Vaardigheidstesten

Auteur Topic: Vaardigheidstesten  (gelezen 6273 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Gepost op: 19 mei 2019, 13:13:39
De vaardigheidstesten worden in de regel, gelet op de beperkte tijd, vrijwel droog gedaan. Onlangs was ik bij een vaardigheidstest bij een zeer grote houtopslag. Maar een brandkraan in de buurt. Als er werkelijk in dat gebouw brand zou uitbreken en zich snel zou ontwikkelen tot grote brand is er duidelijk behoefte aan aanmerkelijk meer watertoevoer. Waterwinning van grote capaciteit wordt niet geoefend bij de vaardigheidstesten, alhoewel de waterwinning in sommige gebieden een steeds groter probleem wordt.




janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2019, 15:30:24
Dat zal er mee te maken hebben dat bij vaardigheidstesten in de huidige vorm de bekwaamheid van een enkele autospuit wordt beproefd. Je krijgt zelfs geen tweede voertuig in de vorm van een HV of een ladder. Het scenario is er ook op geschreven dat die zes man het zelf moeten kunnen oplossen, binnen ongeveer twintig minuten. De inzet van grote hoeveelheden bluswater vraagt om meerdere eenheden. Dat zal dus in een andere vorm beoefend (moeten) worden.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 20 mei 2019, 09:37:24
Dat zal er mee te maken hebben dat bij vaardigheidstesten in de huidige vorm de bekwaamheid van een enkele autospuit wordt beproefd. Je krijgt zelfs geen tweede voertuig in de vorm van een HV of een ladder. Het scenario is er ook op geschreven dat die zes man het zelf moeten kunnen oplossen, binnen ongeveer twintig minuten. De inzet van grote hoeveelheden bluswater vraagt om meerdere eenheden. Dat zal dus in een andere vorm beoefend (moeten) worden.

Gelet op de huidige ontwikkelingen lijken mij de vaardigheidstesten beperkt. In de regel gaat het bij de inzet van de bezetting van een autospuit wel goed maar de problemen kunnen ontstaan bij de inzet van meerdere eenheden. Het scenario vaardigheidstest zou om zinvol te kunnen blijven moeten worden aangepast naar de inzet van meerdere eenheden en met de bijbehorende bluswatervoorziening en redvoertuigen.


janvangent

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 216
Reactie #3 Gepost op: 20 mei 2019, 17:57:27
Een mooi streven, maar ik zie het niet gebeuren. Ploegen die deelnemen aan vaardigheidstoetsen zijn nu al in de meeste gevallen de hele dag buiten dienst. Dan zou er ook nog een redvoertuig, een HV en/of waterhalers een hele dag vrijgemaakt moeten worden. Beoefen dat soort grote inzetten gewoon op een reguliere oefenavond (beroeps zie je zelden bij vaardigheidstoetsen) samen met buurkorpsen en laat die vaardigheidstoetsen voor wat ze zijn: een leuke hobby voor de liefhebbers die er een zaterdag in willen steken. In het grotere geheel gezien is de waarde misschien beperkt, maar je leert er wel om snel en effectief te werken als bemanning. In die zin is het vooral voor ploegen die een of meer beginners in hun team hebben de ideale manier om kennis te maken met een inzet. Uiteraard is er altijd discussie over het scenario en de jurering, maar je krijgt wel feedback van ervaren collega's op je beslissingen en acties.  


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2019, 08:26:03
Gelet op de huidige ontwikkelingen lijken mij de vaardigheidstesten beperkt. In de regel gaat het bij de inzet van de bezetting van een autospuit wel goed maar de problemen kunnen ontstaan bij de inzet van meerdere eenheden. Het scenario vaardigheidstest zou om zinvol te kunnen blijven moeten worden aangepast naar de inzet van meerdere eenheden en met de bijbehorende bluswatervoorziening en redvoertuigen.
Er worden in de hoofdklasse wedstrijden gewerkt met 2 TS, OVD en eventueel een redvoertuig of HV. Veel verder heeft eigenlijk geen nut ivm de tijd dat een wedstrijd kan duren. In de praktijk zie je dat er wordt opgeschaald naar gelang de behoefte is aan bv extra waterwinning of blussende eenheden. Er is al een omslag gaande ivm  veranderende blusmethodes, DLS, slangbundels. Ik verwacht dat er ook scenario,s zullen volgen met zonnepanelen, elektrische voertuigen enz. En ik denk dat dit ook de belangrijkste zaken zijn.


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 22 mei 2019, 09:38:11
Er worden in de hoofdklasse wedstrijden gewerkt met 2 TS, OVD en eventueel een redvoertuig of HV. Veel verder heeft eigenlijk geen nut ivm de tijd dat een wedstrijd kan duren. In de praktijk zie je dat er wordt opgeschaald naar gelang de behoefte is aan bv extra waterwinning of blussende eenheden. Er is al een omslag gaande ivm  veranderende blusmethodes, DLS, slangbundels. Ik verwacht dat er ook scenario,s zullen volgen met zonnepanelen, elektrische voertuigen enz. En ik denk dat dit ook de belangrijkste zaken zijn.

Een goede ontwikkeling in deze moderne tijden.


71-Peter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 794
Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2019, 12:36:57
Een goede ontwikkeling in deze moderne tijden.
Nou, ik ben terug van 2 dagen realistisch oefenen, en toen zaten die elementen er al in verwerkt. Dus de slag naar de wedstrijden is zo gemaakt. En het gebruik van het crash recovery system kan dan mooi aanvullend zijn.