Grote brand (elektrisch jacht gezonken na ontploffing) Hendrik Bulthuisweg - Sneek 04-05-2019

Auteur Topic: Grote brand (elektrisch jacht gezonken na ontploffing) Hendrik Bulthuisweg - Sneek 04-05-2019  (gelezen 3289 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Zijn er nog steeds geen standaard instructies voor de aanpak van dit soort branden. Worden door de autoriteiten en verzekeraars geen eisen gesteld aan de installaties en uitrusting aan boord van dit soort vaartuigen en de ligplaatsen waarvan er steeds meer op het water komen met de huidige gevaren van dien.


71-Peter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 317
Probleem is dat de focus voornamelijk op de elektrische voertuigen lag, en niet zo zeer in de pleziervaart. De standaard instructie die nu meer en meer wordt gevolgd is het onderdompelen van de auto in een container. Met een boot is dit dan weer wat simpeler, die hoef je enkel maar vol te laten lopen. 0098 e050


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 208
Het is natuurlijk altijd makkelijk om de koe in zijn kont te kijken, maar ik begrijp niet waarom je vier man aan boord stuurt van een brandend hybride jacht na een eerste explosie. Houd de risico's beperkt en stuur een enkele ploeg. Dat onder water zetten is volgens de berichtgeving ook maar van beperkte waarde: na twee dagen afgezonken te zijn begint de brand vrolijk opnieuw bij het lichten. Als hier een les uit te leren valt is het: ga niet aan boord, breek ramen, deuren of de romp van afstand, zink het ding zo snel mogelijk af en wacht dan minstens een week. Met een beetje geluk is-ie dan genoeg gekoeld. Wel fijn, die moderne ontwikkelingen in electrisch vervoer  ;).


71-Peter

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 317
Wel fijn, die moderne ontwikkelingen in electrisch vervoer  ;).
Ik denk dat dit een opmerking is die heel belangrijk is. Er zijn allerlei ontwikkelingen op technisch gebied, maar de brandweer hobbelt er nog steeds achter aan. En moet zelf maar het wiel uitvinden, het is al een stuk beter middels CRS. Maar vanuit de automobielindustrie is er weinig tot geen medewerking.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,213
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Probleem is dat de focus voornamelijk op de elektrische voertuigen lag, en niet zo zeer in de pleziervaart. De standaard instructie die nu meer en meer wordt gevolgd is het onderdompelen van de auto in een container. Met een boot is dit dan weer wat simpeler, die hoef je enkel maar vol te laten lopen. 0098 e050

Welke zijn de verschillen tussen een elektrisch aangedreven vaartuig en een voertuig. Als ik lees dat een ondergedompeld vaartuig na een week weer brandt  en dat onderdompelen van een voertuig met een week volstaat. Zijn het de vermogens van het accupakket, de kist waarin het pakket is opgeborgen, de voltages, de motor die middels het pakket wordt aangedreven en de installatie die de verschillen uitmaken.