Militaire gezondheidszorg te lang onderbelicht

Auteur Topic: Militaire gezondheidszorg te lang onderbelicht  (gelezen 7699 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.




Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2019, 21:04:12
Ik zag het bij Eén Vandaag. Maar op tv zou je het beeld krijgen dat we een probleem hebben mij een groot incident o.i.d. Maar onze eerste lijns zorg is toch geregeld door ambulances en GBB?

Militaire gezondheidszorg te lang onderbelicht

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2018/12/13/militaire-gezondheidszorg-te-lang-onderbelicht


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2019, 11:29:22
Ik zag het bij Eén Vandaag. Maar op tv zou je het beeld krijgen dat we een probleem hebben mij een groot incident o.i.d. Maar onze eerste lijns zorg is toch geregeld door ambulances en GBB?

Volgens de uitzending is de medische sterkte vwb personeel en materieel defensie onder de maat bij grote incidenten, aanslagen en medische verzorging voor o.a. het defensie personeel. Naast eerste lijns inzet zal er dan tweede etc lijns inzet mogelijk moeten zijn.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2019, 18:51:09
Ik maak mij geen zorgen. Wel frappant dat er nieuw en groter materieel wordt aangeschaft terwijl het personeel en vervoerscapaciteit achter blijft.

Volgens de uitzending is de medische sterkte vwb personeel en materieel defensie onder de maat bij grote incidenten, aanslagen en medische verzorging voor o.a. het defensie personeel. Naast eerste lijns inzet zal er dan tweede etc lijns inzet mogelijk moeten zijn.


joop_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2019, 19:25:21
Wat is er al gereed van de 8 punten uit de kamerbrief van december? Van 2 punten zou er al iets gereed moeten zijn, maar er zijn er ook die doorlopen tot 2022. Dat er op een missie ook ambulances meegaan is niet altijd zeker. Kunnen ook door andere deelnemers geleverd worden. Onduidelijk voor mij is wat er met GBB bedoeld wordt bij eerste lijn. Hier zal toch niet de gewapende beveiliging burgerluchtvaart bedoeld zijn, of wel?


Thor

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 7,221
  • Wat de eb neemt brengt de vloed terug.
Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2019, 19:34:39
Ik maak mij geen zorgen. Wel frappant dat er nieuw en groter materieel wordt aangeschaft terwijl het personeel en vervoerscapaciteit achter blijft.

waarschijnlijk vanuit NAVO verplichtingen en status


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2019, 07:16:52
Wat is er al gereed van de 8 punten uit de kamerbrief van december? Van 2 punten zou er al iets gereed moeten zijn, maar er zijn er ook die doorlopen tot 2022. Dat er op een missie ook ambulances meegaan is niet altijd zeker. Kunnen ook door andere deelnemers geleverd worden. Onduidelijk voor mij is wat er met GBB bedoeld wordt bij eerste lijn. Hier zal toch niet de gewapende beveiliging burgerluchtvaart bedoeld zijn, of wel?

Ik gok dat met GBB, GGB bedoelt wordt.
Grootschalige Geneeskundige Bijstand.
Dat is het systeem waarmee Ambulancezorg (en Rode Kruis) de medische hulpverlening organiseren bij grote incidenten.
Defensie heeft daar inderdaad geen rol in de eerste lijn. (de medische hulp in het rampgebied) Dat wordt allemaal door de ambulancediensten gedaan.


joop_s

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 12
Reactie #7 Gepost op: 20 juni 2019, 20:38:11
Het eerste rapport van de commissie is er.
https://www.defensie.nl/downloads/rapporten/2019/06/18/jaarrapport-visitatiecommissie-defensie-en-veiligheid

Defensie moet 1ste en 2de lijn hulp kunnen verlenen aan EIGEN personeel bij rampen. Zelfs die eerste lijn hulp schiet te kort als er bij oefeningen geneeskundig personeel wordt meegestuurd zonder goed gevulde verbanddoos. Je kunt wel goed opgeleid zijn, maar zonder middelen doe je niet veel.