Landelijke storing KPN, 112 niet bereikbaar 24-6-2019

Auteur Topic: Landelijke storing KPN, 112 niet bereikbaar 24-6-2019  (gelezen 11037 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Fireball

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,747
Reactie #20 Gepost op: 24 juni 2019, 21:06:34
Vraagje, waarom gaan nagenoeg alle regio's nu naar GRIP 2, bij een regio overschrijdend incident is dat toch GRIP 4?

gemeentegrens overschrijdend in dezelfde regio is grip 4, maar alleen als er bestuurlijke dilemma's zijn. 2 of meer burgemeester zouden dan het opperbevel hebben en dan krijgt de voorzitter van de veiligheidsregio de coördinerende rol.

Grip 5 is een coördinatieniveau tussen 2 of meer regio's bij bestuurlijke dilemma's.



Kountain

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 180
  • Koninklijke Marechaussee
Reactie #21 Gepost op: 24 juni 2019, 21:12:11
Storing 112 nooit geoefend qua back-up systeem systemen als de alternatieve inzet
tmogelijkheden ?

Mag ik wel hopen, is het worst case scenario voor de meldkamers.

Je ziet wel direct dat elke meldkamer een eigen aanpak heeft en dat er direct geïmproviseerd wordt met de bestaande communicatie, namelijk social media. Er wordt al direct opgeroepen om naar openbare gebouwen te gaan bij sprake van nood, maar in hoeverre hebben het grootste deel gemeentelijke gebouwen een andere lijn met meldkamers dan de reguliere 0900 lijn?

Vanuit de politie komt pas na meer dan een uur een vervanger voor noodnummer, namelijk het 088 nummer. Dit terwijl er regionaal ook verschillende nummers opduiken. Waarom gebruiken de meldkamers niet dezelfde nummers die de politie later aangeeft, als deze mogelijk ook in Driebergen uitkomen. Lijkt alsof alle eilandjes hun eigen plannen en maatregelen hebben voorbereid.

Brandweer laat in verschillende regio's al vrij snel posten kazerneren, maar vraag me ook af hoeveel regio's hiervoor hebben gekozen.

Vanuit de politie heb je natuurlijk een soort landelijke sturing vanuit Driebergen. Ben benieuwd hoe men dit dan landelijk aanpakt bij de brandweer en GHOR, aangezien er daar veel verschillende organisaties zitten zonder landelijke sturing. Zal er dan toch sprake geweest zijn van een stille GRIP 5?

Voor wat betreft de bereikbaarheid is het de vraag hoe dit geregeld is qua organisatie van back-up. Geven ze dit volledig uit handen door dit KPN te laten doen als service of regelen ze het zelf in met een andere aanbieder?
Uitspraken op persoonlijke titel


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #22 Gepost op: 25 juni 2019, 08:53:22
Argument waarom sommige regio's andere nummers doorgaven zou zijn om de drukte op het landelijke nummer te verminderen.
Daar is natuurlijk wat voor te zeggen.



Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #23 Gepost op: 25 juni 2019, 09:11:05
Een heleboel is al door andere media genoemd, maar als 'leek' vielen mij toch een aantal dingen op:

a. landelijk incident maar sommige regio's gebruikten 'eigen' vervangende nummers.
b. veel ad hoc beslissingen op een laat moment. Is er nooit rekening gehouden met een dergelijke calamiteit?
c. bijna alle communicatie via internet/mobiele telefoon. Zijn een hoop ouderen die niets hebben met mobiele telefonie en internet. Hoe die beter te waarschuwen?
d. er werd geopperd om naar 'openbare gebouwen' te gaan zodat daar via C2000 gealarmeerd kon worden. Welke openbare gebouwen bedoelt men hier?
e. het absolute dieptepunt uiteraard: de Tiplijn van de Telegraaf als vervangend WhatsApp adres
f. late alarmering via NL Alert. Denk dat heleboel mensen pas bij 'stront aan de knikker' erachter zijn gekomen dat er überhaupt een storing was, omdat 112 niet bereikbaar bleek. Niet iedereen kijkt voortdurend op zijn mobiel en/of op internet (zie ook c.)
g. mensen met een KPN-abonnement kregen pas de Alerts als zij 4G uitschakelden. Pas toen konden zij ook de vervangende nummers bellen. Was daar geen vangnet voor?

Als redacteur van Regio15 met >160.000 Twitter followers en 90.000 volgers op Facebook ben ik er een paar uur voor gaan zitten en heb op beide podia de belangrijkste berichten van de overheid geretweet/gedeeld. En er een item aan besteed op de site, waarbij de belangrijkste tweets en feiten nog eens werden vermeld, met updates etc.

Ik heb weet van minimaal 1 incident (waterongeval) waarbij een melder naar het politiebureau was gefietst (terwijl anderen de persoon hebben gered). Heb dat in de berichtgeving over het incident speciaal benoemd. Dit om te laten zien dat het een serieuze optie kon zijn als je vlakbij een brandweerkazerne e.d. bent.

Overall ben ik erg benieuwd of de 112 storing mensenlevens heeft gekost. Na een soortgelijke storing in 2012 zou dit 'nooit meer gebeuren'. Zeg dus nooit 'nooit'.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


kaasje

  • Surveillant VP BPZ
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,996
  • And as always, have nice day!
Reactie #24 Gepost op: 25 juni 2019, 10:13:20
Volgens mij heeft de veiligheidswereld zich juist van zijn beste kant laten zien, natuurlijk valt er een hoop te verbeteren en vooral bovenin de organisatie had het beter gekund, maar de werkvloer heeft laten zien waar zij goed in is: acteren en improviseren. Er zijn ook een hoop organisaties waarbij iedereen met zijn pootjes omhoog gaat zitten als de leiding wegvalt, hier zie je daadkrachtigheid en bevlogenheid.

Enige wat mij wel nog steeds verbaasd is dat er geen gecoördineerd gebruik wordt gemaakt van de vrijwillige (reserve) politie, volgens mij is dat juist de flexibele laag om zonder (lange termijn) capaciteitsproblemen op korte termijn een hoop extra mensen op straat te krijgen.
Hobby Bobby eenheid Den Haag


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #25 Gepost op: 25 juni 2019, 11:02:43
De regering probeert al jaren meer blauw op straat te krijgen, en KPN lukt het in een paar uur.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #26 Gepost op: 25 juni 2019, 11:03:39

d. er werd geopperd om naar 'openbare gebouwen' te gaan zodat daar via C2000 gealarmeerd kon worden. Welke openbare gebouwen bedoelt men hier?




Gok dat ze gemeentehuizen etc bedoelen. Waarschijnlijk hebben zij de directe nummers van de meldkamer wel bij de receptie in de telefoonklapper staan.


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #27 Gepost op: 25 juni 2019, 11:10:06
Volgens mij heeft de veiligheidswereld zich juist van zijn beste kant laten zien, natuurlijk valt er een hoop te verbeteren en vooral bovenin de organisatie had het beter gekund, maar de werkvloer heeft laten zien waar zij goed in is: acteren en improviseren. Er zijn ook een hoop organisaties waarbij iedereen met zijn pootjes omhoog gaat zitten als de leiding wegvalt, hier zie je daadkrachtigheid en bevlogenheid.

Enige wat mij wel nog steeds verbaasd is dat er geen gecoördineerd gebruik wordt gemaakt van de vrijwillige (reserve) politie, volgens mij is dat juist de flexibele laag om zonder (lange termijn) capaciteitsproblemen op korte termijn een hoop extra mensen op straat te krijgen.

Ow maar over de hulpverleners zelf niets meer dan lof! Gaat mij meer over systemen/coördinatie/besluitvorming aan de top etc.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #28 Gepost op: 25 juni 2019, 11:11:01
Gok dat ze gemeentehuizen etc bedoelen. Waarschijnlijk hebben zij de directe nummers van de meldkamer wel bij de receptie in de telefoonklapper staan.

Ging mij er om dat er werd gezegd dat daar C2000 was. Maar dat is toch alleen in kazernes, ambulanceposten etc.? Toch niet ieder willekeurig 'openbaar gebouw'?
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)


André Welten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,292
Reactie #29 Gepost op: 25 juni 2019, 11:58:01
De brandweerkzaernes en ambuposten zijn volgens mij de openbare gebouwen die bedoeld werden. Brw MWB had alle posten bezet.