Klantgericht onderzoek bij de brandweer.

Auteur Topic: Klantgericht onderzoek bij de brandweer.  (gelezen 1919 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Gepost op: 23 november 2005, 21:26:47
Hallo allemaal,

Een evaluatie richting klanten, waarin gevraagd wordt een reactie te geven op het niveau van de verleende zorg.
Hoe wordt daar bij jullie in het korps mee omgegaan en gebruik van gemaakt.

Wij (de werkgroep Repressie) zitten er aan te denken om mensen die gebruik maken van de diensten van de brandweer een brief toe te sturen met daarin een enquête lijst.
Uit deze lijsten zouden goede dingen maar ook dingen die verbeterd kunnen worden naar voor komen.

Deze brief zou dan tot max. 2 weken na inzet toegestuurd worden.

Wat zijn jullie ervaringen op dit gebied en wat hebben jullie bij jullie korps, geven jullie de gedupeerde een kaartje met een tel nr. waar ze naar toe kunnen bellen als ze nog vragen hebben, of geven jullie mensen een soort pakketje, met een vragenlijst, informatie van bv salvage, een beertje voor kinderen.

Wij zouden daar graag wat meer voorbeelden van willen zien van korpsen binnen en buiten Nederland.

Groeten
Robert van Zadelhof
Lid werkgroep Repressie
Brandweer Terneuzen.


Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #1 Gepost op: 24 november 2005, 15:49:26
Hier tot nu toe geen initiatieven op dat gebied.
Een OVD zal indien noodzakelijk zijn kaartje afgeven en verdere hulp verloopt gewoon via Salvage of eventueel via Slachtofferhulp als dat nodig is.

Ik vraag me ook af of slachtoffers van brand, ongeval of anderszins op een enquete zitten te wachten, zeker niet zo kort na het incident. Ze hebben wel andere zaken aan hun hoofd zou ik zeggen.
Als je die enquete dus verstuurd denk ik dat de respons zeer gering zal zijn.

Hebben jullie er al over nagedacht wat je in die enquete zou willen vragen?

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Gr
Erik


Firefighter Robert

  • Bevelvoerder, Fire & Safety Inspector, Instructeur, Gaspakdrager, Chauffeur & Industrial Firefighter
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,372
    • Stichting MPHV
Reactie #2 Gepost op: 24 november 2005, 16:22:12
Hier tot nu toe geen initiatieven op dat gebied.
Een OVD zal indien noodzakelijk zijn kaartje afgeven en verdere hulp verloopt gewoon via Salvage of eventueel via Slachtofferhulp als dat nodig is.

Ik vraag me ook af of slachtoffers van brand, ongeval of anderszins op een enquete zitten te wachten, zeker niet zo kort na het incident. Ze hebben wel andere zaken aan hun hoofd zou ik zeggen.
Als je die enquete dus verstuurd denk ik dat de respons zeer gering zal zijn.

Hebben jullie er al over nagedacht wat je in die enquete zou willen vragen?

Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.


Gr
Erik

FF voor de duidelijkheid, we zitten er over na te denken om dit te gaan doen.
Ik wilde vooral vragen of andere korpsen hier al mee werken en zoja hoe zij dit aanpakken.

Wij zaten er aan te denken om de mensen een vragenlijst op te sturen en een reactie te geven op bv;

*Hoe vond u de verleende zorg
*Hoe vond u de benadering tot u persoonlijk
*Wat vond u van de gebode hulp (inschakelen van bv Salvage)
enz enz.

Als je zelf met een inzet bezig bent zie je niet alles en voor je gevoel ging het wel lekker, maar een "gedupeerde" ziet dat misschien anders.
Daar willen wij nou een overzicht van krijgen, dan krijg je ook misschien wel een aardig beeld van hoe de mensen over de brandweer denken.
Dan moeten we op die punten verbeteren.

Zo weet ik dat ze bij sommige korpsen knuffelberen op de auto hebben liggen (net als op de ambu), of een informatie paketje met info over salvage, wat te doen na een brand te hebben gehad thuis, waar ze naar toe kunnen met vragen, slachtofferhulp, enz

Hopelijk heb ik zo je vraag beantwoord, als iemand nou voorbeelden of iedeeën heeft dan horen we dat graag natuurlijk.
Veiligheidsregio Zeeland Post Zuidlandstraat (Terneuzen) https://www.facebook.com/B


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #3 Gepost op: 24 november 2005, 16:51:08
Ik probeerde uit te vinden wat jullie met de enquete willen bereiken.
Daarbij is je verwachtingspatroon van grote invloed op de uiteindelijke vraagstelling.
Ook moet je je afvragen wat de beste vorm is waarin je die enquete wilt versturen en wat het beste moment daarvoor is.

Daarbij komt nog eens dat in de publieke opinie niet het idee leeft dat de brandweer een dienstverlenende instelling is. De brandweer komt, blust en verder heb je daar er niets meer mee te maken. Ook op die veronderstelde opinie moet je je verwachtingen staven en op basis daarvan de inhoud van je enquete bepalen.

Mijn interesse cq opmerkzaamheid hiervoor komt voort uit het feit dat ik beroepsmatig werkzaam ben in marketing, communicatie en marktonderzoek.

Persoonlijk denk ik dat met name een informatiepakket met info over Salvage, verzekeringen, slachtofferhulp, bedrijven die nuttig kunnen zijn na brand ed een goed initiatief is.

Gr
Erik