MUG-heli in Zeeland

Auteur Topic: MUG-heli in Zeeland  (gelezen 9867 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Gepost op: 2 juni 2019, 12:56:50
De laatste tijd merk ik dat de MUG-heli in Zeeuws-Vlaanderen niet meer wordt ingezet. Lifeliner inzetten waren er in deze regio zelden, maar sinds een maand krijgt LL2 er behoorlijk wat meldingen. Heeft iemand een verklaring hiervoor? Naar mijn weten is de samenwerking niet stopgezet...




KJS

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,363
  • Generalist OC
Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2019, 20:52:44
Heeft dat niet iets te maken met het soort vliegbrevet? De Belgische politieheli mag ook niet zomaar in Nederland vliegen, misschien dezelfde regel(s)?
EHBO'er  - AED Bediener HTV'er Buitengewoon Opsporingsambtenaar                                                                                      


silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #2 Gepost op: 3 juni 2019, 10:32:03
Kan me even niet meer herinneren waar het precies was, maar vrij recent is de MUG nog gealarmeerd in Zeeuws-Vlaanderen. Of ze met de heli of auto gekomen zijn weet ik overigens niet, ze komen heel vaak met de auto.

Mij valt ook op dat de Nederlandse traumaheli veel vaker naar Zeeuws-Vlaanderen vliegt dan vroeger.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Jelmer99

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 27
  • Zeeuws-Vlaming
Reactie #3 Gepost op: 3 juni 2019, 19:08:31
Het MUG team wordt alleen ingezet als het MMT uit Rotterdam niet beschikbaar is.

Echter klopt dat niet helemaal met de werkelijkheid, want de MMT's uit Amsterdam en Nijmegen worden ook wel eens opgeroepen.

Iemand met een officiële lezing van de werkelijke situatie?


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2019, 17:50:09
Het MUG team wordt alleen ingezet als het MMT uit Rotterdam niet beschikbaar is.

Echter klopt dat niet helemaal met de werkelijkheid, want de MMT's uit Amsterdam en Nijmegen worden ook wel eens opgeroepen.

Iemand met een officiële lezing van de werkelijke situatie?

Is niet helemaal correct. De afgelopen jaren is het meer andersom geweest. MMT komt als MUG bezet is.
De MUG heli uit Brugge kan veel sneller ter plaatse zijn dan Lifeliner 2 uit Rotterdam.



silque

  • Sheepdog
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,873
Reactie #5 Gepost op: 5 juni 2019, 15:46:59
Afgelopen maandag is de MUG heli ook weer ingezet in ZVL.
Uitspraken op dit forum zijn op persoonlijke titel.


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #6 Gepost op: 5 juni 2019, 16:39:53
Afgelopen maandag is de MUG heli ook weer ingezet in ZVL.

Ik zag het ja.
Op moment van schrijven (typen) is Lifeliner 2 aanvliegend voor Westdorpe. Afgelopen zondag kwamen er 4 meldingen binnen voor Zeeuws-Vlaanderen dat gebeurt ook zelden..


Juffie

  • Ambupleeg/OVDG
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 261
  • Er bestaan geen objectieve beoordelingen.
Reactie #7 Gepost op: 5 juni 2019, 17:54:22

Weten mensen ook of de MUG heli uit Brugge dezelfde zorg kan geven als onze MMT heli's?
Zelfde niveau? Zelfde materialen?

Dan hoor ik het graag....


Likeliner

  • EHBO, 112-fotograaf
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 104
Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2019, 21:42:41
Weten mensen ook of de MUG heli uit Brugge dezelfde zorg kan geven als onze MMT heli's?
Zelfde niveau? Zelfde materialen?

Dan hoor ik het graag....

De MUG-heli vliegt met een SEH-arts en verpleegkundige.  De heli zelf is relatief klein vergeleken met onze EC135. Vergelijk de apparatuur met wat aanwezig is in het MMT-voertuig.


RoyLL3

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 321
Reactie #9 Gepost op: 6 juni 2019, 19:24:42
De MUG-heli vliegt met een SEH-arts en verpleegkundige.  De heli zelf is relatief klein vergeleken met onze EC135. Vergelijk de apparatuur met wat aanwezig is in het MMT-voertuig.

Ja, die oude rotzooi: Aerospatiale 355F2 Ecureuil 2 (OO-HSN en OO-HSB) zijn relatief klein. Maar de MUG gestationeerd @ Bra-sur-Lienne is toch echt een EC145, en die is zelfs groter dan de EC135. Daarnaast zijn de grond geboden voertuigen ook niet mis, Volvo XC70/90, AudiQ7, BMW X5, RangeRover!