Steeds meer brandweerlieden redden levens met reanimaties

Auteur Topic: Steeds meer brandweerlieden redden levens met reanimaties  (gelezen 3138 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
https://www.ad.nl/alphen/steeds-meer-brandweerlieden-redden-levens-met-reanimaties~a9e5ee00/

Citaat
Steeds meer brandweerlieden doen reanimaties en redden daar levens mee. Dit komt doordat zij vaak al enkele minuten na een oproep kunnen beginnen met reanimeren.

Volledig artikel in de bron.

Citaat
Er is geen concreet plan voor uitbreiding van het aantal first responders. ,,Wij kijken daar pas naar als de ambulancedienst aan de bel trekt",

Wel bijzonder dat de brandweer dus ook overweegt om op verzoek van de ambulancedienst eventueel meer First Responders in te zetten. Dan gaat een overheidsorganisatie de problemen van een geprivatiseerd bedrijf oplossen.
Dat je brandweermannen die toch al op de kazerne moeten zitten laat uitrukken snap ik nog wel, dat hoeft niet echt iets extra te kosten, hoogstens een paar liter diesel per jaar en wat eerder onderhoud aan een voertuig omdat het vaker gebruikt wordt. Maar extra brandweer inzet realiseren omdat de ambulance dienst geen dekking kan leveren???




Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2019, 20:20:23
Waarom vind je dat bijzonder? Beide diensten zijn er om de burgers zo goed mogelijk te helpen. En brandweer kan vaak eerder ter plaatse zijn dan de ambulance wat de kans op overleven verhoogt.

Je tweede alinea begrijp ik niet. Er is geen (bijna) geen extra inzet van brandweer. Dat kleine beetje extra is als de pieper gaat en je voor je uren wordt vergoed. Ik mocht met mijn collega's, met ongeveer 5 á 6 inzetten per jaar sinds ongeveer 8 jaar, toch als 4 mensen mogen redden.

Wel bijzonder dat de brandweer dus ook overweegt om op verzoek van de ambulancedienst eventueel meer First Responders in te zetten. Dan gaat een overheidsorganisatie de problemen van een geprivatiseerd bedrijf oplossen.


Dat je brandweermannen die toch al op de kazerne moeten zitten laat uitrukken snap ik nog wel, dat hoeft niet echt iets extra te kosten, hoogstens een paar liter diesel per jaar en wat eerder onderhoud aan een voertuig omdat het vaker gebruikt wordt. Maar extra brandweer inzet realiseren omdat de ambulance dienst geen dekking kan leveren???


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #2 Gepost op: 1 augustus 2019, 08:05:13
Omdat de brandweer een overheidsorganisatie is en een ambulance dienst een commerciele partij is. Dus omdat een commercieel bedrijf zijn taken niet voldoende uit kan voeren moet een overheidspartij het voor hen 'gratis' (de ambulance dienst  en zorgverzekeraars betalen de brandweer niet voor deze service) oplossen.  


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #3 Gepost op: 3 augustus 2019, 18:48:00
Is de brandweer weer een charmeoffensief begonnen. Laat brandweer Nederland eerst eens zorgen dat zij overal de juiste brandweerzorg kunnen leveren. Als dat is gelukt kunnen zij wellicht private partijen ondersteunen die niet voldoen aan contractuele afspraken.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #4 Gepost op: 9 augustus 2019, 12:01:35
Opzich kunnen ze met al het nieuws over de spanningen in Amsterdam natuurlijk wel wat goed nieuws gebruiken.


Brandpreventje

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,469
Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2019, 21:39:18
Wie bedoel je met "ze"? Het stuk gaat over Hollands Midden, waar ik brandweerman ben, en ik distantieer mij van de Amsterdamse brandweer(lieden) en hun mentaliteit.  

Opzich kunnen ze met al het nieuws over de spanningen in Amsterdam natuurlijk wel wat goed nieuws gebruiken.


ir. Auditor

  • Ingenieur die nog geen band kan plakken.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,654
  • Do one thing every day that scares you (M Schmich)
Reactie #6 Gepost op: 10 augustus 2019, 10:19:53
Zo werkt reputatie natuurlijk niet. Slechte PR over een branchegenoot heeft weldegelijk invloed op de mening van mensen over een ander.


Ambubroeder

  • Ambulance verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 292
  • Be the change you want to see
Reactie #7 Gepost op: 17 oktober 2019, 13:38:51
Buiten het feit dat ambulance diensten in meer dan 80% van Nederland geen commerciële partijen zijn, maar stichtingen, kampen zij met grote drukte, personeelstekort en een groeiende zorgvraag. Geweldig dat de brandweer bereid is in een gat te springen. Het gebeurd me zelden dat de brandweer nog niet ter plaatse is als ik bij een reanimatie aankom als eerste auto wat de eerste 6 minuten (en dus de overlevingskans) ten goede komt, maar vaak ook al een plan heeft gemaakt wat betreft het vervoer (hoogwerker gevraagd bijvoorbeeld). Als je het burgers laat doen, de politie rijd mee met AED's, waarom dan de brandweer niet ook. Mensen hebben recht op goede zorg, en die krijgen ze zo zo goed mogelijk


RemRoof

  • docent Zorg & Welzijn
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,074
  • NRK-vrijwilliger en brede hulpverleningsinteresse
Reactie #8 Gepost op: 17 oktober 2019, 22:58:50
Buiten het feit dat ambulance diensten in meer dan 80% van Nederland geen commerciële partijen zijn, maar stichtingen, kampen zij met grote drukte, personeelstekort en een groeiende zorgvraag. Geweldig dat de brandweer bereid is in een gat te springen. Het gebeurd me zelden dat de brandweer nog niet ter plaatse is als ik bij een reanimatie aankom als eerste auto wat de eerste 6 minuten (en dus de overlevingskans) ten goede komt, maar vaak ook al een plan heeft gemaakt wat betreft het vervoer (hoogwerker gevraagd bijvoorbeeld). Als je het burgers laat doen, de politie rijd mee met AED's, waarom dan de brandweer niet ook. Mensen hebben recht op goede zorg, en die krijgen ze zo zo goed mogelijk

Ambulanzezorg is een private markt ookal zijn er stichtingen. Bijvoorbeeld het Witte Kruis zal er echt niet mee doorgaan als er geen geld te verdienen is. Het is onderdeel van ern beursgenoteerde onderneming. Als vervolgens blijkt dat een groot deel van de ambulancediensten de wettelijke aanrijdtijden van 15 minuten niet haalt dan is het mooi dat er iig voor de eerste 6 minuten een oplossing is in de vorm van lekenhulpverleners (burgerhulp, politie, brandweer), echter is er nog steeds een falende ambulancedienst.
Al mijn bijdragen zijn op persoonlijke titel.