Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2005/2006

Auteur Topic: Oud & Nieuw en Vuurwerk incidenten en nieuws 2005/2006  (gelezen 236196 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #20 Gepost op: 3 december 2005, 21:32:34
Voorwerk aangetroffen in bedrijf
  
3-12-2005

Vrijdag hebben politiemensen van het Regionale Milieu Team (RMT) van de politie Brabant-Noord samen met politiemensen van het politiedistrict Maasland een onderzoek gedaan in een bedrijf aan de Nistelrodeseweg in Heesch. Bij het RMT was een tip binnengekomen dat in het bedrijf vuurwerk zou zijn opgeslagen. In het bedrijf troffen de politiemensen ruim 100 kilo vuurwerk aan, bestaande uit onder andere zo’n 200 nitraatklappers, 40 signaalraketten, 12 mortierraketten, 260 grote Chinese vlinders en 84 vuurpijlen. Al dit vuurwerk was illegaal voorhanden. Tegen de 53-jarige eigenaar is proces-verbaal opgemaakt. Het vuurwerk is in beslag genomen.


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #21 Gepost op: 4 december 2005, 23:14:00
’Na de klap zag ik alleen maar bloed’
Door SANDER VAN DER WERFF

LEIDSCHENDAM - Klasgenootjes schreven ’dombo’ en ’nooit meer doen!’ op zijn mitella. Voorlopig houdt Jordy van Benschop (12) uit Leidschendam zich wel gedeisd als het om vuurwerk gaat.

Vuurwerkslachtoffer Jordy van Benschop zit beteuterd met de arm in de mitella thuis op de bank.
http://www.ad.nl/multimedia/archive/00025/jordi_25817h.jpg
 FOTO NICO SCHOUTEN
Donderdag ontplofte er een nitraatklapper in zijn hand. Waarschijnlijk moet hij een vingerkootje missen. De klap van het illegale rotje was enorm. ,,Ik zag alleen maar bloed toen ik naar mijn hand keek,’’ zegt Jordy, zittend op de bank in zijn ouderlijk huis. ,,Het bovenste kootje van mijn wijsvinger hing er vreemd bij. In het ziekenhuis bleek dat het topje alleen nog aan een adertje bungelde.’’

Jordy kreeg twee nitraatklappers cadeau toen hij bij een leeftijdgenootje een doos Black Bermuda's voor vijftien euro kocht. Zijn zakgeld in ruil voor illegale decibellen, dat was een mooie deal. Een vriendje stak de eerste nitraatklapper aan, die onverwacht snel en hard knalde. De jongen, die er piepende oren aan overhield, stelde voor het andere rotje niet te gebruiken. Jody sloeg die waarschuwing in de wind, met alle gevolgen van dien.

De nitraatklapper explodeerde vrijwel direct nadat hij hem had aangestoken. Twee meisjes die na de klap snel ter plaatse waren, verbonden de bloedende hand provisorisch met een sjaal. Op het zelfde moment belden ze een ambulance en Jordy’s ouders. Die hoorden hun zoon op de achtergrond huilen en wanhopig roepen dat hij dom was geweest. ,,Het was heel zielig,’’ zegt moeder Desiree. ,,Hij had er zo veel spijt van. Wij hebben hem niet eens op z’n donder hoeven geven. Hij had zijn lesje wel geleerd. Voordat de ziekenwagen er was, heeft hij die andere doos vuurwerk boos in het water gegooid.’’

Jordy, een van de eerste vuurwerkslachtoffers dit jaar, kreeg in de ambulance een morfine-infuus en lag daarna ruim een uur op de operatietafel. Zijn vingertopje werd gehecht en een nagel die door de klap was losgesprongen, werd ook weer op zijn plaats gezet. Artsen houden er echter rekening mee dat het kootje niet weer aangroeit. In dat geval moet het worden geamputeerd. Naast de wond aan zijn wijsvinger liep Jordy ook een gebroken duim op.


De onderarm is ingepakt in een dikke laag gips. Pijn heeft de jonge Leidschendammer niet meer. Last van ongemakken des te meer. Spelen op zijn Playstation is er voorlopig niet meer bij, voetballen ook niet. MSN'en gaat een stuk langzamer dan normaal en welke twaalfjarige vindt het leuk om hulp te vragen bij het plassen?

Toch klaagt Jordy niet. Hij realiseert zich dat hij net zo goed een paar vingers, zijn hand of een oog had kunnen verliezen. ,,Ik denk dat ik dit jaar geen vuurwerk meer afsteek,’’ zegt hij, maar overtuigend klinkt dat niet. ,,Ik weet het wel zeker,’’ voegt zijn vader Lex er daarom resoluut aan toe. ,,Zelfs geen Astronautje?’’ vraagt Jordy zachtjes.

Zijn ouders slaken een diepe zucht. Ze hopen dat andere kinderen de komende weken beter oppassen dan hun zoon. ,,Dan is dit tenminste niet voor niets geweest. Hopelijk is dit ook een wijze les voor anderen.’’


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Reactie #22 Gepost op: 4 december 2005, 23:35:10
12 jaar... Behoorlijk sneu :-\


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #23 Gepost op: 5 december 2005, 11:37:38
http://www.ad.nl/rotterdam/article77853.ece

Opslag vuurwerk Rotterdam voldoet nog niet aan regels

ROTTERDAM - Ongeveer 80 procent van de opslagplaatsen voor consumentenvuurwerk in Rotterdam voldoet nog niet aan de voorschriften. Dat heeft de DCMR Milieudienst Rijnmond maandag laten weten.
De dienst verwacht wel dat de meeste verkooppunten eind dit jaar hun knalgoed kunnen verkopen, ,,tenminste als zij nog enkele bouwkundige aanpassingen doen of een keuring laten uitvoeren.''

De DCMR Milieudienst Rijnmond deed samen met DS+V en de brandweer een onderzoek naar de verkooppunten in de stad. Daaruit bleek dat mensen er erg laat mee zijn begonnen hun bedrijf in orde te brengen.


Robinh

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,210
Reactie #24 Gepost op: 5 december 2005, 15:51:23
12 jaar... Behoorlijk sneu :-\

eigen schuld :-X
OP AL MIJN GEPLAATSTE FOTO`S ZIT COPYRIGHT!


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #25 Gepost op: 7 december 2005, 18:47:07
Man aangehouden met twee ton vuurwerk in auto

ALMELO (ANP) - Een 39-jarige man uit Tubbergen is in Almelo aangehouden met 2800 kilo illegaal zwaar vuurwerk in zijn bestelwagen. De man had onder meer duizend lawinevuurpijlen en tientallen Chinese rollen in zijn auto liggen, meldde de Bovenregionale Recherche Noord- en Oost-Nederland woensdag.

De man werd maandag onderweg na een tip van de weg gehaald. Hij zit momenteel nog vast, meldde een woordvoerder. De in beslag genomen partij wordt vernietigd.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #26 Gepost op: 7 december 2005, 18:59:19
Man aangehouden met twee ton vuurwerk in auto

ALMELO (ANP) - Een 39-jarige man uit Tubbergen is in Almelo aangehouden met 2800 kilo illegaal zwaar vuurwerk in zijn bestelwagen. De man had onder meer duizend lawinevuurpijlen en tientallen Chinese rollen in zijn auto liggen, meldde de Bovenregionale Recherche Noord- en Oost-Nederland woensdag.

De man werd maandag onderweg na een tip van de weg gehaald. Hij zit momenteel nog vast, meldde een woordvoerder. De in beslag genomen partij wordt vernietigd.


Je zal em als partij in een aanrijding tegenkomen.... :-X denk dat brandgevaar dan plotseling een hele andere dimensie krijgt... ::)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #27 Gepost op: 7 december 2005, 19:22:50
http://www.rijnmond.nl/Homepage/Regionieuws/Nieuws?itemid=32567

Politie doet twee vuurwerkvangsten
De politie heeft dinsdag twee vuurwerkvangsten gedaan in Zwijndrecht en 's-Gravendeel.
uitgegeven: 12:12 07-12-2005 gewijzigd: 19:12 07-12-2005

Na een anonieme tip werden in een woning aan de Gershwinstraat in Zwijndrecht twee Chinese rollen aangetroffen. De 43-jarige bewoner is meegenomen naar het bureau.

In een schuur bij een woning aan de Schenkeldijk in 's-Gravendeel lagen 43 Chinses rollen. Naast het illegale vuurwerk troffen agenten ook nog een hennepkewekerij aan in de schuur. Ook hier is de
43-jarige bewoner aangehouden en zijn de ruim 600 hennepplanten en apparatuur vernietigd.


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #28 Gepost op: 7 december 2005, 19:33:19
http://www.brandweer.nl/vuurwerkspel
Pff....duurt mij te lang....toch teveel MTV gekeken denk ik :P ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


Colin

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 947
Reactie #29 Gepost op: 7 december 2005, 20:31:42
’Na de klap zag ik alleen maar bloed’
Door SANDER VAN DER WERFF

LEIDSCHENDAM - Klasgenootjes schreven ’dombo’ en ’nooit meer doen!’ op zijn mitella. Voorlopig houdt Jordy van Benschop (12) uit Leidschendam zich wel gedeisd als het om vuurwerk gaat.

Vuurwerkslachtoffer Jordy van Benschop zit beteuterd met de arm in de mitella thuis op de bank.

 FOTO NICO SCHOUTEN
Donderdag ontplofte er een nitraatklapper in zijn hand. Waarschijnlijk moet hij een vingerkootje missen. De klap van het illegale rotje was enorm. ,,Ik zag alleen maar bloed toen ik naar mijn hand keek,’’ zegt Jordy, zittend op de bank in zijn ouderlijk huis. ,,Het bovenste kootje van mijn wijsvinger hing er vreemd bij. In het ziekenhuis bleek dat het topje alleen nog aan een adertje bungelde.’’

Jordy kreeg twee nitraatklappers cadeau toen hij bij een leeftijdgenootje een doos Black Bermuda's voor vijftien euro kocht. Zijn zakgeld in ruil voor illegale decibellen, dat was een mooie deal. Een vriendje stak de eerste nitraatklapper aan, die onverwacht snel en hard knalde. De jongen, die er piepende oren aan overhield, stelde voor het andere rotje niet te gebruiken. Jody sloeg die waarschuwing in de wind, met alle gevolgen van dien.

De nitraatklapper explodeerde vrijwel direct nadat hij hem had aangestoken. Twee meisjes die na de klap snel ter plaatse waren, verbonden de bloedende hand provisorisch met een sjaal. Op het zelfde moment belden ze een ambulance en Jordy’s ouders. Die hoorden hun zoon op de achtergrond huilen en wanhopig roepen dat hij dom was geweest. ,,Het was heel zielig,’’ zegt moeder Desiree. ,,Hij had er zo veel spijt van. Wij hebben hem niet eens op z’n donder hoeven geven. Hij had zijn lesje wel geleerd. Voordat de ziekenwagen er was, heeft hij die andere doos vuurwerk boos in het water gegooid.’’

Jordy, een van de eerste vuurwerkslachtoffers dit jaar, kreeg in de ambulance een morfine-infuus en lag daarna ruim een uur op de operatietafel. Zijn vingertopje werd gehecht en een nagel die door de klap was losgesprongen, werd ook weer op zijn plaats gezet. Artsen houden er echter rekening mee dat het kootje niet weer aangroeit. In dat geval moet het worden geamputeerd. Naast de wond aan zijn wijsvinger liep Jordy ook een gebroken duim op.


De onderarm is ingepakt in een dikke laag gips. Pijn heeft de jonge Leidschendammer niet meer. Last van ongemakken des te meer. Spelen op zijn Playstation is er voorlopig niet meer bij, voetballen ook niet. MSN'en gaat een stuk langzamer dan normaal en welke twaalfjarige vindt het leuk om hulp te vragen bij het plassen?

Toch klaagt Jordy niet. Hij realiseert zich dat hij net zo goed een paar vingers, zijn hand of een oog had kunnen verliezen. ,,Ik denk dat ik dit jaar geen vuurwerk meer afsteek,’’ zegt hij, maar overtuigend klinkt dat niet. ,,Ik weet het wel zeker,’’ voegt zijn vader Lex er daarom resoluut aan toe. ,,Zelfs geen Astronautje?’’ vraagt Jordy zachtjes.

Zijn ouders slaken een diepe zucht. Ze hopen dat andere kinderen de komende weken beter oppassen dan hun zoon. ,,Dan is dit tenminste niet voor niets geweest. Hopelijk is dit ook een wijze les voor anderen.’’

1 voordeel, hij zal voorlopig geen illegaal vuurwerk meer afsteken.
Groeten, Colin