sepots meegerekend worden als het gaat om 'in aanraking geweest met politie/justitie'.

Veel succes ieg ..


Florian

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 4
Reactie #2 Gepost op: 15 april 2019, 16:47:08
Tja, Florian .. ik zou zeggen blijf vooral transparant, ondanks dat wij de ins/out/details niet kennen. Er is geen zinnig woord over te zeggen wat er uit het betrouwbaarheidsonderzoek komt. Wel weet ik dat ook sepots meegerekend worden als het gaat om 'in aanraking geweest met politie/justitie'.

Veel succes ieg ..

Ja logisch ook natuurlijk. Het blijf altijd lastig een vraag als deze te behandelen zeker omdat je natuurlijk verder idd de ins out niet kent en het verdere profiel dat mij als persoon omschrijft.

Je hoort alleen zulke wisselende verhalen van mensen dat lastig is om voor jezelf te bepalen of iets wel/niet haalbaar is.

Ieg bedankt voor je reactie.


guest20700

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 3 april 2020, 12:10:07
@Florian

Kan je aangeven hoe het is afgelopen? Ben wel benieuwd! Wat ik zelf wel een beetje apart vind, maar dat is meer algemeen en niet specifiek in jou case, is dat 'niemand' iets zinnigs kan zeggen hieromtrent. Lijkt mij toch wel dat er gewoon duidelijke richtlijnen zijn omtrent wel of niet betrouwbaar en het geen giswerk is......


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #4 Gepost op: 3 april 2020, 12:52:59
Laat ik beginnen met wat geneuzel: je krijgt geen veiligheidsonderzoek maar een BGO, betrouwbaarheid- en geschiktheidsonderzoek. Een veiligheidsonderzoek is voor bepaalde functies noodzakelijk waarbij artikel 9 Wet Politiegegevens informatie verwerkt wordt en is veel strenger dan een BGO.

Zelf denk ik dat er geen probleem voor het BGO is mits je er eerlijk en duidelijk over bent. Je geldboete en voorwaardelijke taakstraf is inmiddels 8 jaar geleden opgelegd en dat is een serieuze tijd. Ook het geseponeerde onderzoek van 6 jaar geleden zal niet direct een probleem worden tenzij er meer achter zit dan je hier laat zien. Wat voor sepot is er uiteindelijk opgelegd?
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


guest20700

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 3 april 2020, 14:29:42
Laat ik het zo formuleren, ik ben nu in afwachting van het BGO en hoop/wil snel een definitieve aanstelling ontvangen. Dit is best wel spannend, althans het wachten is gewoon irritant.... Anyway nu hoor/lees je veel aparte verhalen maar ik maak me totaal niet (meer) druk om het BGO. Lijkt mij dat als je gewoon open en eerlijk bent er geen belemmering is. Je kan (neem ik aan) zelf wel bedenken of je geschikt bent voor de politie of niet. Als je bijvoorbeeld voor een zwaar delict bent veoordeelt oid dan neem ik aan dat je niet solliciteert. Ook een veroordeling is spannend maar hoe je toen en nu in het leven stond is denk ik leidend.

Als mijn beeld t.z.t. wordt bevestigd dat hoop ik dat al die spookverhalen eens stoppen. Mensen worden mijn inziens ziens onnodig zenuwachtig gemaakt voor iets wat volgens mij gewoon een formaliteit zou moeten zijn. Eens?


guest20700

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 3 april 2020, 14:31:36
Nog aanvullend: een (definitieve) aanstelling is sowieso een langproces en dat gaat gepaard met stress/spanning.... Maak mensen daarom niet onnodig nog extra zenuwachtig.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #7 Gepost op: 3 april 2020, 17:26:46
Je weet zelf wel of je geschikt bent of niet. Als je heel erg veel zorgen hebt over het BGO kan je misschien eens naar jezelf kijken of jij wel geschikt bent voor dit vak.

Het BGO is het enige deel van de keuring waar je zelf invloed op hebt. Er vallen daarom gelukkig maar weinig mensen op af.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein


guest20700

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 15 april 2020, 16:16:13
Zit dit nog even na te lezen maar ik ben het hier niet helemaal mee eens. Hoe heb je hier zelf dan invloed op? Je word beoordeeld en de criteria zijn niet openbaar. Enige wat je mijn inziens kan doen is zelf een inschatting maken in hoeverre je jezelf geschikt acht. Of de beoordelaar dat ook vind is dan aan hem.


DiNozzo

  • Landelijke Eenheid Dienst Infrastructuur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,084
Reactie #9 Gepost op: 15 april 2020, 20:47:27
Je weet zelf wat voor contacten je hebt gehad met de politie. Als je echt iets hebt gedaan waar je zorgen over hebt, dus meer dan een jeugdzonde, dan kan je bij jezelf afvragen of de politie wel wat voor jou is.
"The question that sometimes drives me hazy: Am I, or the others crazy?" — Albert Einstein